• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

محمدرضا عارف در نشست مجمع جوانان اصلاح‌طلب استان گلستان:

حذف‌جريان اصلاح‌طلب خطرناك است

رييس بنياد اميد ايرانيان نسبت به تلاش‌هايي كه براي حذف اصلاح‌طلبان انجام مي‌دهند هشدار داد و گفت اين‌گونه تحركات براي كشور خطرناك است. به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در نشست مجمع جوانان اصلاح‌طلب استان گلستان با بيان اينكه تفكر اصلاحات ريشه در آرمان‌هاي انقلاب دارد و رسالتي كه براي اصلاح‌طلبان قايل هستيم توجه به ارزش‌هاست، افزود: به دنبال سياست مبتني بر اخلاق هستيم. رييس بنياد اميد ايرانيان افزود: جريان رقيب به دنبال حذف اصلاح‌طلبان بود و اين تفكر كه جريان‌اصلاح‌طلب حذف شود براي كشور خطرناك است. معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به اين نكته كه نظامي كه به آن وفادار هستيم در خير و شرش مسووليم و در اين نظام پيروزي و شكست يكي است، خاطرنشان كرد: واقعيات جامعه را بايد درك كرد. وي در توضيح عملكرد و تلاش دولت گفت: دولت يك‌شبه نمي‌تواند معجزه كند اگر مشكلات يك‌شبه حل شد يك‌شبه هم مجددا مشكلات برمي‌گردد. از اين رو نگاه اصلاحات نگاهي تدريجي و مستمر است. عارف با نقد بداخلاقي‌هايي كه از سوي جناح‌هاي معدودي در كشور انجام مي‌شود، گفت: نظام هزينه‌هاي زيادي براي بداخلاقي‌هاي برخي افراد و مسوولان پرداخت كرده است. رييس بنياد اميد ايرانيان تصريح كرد: در اصلاحات «من» معنا ندارد «خرد جمعي و سعه‌صدر» از ويژگي‌هاي بارز تفكر اصلاح‌طلبي است و به همين دليل بايد به دنبال پيروزي تفكر اصلاحات باشيم. ما اعتقاد به اصلاحات مستمر داريم. حركات جهشي و ناگهاني هيچ ارتباطي با اصلاح‌طلبي ندارد. وي با بيان اينكه در انتخابات ۹۲ جوانان نسل اولي‌ها را به ميدان فرستادند،  ادامه داد: اعتراف مي‌كنم سهم جوانان در خلق حماسه ۲۴ خرداد ۹۲ سهم بسزايي بود. عارف در توضيح آينده اصلاح‌طلبان يادآوري كرد: انتخابات مجلس آينده فرصتي است كه تشكل‌هاي اصلاح‌طلب فعاليت خود را آغاز كنند چراكه تقويت تشكل‌هاي مدني و ماندگاري آنها از جمله برنامه‌هاي محوري اصلاحات است.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در مورد نقدهايي كه بر اصلاحات وارد مي‌كنند توضيح داد و افزود: برخلاف تصور عده‌اي كه مي‌گويند گفتمان اصلاحات فقط در بين نخبگان طرفدار دارد بايد بگويم اين گفتمان در توده‌هاي مختلف مردم نفوذ دارد. رييس بنياد اميد ايرانيان همچنين در مورد انتخابات و نگاه وي به موضوعات آن توضيح داد: همراهي همسرم در ايام انتخابات رياست‌جمهوري بر اساس اعتقادم به جايگاه زنان است. زماني كه معاون اول بودم در سفرهاي خارجي همسرم همراهم بود. در سفر به تركيه حجاب همسرم مورد توجه همسران دولتمردان وقت تركيه قرار گرفت و اين حجاب باعث الگو‌برداري آنها شد و رسانه‌هاي تركيه بسيار روي اين موضوع مانور دادند. وي ادامه داد: بايد از ظرفيت‌هاي زنان به نحو شايسته‌اي استفاده كنيم. عارف در تشريح انصرافش از انتخابات به نفع روحاني گفت: در قضيه كناره‌گيري‌ام از انتخابات بعد از جلسه طولاني با همكاران و مشاورانم و شنيدن نظرات موافقان و مخالفان انصراف، تصميم به كناره‌گيري از انتخابات گرفتم و تصميمي كه گرفته شد تصميم شخصي نبود. معاون اول دولت اصلاحات درخصوص مناظره‌ها و ناراحتي‌اش از سوالات مطروحه گفت: در مناظره انتخاباتي اگرچه برخي سوالات بي‌ربط پرسيده شد و از قبل هم گفته بودم در صورت طرح چنين سوالاتي واكنش نشان خواهم داد ولي در مجموع به نظر مي‌رسد اين‌گونه مناظره‌ها بيشتر تشريفاتي باشد. وي ادامه داد: آقاي خاتمي داراي ويژگي‌هاي ارزشي بسياري هستند. ايشان يك چهره اخلاق‌مدار هستند كه به سياست نگاه فرهنگي دارد. آقاي خاتمي فردي عاطفي است و سعه صدر ايشان مثال‌زدني است. عارف همچنين در توضيح بحث‌هايي كه مورد همكاري‌اش با دولت روحاني شده بود، گفت: درخصوص همكاري من با دولت آقاي روحاني در سمت معاون اولي بايد بگويم چنين سمتي به من پيشنهاد نشد ولي با توجه به تجربه‌اي كه از دوم خرداد ۷۶ كسب كردم كه بعد از آن اكثر اصلاح‌طلبان وارد قدرت شدند و نتوانستيم سرمايه عظيم ايجاد شده را محافظت كنيم در اين دوره تصميم گرفتم با استفاده از اين تجريه مسووليت اجرايي را قبول نكنم و سرمايه اجتماعي ايجاد شده پس از انتخابات ۹۲ را حفظ كنم. وي ادامه داد: فرزند ارشدم به عنوان يكي از مشاورين من در كنارم هست و رابطه عاطفي با من دارد. زماني‌كه مي‌گويم به جوانان اعتقاد دارم يكي از جوانان فرزندم است.
آيت‌الله نورمفيدي خطاب به عارف: با قاطعيت در انتخابات مجلس شركت كنيد
آيت‌الله سيد كاظم نورمفيدي در ديدار با دكتر محمدرضا عارف با اشاره به انصراف وي از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 آن را اقدامي ايثارگرانه دانست و گفت: اقدام اخلاقي شما در انتخابات رياست‌جمهوري بايد براي نسل‌هاي مختلف به ويژه نسل سوم انقلاب الگو شود. وي با بيان اينكه بايد تندروها از دو جريان سياسي كشور كنار گذاشته شوند، خاطرنشان كرد: آنچه به انقلاب و نظام آسيب مي‌زند تندروي است و بايد مراقبت كرد تندروها ميدان‌دار نشوند. امام جمعه گرگان با يادآوري تاكيدات امام خميني(ره) و رهبر انقلاب بر لزوم وجود آزادي در كشور، گفت: با وجود تاكيدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب متاسفانه شاهد هستيم به بهانه‌هاي مختلف نيروهاي توانمند را حذف مي‌كنند، تا كي مي‌خواهيم نيروهاي عظيم و با تجربه را كنار بگذاريم؟ آيت‌الله نورمفيدي با اشاره به انتخابات مجلس آينده خطاب به دكتر عارف گفت: با قاطعيت وارد صحنه انتخابات شويد، البته كساني كه وارد عرصه انتخابات مي‌شوند بايد در ارايه برنامه‌هاي خود با مردم صادق باشند. اين عالم ديني تاكيد كرد: مردم از برخي دعواهايي كه در كشور وجود دارد خسته شدند و مي‌خواهند در آرامش زندگي كنند. نماينده ولي‌فقيه در استان گلستان با اشاره به وجود برخي مفاسد اقتصادي در كشور گفت: يكي از علل اصلي فسادها از ميدان بيرون كردن افراد اصيل است. در اين ديدار دكتر محمدرضا عارف با اشاره به جايگاه ويژه آيت‌الله نورمفيدي در استان گلستان و كشور، بر لزوم استفاده مسوولان از رهنمودهاي عالمان ديني تاكيد كرد. وي با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 خاطرنشان كرد: در انتخابات رياست‌جمهوري، رهبر معظم انقلاب بر حق‌الناس بودن راي مردم تاكيد كردند، اين مهم بايد در تمامي انتخابات‌ سرلوحه برگزاركنندگان انتخابات باشد، همه متوليان امر انتخابات بايد بر اساس قانون عمل كنند. رييس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينكه جرياني درصدد است ريشه اصلاحات را در كشور بخشكاند، تاكيد كرد: دو جريان اصيل در كشور وجود دارند كه حذف شدني نيستند و هر دو اين جريان بايد حضور جدي درانتخابات مجلس آينده داشته باشند.

 

شكل گيري احزاب بر مبناي پايگاه اجتماعي

سعيد   ليلاز٭

احزاب و تشكل سياسي و نخبگان بر اساس صورت‌بندي‌هاي اجتماعي و طبقاتي در كشورها تعريف مي‌شوند. هيچ حزبي نه تاسيس و نه منحل مي‌شود بلكه احزاب متولد مي‌شوند و مي‌ميرند. هيچ حكومت، دولت و جرياني در تمام جوامع نمي‌تواند حزبي را تاسيس يا منحل كند. احزاب بر مبناي پايگاه‌هاي اجتماعي و طبقاتي كه دارند شكل مي‌گيرند و زماني كه آن پايگاه‌ها را از دست مي‌دهند، مي‌ميرند. نمونه بسيار روشن آن حزب توده است كه از سال 1327 تا اواسط دهه 60 به مدت بيش از 40 سال رسما منحل شده بود و چندين بار نيز اين انحلال طول كشيد اما تا زماني كه زمينه اجتماعي و عيني اين انحلال فراهم نشد، اين حزب عملا منحل نشد. وضعيت احزاب اصلاح‌طلب در سال 92 بسيار مشكل‌تر و دشوار‌تر از حال حاضر بود اما مي‌بينيم در عين كم بودن فعاليت احزاب، اصلاح‌طلبان پيروز انتخابات شدند. تشكل يا سازمان بندي سياسي امور اصيلي نيستند. اگر شرايط اجتماعي آن فراهم باشد حتي شبكه اجتماعي و اينترنت نيز مي‌تواند خلأ حزب را پر كند. چنانكه در سال 92 اتفاق افتاد. در صورت وجود شرايط اجتماعي، افراد و نخبگان اصلاح‌طلب خود تبديل به مرجع مردم مي‌شوند. چنانچه در سال 92 رييس‌جمهور دولت اصلاحات و آقاي هاشمي رفسنجاني كاملا نقش يك حزب شش دانگ را ايفا كردند. اگر در جايي فعاليت‌هاي حزبي محدود باشد تنها يك نقص ظاهري است. متن جامعه نقش اصلي را انجام مي‌دهد. جامعه كار خود را انجام مي‌دهد. اين به نفع حكومت‌هاست كه سازمان حزبي موجود را رسميت ببخشند. به اين دليل كه رصد كردن آنها براي‌شان ساده‌تر مي‌شود. نگاه كردن و مذاكره كردن و بازرسي كردن احزاب براي‌شان ساده‌تر مي‌شود. قطعا سازمان‌هاي سياسي اهميت دارند اما اين اهميت، اهميت اصلي نيست بلكه يك اهميت ثانويه است كه بازتاب‌دهنده واقعيتي است در قعر مناسبات اجتماعي. در غياب حزب، طبقات اجتماعي حول محور افراد جمع مي‌شوند. در حضور يا نبود اين سازمان‌ها مي‌توانيم خود را پيش ببريم و حتي حرف‌مان نيز از نظر طبقات اجتماعي مي‌تواند به كرسي بنشيند. طبقات اجتماعي با احزاب يا بدون آنها نيروهاي خود را تربيت مي‌كنند و به صحنه مي‌فرستند. ديديم چگونه در مدت 48 ساعت در سال 92 ورق انتخابات برگشت.
٭عضو شوراي مركزي  حزب كارگزاران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون