• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3910 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ شهريور

با سرمايه‌گذاري 70 ميليون يورويي در زيربناها صورت مي‌گيرد

14 شركت فرانسوي در راه ايران

گروه اقتصادي

از همان روزهاي نخست پس از توافق برجام مشخص بود كه يكي از كشورهايي كه بعد از امضاي برجام روابط اقتصادي‌اش با ايران را به صورت چشمگيري افزايش خواهد داد فرانسوي‌ها خواهند بود.
فرانسوي‌ها كه پيش از اين نيز سهم قابل‌توجهي در انجام پروژه‌هاي توليدي و صنعتي با ايران داشتند، به دنبال افزايش تحريم‌ها خاك ايران را ترك كرده بودند بعد از امضاي برجام سعي كردند نامهرباني‌هاي قبلي را جبران كرده و با امضاي قراردادهاي مختلف در بخش هوايي و صنعتي، حضور خود در ايران را با شرايط جديد تضمين كنند. حالا گويا فرانسوي‌ها ديگر به يك دوست قابل‌اعتماد در بخش اقتصادي ايران تبديل شده‌اند كه قصد ندارند ايران را به دلايل مختلف از جمله تحريم‌هاي ناخواسته ترك كنند.
پاريس‌نشينان بعد از برجام هم با دو خودروساز جاده مخصوص قرارداد همكاري بستند و هم با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قراردادي را بستند كه ظاهرا بنا به گفته مسوولان وزارت صنعت قراردادي متفاوت است. بعد هم كه پاي قرارداد هوايي با ايران به ميان آمد، ثابت‌قدمي خود در همكاري با ايران را به ثبت رساندند. البته فرانسوي‌ها در بخش نفت و نيروگاه و ريل هم بيكار ننشستند و قراردادهاي قابل توجهي در اين بخش‌ها هم امضا كردند. گويا حالا نوبت امضاي تفاهمنامه‌هايي است كه فرانسوي‌ها را به عنوان فاينانسور ايراني‌ها ثبت مي‌كند؛ موضوعي كه عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي از آن خبر داده و اعلام كرده در آستانه انعقاد قرارداد براي تامين مالي پروژه‌ها با فرانسوي‌ها هستيم. عباس آخوندي روز گذشته در جلسه مشترك با دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امور خارجه اين كشور كه همزمان با حضور سرمايه‌گذاران و مديران شركت‌هاي فرانسوي بود، با اشاره به اين امضاي تفاهمنامه اعلام كرد: «اعطاي تسهيلات ۷۰ ميليون يورويي پاريس به تهران، شروع دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران است.
خوشبختانه جلسات ايران و فرانسه به گفت‌وگوهاي مداوم تبديل شده و تعداد قراردادهاي دو كشور درحال گسترش است و اكنون فقط بحث عمده تامين مالي پروژه‌ها است.» وي با اشاره به پيشنهاد اعطاي اعتبار 70 ميليون يورويي فرانسه به ايران گفته است: «اكنون نامه‌ امضا‌شده اين وام از سوي وزير اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقاي ژان باتيست لوموئن، دبير دولت فرانسه در امور اتحاديه اروپا و امور خارجه اين كشور به ايران آورده شده است كه به عنوان آغاز يك دوره جديدي از جهت اعطاي اعتبارات مالي بين فرانسه و ايران خواهد بود.»آخوندي ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات در سطح دو دولت و سيستم‌ بانكي دو كشور به راهكارهاي خيلي روشني دست يابد و ادامه داد: «قاعدتا انتظار ما و شما اين است كه كشورهاي اروپايي و اتحاديه اروپا بتوانند از شركت‌هاي اروپايي براي فعال شدن در بازار ايران حمايت كنند.»
اين وزير دولت دوازدهم تاكيد كرده است كه «خوشبختانه طي مذاكراتي كه با دولت فرانسه صورت گرفت، در مورد تامين مالي پروژه‌ها در قالب وام‌هاي خزانه‌داري فرانسه به نتيجه رسيده‌ايم و پاريس در اين باره طرح روشني را به ما ارايه خواهد داد.»

 حمل و نقل هوايي در اولويت نوسازي
عباس آخوندي، در جلسه مشترك خود با مديران 14 شركت فرانسوي به تشريح پروژه‌هاي عمراني اولويت‌دار ايران پرداخت و از حوزه هوايي به عنوان نخستين اولويت براي نوسازي خبر داد و گفت: «در حوزه هوايي اعم از فرودگاه، هواپيما، موتور و همه فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت هوانوردي به دنبال نوسازي و ارتقاي سيستم‌ها هستيم؛ حوزه دوم كه به‌شدت براي ما مهم است، بحث ريل است كه خوشبختانه شركت‌هاي فرانسوي اكنون با مقامات ريلي ما مذاكرات مستقيمي دارند.»
وزير راه و شهرسازي نوسازي ناوگان و ارتقاي فناوري و سطح تكنولوژي را مورد اشاره قرار داد و گفت: «با توجه به اينكه سرمايه‌گذاري در ريل يك سرمايه‌گذاري سبز است و با كنفرانس پاريس همراستا است، فرانسه مي‌تواند به كمك ايران بيايد؛ ما هدف بسيار بزرگي مبني بر افزايش سهم حمل و نقل ريلي از بار به 30 درصد و از مسافر به 20 درصد داريم و به همين خاطر نيازمند حجم سرمايه‌گذاري زيادي در شبكه را‌ه‌آهن و در بخش نوسازي واگن هستيم، ما بسيار علاقه‌مند هستيم با دولت فرانسه در مورد چند پروژه مشخص به تفاهم برسيم و اعلام حمايت دولت فرانسه را از اين پروژه‌ها داشته باشيم.»

 همكاري با فرانسه در پروژه‌هاي ريلي
آخوندي حمل و نقل حومه‌اي و حمل و نقل ريلي اطراف تهران و همچنين ريل پايه‌كردن بندر امام خميني‌(ره) و شهيد رجايي را از جمله پروژه‌هاي مشخصي دانست كه ‌مي‌توان با كمك فرانسه آغاز و تصريح كرد: «برقي‌كردن برخي محورهاي مهم شبكه حمل و نقل ايران و همچنين راه‌آهن تهران -تبريز نيز ديگر پروژه‌ مهمي است كه علاقه‌منديم از جهت پشتيباني مالي با دولت فرانسه در اين باره مذاكرات مشخصي را داشته باشيم.»
وي همچنين به موضوع نوسازي ناوگان جاده‌اي ايران اشاره كرد و با بيان اينكه اين مهم نيز با بحث كنفرانس پاريس كاملا همراستا است، گفت: «مشخصا به دنبال نوسازي 65 هزار كاميون ايراني هستيم، عمر اين كاميون‌ها بالاي 25 سال است و دوبرابر معمول، گازوييل مصرف مي‌كنند و ايجاد آلودگي بسيار گسترده‌اي دارند. براي 17 هزار كاميون قرارداد نوسازي داريم و علاقه‌منديم از سيستم‌هاي بين‌المللي براي اين مهم كمك بگيريم.»

امتيازدهي به اروپايي‌ها
آخوندي ادامه داد: «در حوزه لجستيك فكر مي‌كنيم كه شركت‌هاي اروپايي بايد در ايران تاسيسات لجستيكي داشته باشند، اگر شركت‌هاي اروپايي از قبيل ايرباس و توتال مي‌خواهند به بازار منطقه راه پيدا كنند نيازمند انبارهاي بزرگ لجستيكي هستند اين درحالي است كه در حال حاضر شركت‌هاي بزرگ اروپايي در ايران دپوي انبار خوبي ندارند و ما علاقه‌منديم امتيازاتي را در بنادر و مناطق آزاد و حتي در شهر فرودگاهي امام براي دپوي تاسيسات لجستيكي به شما بدهيم.»

بهره‌مندي دو كشور از ارتباط بلندمدت
وزير راه و شهرسازي در تكميل چرايي پيشنهاد خود گفت: «اين تصميم از يك طرف علامتي است به بازار ايران كه ورود اروپايي‌ها به ايران موقت نيست و فقط قصد فروش ندارند بلكه قصد اصلي، پشتيباني است و حضورشان حضور بلندمدتي است و ديگر اينكه يك تجارت سودآوري براي اروپايي‌ها خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون