• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3915 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر

رسانه‌ها و سرايت دغدغه

جلال سميعي

در ستون هفته پيش تاثيرگذارترين رسانه‌ها را در ايران نام برديم و نفوذ توييتر و تلگرام و اينستاگرام را در مقايسه با صداوسيما و ديگر راديو و تلويزيون‌ها و نشريات گفتيم؛ بحثي همواره مهم و هميشه در حال تغيير كه مثل خود رسانه، يك موجود زنده و گاهي پيش‌بيني ناپذير است. 

وقتي از نفوذ يك رسانه يا پيام در ميان مخاطبان انبوه حرف مي‌زنيم، به جريان سيلابي بازنشر يك پيام يا سرايت همگاني يك دغدغه اشاره داريم؛ بسياري از خط قرمزهاي رسانه‌هاي رسمي و احتياط‌هاي قانوني و حرفه‌اي براي پرهيز از متهم شدن، در فضاي غيررسمي رسانه‌اي وجود ندارد؛ مخاطبان فراواني ممكن است تحت تاثير يك موج فزاينده از يك دروغ با منشأ نامعلوم، سرعت و دامنه تخريب ناگهاني هويت يك برند يا فرد را بيشتر كنند؛ روش رايج استفاده از بخش‌هايي از واقعيت يا جزييات بي‌ارزش در كنار دروغ‌ها يا شايعات، مي‌تواند باورپذيري يك خبر يا عكس را طوري تشديد كند كه جبران آن ساده نخواهد بود. 
اگر به هياهوي تبليغاتي چهره‌ها يا برندهاي جديد در رسانه‌ها دقت كنيد، روي ديگر سكه رسانه‌هاي تاثيرگذار را هم خواهيد ديد. جريان‌سازي رسانه‌اي مي‌تواند شهرت بزرگي را براي يك برند ناشناخته بسازد؛ مخاطبان با نام و تصوير سوژه آنقدر پرتعداد و در كانال‌هاي متنوع برخورد مي‌كنند كه سوژه تا مدت‌ها در ذهن‌شان باقي مي‌ماند. 
يادآوري كنيم كه سكه فضاي رسانه‌اي دو روي بسيار قوي و هم‌تراز دارد؛ سهم شما در مديريت بحران رسانه‌اي يا استفاده از ابزار كسب شهرت، چيست؟ آيا هويت رسمي و مورد انتظار شما از خودتان، در همه فضاهاي رسانه‌اي مهم وجود دارد؟ آيا براي مبارزه كم‌هزينه و درست با بحران و شايعه آماده‌ايد؟ به اين فكر كنيد كه اگر شما براي ساختن هويت رسمي خود آماده نباشيد، ممكن است هر جريان يا رقيب ناشناخته شما اين كار را با جهت‌دهي خود انجام دهد. فضاي آنلاين و آفلاين، اين روزها چنان با سرعت دچار تغيير دغدغه و سوژه مي‌شود كه حتي پيش‌بيني بسياري از بحران‌هاي آن هم ممكن نيست. شما بايد هميشه آماده هر دو كاركرد تهديد و فرصت شهرت از طريق رسانه‌هاي جديد باشيد؛ تهديد و فرصتي كه حتي ممكن است ناگهان به يكديگر هم تبديل شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون