• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3906 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۵ شهريور

معاون اول رييس‌جمهور:

روحاني معتقد به تحقق وعده‌هايش است

گروه سياسي

 نه فقط صفوف اول كه تا انتهاي سالن گوش تا گوش مردان جوان نشسته‌اند و خبري از زنان نيست. اينجا همايش «جوانان، توسعه و تعالي ايران» است كه چهره‌اي كاملا مردانه دارد. همايشي كه در واقع ستاد جوانان حسن روحاني در انتخابات آن را ترتيب داده‌اند تا حضورشان و البته مطالبات‌شان را به ياد رييس‌جمهور بياورند. اما گويي كه زنان جوان در اين ستاد نقشي نداشته‌اند. به هر حال از چهره‌هاي دولتي اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور، محمد شريعتمداري رييس ستاد روحاني در انتخابات 96 و وزير فعلي صنعت، معدن و تجارت و همين‌طور اشرف بروجردي، رييس كتابخانه ملي در اين همايش حضور داشتند تا آنجا كه به سخنان و حرف‌هاي آنها در اين همايش برمي‌گردد همه‌چيز اميدوارانه است: «روحاني معتقد به تحقق وعده‌هايي است كه پيش از برگزاري انتخابات داد.» «در ايران همچنان جوانان نقش پررنگي در تعيين سرنوشت كشور دارند»، «دولت حتما بايد از شرايط فعلي خارج شود»، «در اين دوره سهم زنان از مديريت كشور بايد به 30 درصد افزايش يابد. رييس‌جمهوري نيز تاكيد كردند كه استانداران و وزرا بايد در معاونان و مشاوران خود از زنان و جوانان و قوميت‌ها استفاده كنند» و خيلي جملات اميدوار‌كننده ديگر كه اسحاق جهانگيري درست زماني آنها را به زبان مي‌آورد كه انتقادات به دولت از رييس‌جمهور گرفته تا بقيه اركان آن، به دليل عدم به‌كارگيري جوانان و زنان در پست‌هاي مديريتي آن‌طور كه وعده داده شده بود به اوج خودش رسيده است. با اين حال اين چهره‌هاي دولتي آمده بودند تا به جوانان بگويند فراموش نشده‌اند.
روحاني معتقد به تحقق وعده‌هايي است كه پيش از برگزاري انتخابات داد
به گزارش ايسنا، جهانگيري در اين همايش به حضور جوانان در جريان انتخابات ۹۶ اشاره كرد: اميدواريم آقاي روحاني و دولت بتوانند بسياري از مطالبات موجود را عملي و مردم تحقق آنها را احساس كنند. وي با تاكيد بر اينكه «روحاني معتقد به تحقق وعده‌هايي است كه پيش از برگزاري انتخابات داد» خاطرنشان كرد: روحاني، من و كابينه حتما پيگيري خواهيم كرد تا وعده‌هاي مطرح شده عملي شود. جهانگيري از دو نگاهي كه به جوانان وجود دارد، سخن گفت و ادامه داد: عده‌اي معتقدند كه فرصت جواني بايد با سرعت طي شود و به دوران ميانسالي فكري تبديل شود چراكه در اين دوران تصميمات محتاطانه‌تر گرفته مي‌شود. عده‌اي نيز معتقدند كه جواني فرصتي بي‌بديل است كه بايد تقويت و به نماد تغيير و تحول در كشور تبديل شود.

فكر نكنيم اگر زنان به ورزشگاه نروند كار خيلي مهمي انجام داده‌ايم
او با بيان اينكه «جامعه جوان نوگرايي را به كشور تحميل مي‌كند»، عنوان كرد: جامعه جوان جامعه فعال و بانشاط است. زماني كه ما مي‌گوييم كه جامعه بايد بانشاط باشد اما عده‌اي نمي‌گذارند، برخي فكر مي‌كنند كه اين موضوع مطالبه دولت است و عده‌اي با آن مخالفت مي‌كنند، اين در حالي است كه جامعه نشاط و شادابي را مي‌خواهد. جهانگيري ادامه داد: جمعيت جوان به دنبال ورزش و اوقات فراغت مطلوب است و اينكه فكر كنيم اگر زنان به ورزشگاه نروند كار خيلي مهمي انجام داده‌ايم، اين‌گونه نيست بلكه با اين كار جلوي يك خواست و مطالبه درست را گرفته‌ايم. بايد حتما براي مطالبات و خواسته‌ها برنامه‌ريزي‌هايي انجام شود تا آنها را تحقق بخشيم چراكه نمي‌توان مطالبات مردم را سركوب كرد. وي همچنين با اشاره به ايجاد همصدايي در كشور براي ايجاد اشتغال گفت: امروز همه مي‌گويند كه جوانان شغل مي‌خواهند چراكه برخي فكر مي‌كنند اين موضوع به بعضي مسوولان برمي‌گردد و مي‌توانند با طرح اين مطالبه با آنها مقابله كنند. اين در حالي است كه مطالبات جوانان فقط اشتغال نيست بلكه بايد زمينه فعاليت آنها در بخش‌هاي مختلف فراهم شود و جوانان به اطلاعات، دسترسي آزاد و آسان داشته باشند. آنها همچنين مي‌خواهند كه ديده شده و نظرات و انتقادات‌شان شنيده شود.
به گفته جهانگيري از فرصت جوانان مي‌توان به نحو مطلوب براي توسعه كشور استفاده كرد. در همين زمينه نيز خوشبختانه جمهوري اسلامي از فرصت‌هاي زيادي براي درك واقعيت‌هاي جوانان برخوردار است. دين و آيين ما نيز به حضور جوانان اعتقاد دارد و در اين زمينه بسياري از ائمه از دوران جواني به امامت رسيده‌اند. او با بيان اينكه «جوانان موتور اصلاحات در كشور هستند»، تاكيد كرد: در بسياري از انتخابات كه نتايج معناداري را مشاهده مي‌كنيم و پيش از برگزاري آنها همه پيش‌بيني‌هاي حاكميت بر انتخاب فرد يا گروهي بود مشاهده مي‌كنيم كه زماني كه جوانان به صحنه آمدند نتايج ديگري رقم خورد. در همين زمينه مشاهده كرديم كه در انتخابات سال‌هاي 92، 94 و 96 جوانان سرنوشت كشور را تعيين كردند. وي خاطرنشان كرد: در انتخابات سال 92 كه من رياست ستاد آقاي هاشمي‌رفسنجاني را بر عهده داشتم و شاهد بودم كه ايشان از لحظه ورود تا لحظه خروج تحميلي خود جوانان را براي حضور در صحنه انتخابات و تعيين سرنوشت خود تشويق و ترغيب مي‌كردند. همچنين در انتخابات امسال نيز زماني كه با آقاي روحاني در سالن ورزشگاه آزادي حضور يافتيم، با مشاهده آن جمعيت چند ده هزار نفري و همچنين جمعيت بيرون سالن به روحاني گفتم كه موج اين جمعيت همه كشور را متحول خواهد كرد. در ايران همچنان جوانان نقش پررنگي در تعيين سرنوشت كشور دارند. جوانان با حضور و مشاركت خود در انتخابات سال 96 سرنوشت انتخابات را رقم زدند. جهانگيري يادآوري كرد متاسفانه مديريت كشور تا حدي مسن شده و شكاف نسلي به ويژه در مديريت بالاي كشور ايجاد شده است و ما تا حدودي با پيري مديريت در كشور مواجه هستيم. و بعد به عنوان راهكار خروج از اين معضل گفت: يكي از راهكارهاي موجود كنار رفتن پيرها و جايگزيني جوانان است اما با توجه به اينكه اداره كشور موضوعي جدي و مهم است بايد از تجربه نيز براي مديريت كشور استفاده شود. در اين زمينه راهكار ديگري وجود دارد كه طي آن مديريت كشور از تركيبي از تجربه و جوانان تشكيل مي‌شود.

در شوراي عالي اداري تصويب شد كه در اين دوره سهم زنان از مديريت كشور به 30 درصد افزايش يابد
او با بيان اينكه «دولت حتما بايد از شرايط فعلي خارج شود»، به برگزاري جلسات شوراي عالي اداري در اين زمينه اشاره كرد و گفت: در جلسه شوراي عالي اداري تصميمات مهمي در زمينه مديريت كشور اتخاذ شد؛ در اين راستا تصويب شد كه بايد هشت سال از سن مديريتي كشور در دوره‌اي كوتاه، كم شود و وزرا در همه سطوح مديريتي از جوانان استفاده كنند. همچنين در شوراي عالي اداري تصويب شد كه در اين دوره سهم زنان از مديريت كشور به 30 درصد افزايش يابد. رييس‌جمهوري نيز تاكيد كردند كه استانداران و وزرا بايد در ميان معاونان و مشاوران خود از زنان و جوانان و قوميت‌ها استفاده كنند. جهانگيري به تبعيض‌هايي كه به دليل فعاليت‌هاي سياسي به جوانان تحميل مي‌شود هم اشاره كرد و گفت: متاسفانه معمولا جواناني كه در حوزه مسائل سياسي فعاليت مي‌كنند نسبت به سايرين بيشتر پشت درهاي مديريتي كشور قرار مي‌گيرند و اين موضوع نيز براي همه جريانات سياسي اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا مطرح مي‌شود. اين خوب نيست كه ما صحنه را براي فعالان عرصه سياسي كه به تغيير مديريت و استقرار دولت در كشور كمك مي‌كنند محدود كنيم. وي همچنين با اشاره به برخي اخبار مبني بر احضار و تشكيل پرونده براي تعدادي از جوانان فعال در ستادهاي انتخاباتي حسن روحاني در ماه‌هاي اخير اظهار كرد: اينكه براي برخي فعالان ستاد روحاني پرونده قضايي تشكيل شده است حرف تلخ و نگران‌كننده‌اي است و حتما ستاد آقاي روحاني و خود ايشان و دستگاه قضايي اين موضوع را پيگيري خواهند كرد؛ چراكه با جوانان نبايد به دليل آنكه به حرف مقام معظم رهبري گوش مي‌دهند و در انتخابات فعال مي‌شوند و با دعوت از مردم زمينه مشاركت در انتخابات را فراهم مي‌كنند اينگونه برخورد شود. او تاكيد كرد: نبايد شرايط به گونه‌اي باشد كه دانشجويان با هزينه‌هايي كه براي فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي خود مي‌پردازند محدود شوند. حيات دانشگاه و جامعه متكي به اميدوار بودن و حضور در صحنه دانشجويان است و هر اقدامي كه منجر به مايوس شدن دانشجويان شود، دانشگاه و جامعه را دچار يأس و نااميدي مي‌كند. اگر جامعه‌اي نااميد شود، همه ارزش‌ها و آرمان‌هايش از بين خواهد رفت.
توضيحات جهانگيري درباره علت معرفي نكردن وزير علوم تا اين لحظه هم شنيدني بود: علت اين نيست كه نمي‌توان از اين مجموعه عظيم اساتيد، وزيري انتخاب كرد بلكه به دليل اهميت دانشگاه‌هاست كه تاكنون وزير علوم انتخاب نشده است. ما به دنبال آن هستيم كه كسي كه به عنوان وزير علوم انتخاب مي‌شود بتواند مطالبات علمي، سياسي و فرهنگي دانشگاه‌ها را برطرف و همچنين نشاط لازم را در اين محيط ايجاد كند.

مجلس نمي‌تواند نسبت به جمعيت جوان كشور بي‌تفاوت باشد
اما جهانگيري نقدي هم به طولاني شدن بررسي لايحه تفكيك سازمان ملي جوانان از وزارت ورزش داشت: دولت بلافاصله پس از انتخابات، لايحه تشكيل سازمان ملي جوانان را به مجلس فرستاد و در حال حاضر نيز منتظر تصميم اين لايحه است. ما فكر مي‌كنيم كه مجلس نمي‌تواند نسبت به جمعيت جوان كشور بي‌تفاوت باشد و بايد حتما اين كار را انجام دهد. برخي لوايح دولت مدت زيادي در مجلس معطل مي‌شوند. از جمله اين لوايح لايحه مربوط به منطقه آزاد جاسك، زابل و مريوان است كه از زمان مجلس قبل در حال بررسي است. اگر تشكيل سازمان ملي جوانان به هر دليل در مجلس تصويب نشد يا تصويب آن با تاخير مواجه شد، آقاي رييس‌جمهور مشاور جوان انتخاب و با همان اختيارات امور مربوط به جوانان را سازماندهي مي‌كنند. اگر لازم باشد در رياست‌جمهوري نيز من شوراي جوانان تشكيل مي‌دهم تا مجموعه‌اي از جوانان امور را پيگيري كنند.

جوانان بروند و صندلي‌هاي مجلس را پر كنند
سخنان محمد شريعتمداري هم در اين همايش جالب بود. او توصيه كرد جوانان بروند و صندلي‌هاي مجلس را پر كنند. به گزارش ايلنا، محمد شريعتمداري خطاب به جوانان حاضر گفت: پيش از انتخابات در جلسه‌اي از سختي‌ها و دشوراي‌ها و بي‌مهري‌ها گفتيد، اينكه جوانان در حاشيه هستند. در عمل در مدار كارها قرار نمي‌گيرند، گفتيد خيلي سختي كشيديم، در دور‌‌ه‌هاي قبل هم به صحنه آمديم، انتخابات پرشور آفريديم و هدف را محقق كرديم اما گاهي بازداشته شده از كار و تحصيل محروم و ستاره‌دار شديم. اما آمديم بگوييم ما باز هم پا در راهيم. آن روزها جزو عمر من محسوب نمي‌شود چراكه با نشاط‌ترين لحظاتي بود كه در عمرم گذراندم. شريعتمداري گفت: اگر امروز دور هم هستيم، بدانيد كه در گذشته چنين گردهمايي‌هايي ممكن نبود و امروز حدود دوسال تا انتخابات مجلس شوراي اسلامي وقت داريم. نمايندگان مجلس مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف صحبت كنند و رييس‌جمهور و وزرا را به سوال و حتي استيضاح بكشند. بنابراين از شما مي‌خواهم كه صندلي‌هاي مجلس را از جوانان پر كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون