• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3182 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۷ بهمن

مذاكرات هسته اي چين در تهران

وزير امور خارجه چين: اميدوار هستم كه براي سومين بار مذاكرات تمديد نشود

گروه ديپلماسي| «ما به نقش چين در رسيدن به راه‌حل خوب در مذاكرات هسته‌اي بسيار اميدواريم و اميد داريم تا اين نقش تا پايان مذاكرات ادامه يابد.» اين جمله، نكته‌اي كليدي در سخناني است كه ديروز محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان در كنفرانس خبري مشتركش با وانگ يي، وزير امور خارجه چين به زبان آورد و شايد به اعتبار همين اميدواري بود كه گفت: «در اين ديدار، درباره مذاكرات هسته‌اي هم با يكديگر تبادل نظر موثري انجام داديم، چين يكي از اعضاي كليدي 1+5 است و مهم‌تر از آن، چين كشور دوست ما است.» وي درباره نقشي كه چين در مذاكرات داشته است، يادآور شد: «تاكنون دوستان چيني ما نقش مفيدي در مذاكرات داشته‌اند و پيشنهادهاي خوبي را ارايه كردند و اطمينان داريم با وجود اراده سياسي، زمينه براي رسيدن به راه‌حل جامع در آينده نزديك فراهم است و اميدواريم تصميم سياسي در طرف مقابل وجود داشته باشد.» وزير امور خارجه در سخنان ديروز ضمن ابراز اميدواري به توافق هسته‌اي، چشم‌انداز مذاكرات را ترسيم كرده و از موانع پيش‌روي مذاكرات سخن گفت و راه‌حل بيرون رفتن از موانع را نشان داد. ظريف ديگر بار همانند روزهاي قبل تاكيد كرد كه زمينه براي رسيدن به راه‌حل هسته‌اي در آينده‌اي نزديك فراهم است و به همين خاطر، اطمينان‌بخش بودن فعاليت هسته‌اي را يادآوري كرد و اظهار داشت: «ما هيچ مشكلي نداريم كه نشان دهيم برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز است و صلح‌آميز باقي خواهد ماند و آمادگي نشان دادن انعطاف لازم براي اينكه اين اطمينان در بين اعضاي 1+5 ايجاد شود را داشته‌ايم.»  آقاي وزير در ترسيم چشم‌اندازي كه براي مذاكرات قائل است بيان كرد كه هدف مذاكرات هسته‌اي در توافق ژنو مشخص شده است و آن، اينكه برنامه هسته‌اي ايران كاملا صلح‌آميز باقي بماند و همزمان تحريم‌هايي كه به‌ناحق بر عليه مردم ايران اعمال شده است، رفع شوند؛ تحريم‌هايي كه وزير خارجه چين هم در مخالفت با آنها سخن گفت و در اهميت رسيدن به توافق تاكيد داشت كه توافق جامع هسته‌اي براي دفاع از حقوق قانوني ملت ايران موثر است و كمك مي‌كند كه ملت ايران از تحريم‌ها خارج شوند.  تحريم‌ها، مساله‌اي است كه همچنان به نظر مي‌رسد مهم‌ترين مانع پيش‌روي توافق است و براي همين است كه ظريف كنار گذاشتن وابستگي احساسي به تحريم را اراده‌اي براي رسيدن به توافق در دسترس مي‌داند. او در اين باره تصريح كرد: «آنچه مهم است، اين است كه كشورهاي غربي 1+5 و به خصوص ايالات متحده امريكا به اين مساله برسد كه دوران تحريم به پايان رسيده و تحريم‌ها براي هيچ كس نفعي نداشته و در آينده نيز نخواهد داشت. بايد وابستگي احساسي به تحريم كنار گذاشته شود و با اين اراده رسيدن به توافق در دسترس خواهد بود.» مهم‌ترين محورهاي سخنان ديروز محمدجواد ظريف در ادامه مي‌آيد:
 اكثر برنامه‌ريزي‌ها در طول يك ماه آينده در حوزه دوجانبه با اعضاي 1+5 پيگيري مي‌شود و كار را پيش مي‌بريم و در زمان مناسب جلسه‌اي با 1+5 نيز خواهيم داشت.
 حوزه‌هاي مختلفي براي گسترش و تعميق همكاري‌ها و فراتر رفتن از يك تجارت صرف ميان دو كشور وجود دارد كه درباره آنها و ساير زمينه‌ها از جمله بحث تكنولوژي صحبت كرديم كه با پرداختن جدي به اين مسائل به اشتغال دو كشور كمك مي‌شود و اين همكاري‌ها به نفع دو كشور خواهد بود.
 تعداد سفرهاي مقامات عاليرتبه از دو كشور در يك سال و نيم گذشته به نحو چشمگيري افزايش داشته كه نشان‌دهنده اهميتي است كه دو كشور به روابط راهبردي قائل  هستند.
 حضور موثر دو كشور در اقتصاد يكديگر مي‌تواند براي ملت‌هاي ايران و چين مثمرثمر باشد.

مذاكرات از پيشرفت خوبي برخوردار بوده است

وزير امور خارجه چين نيز در كنفرانس خبري مشترك ديروز با محمدجواد ظريف از نقشي كه اين كشور در مذاكرات هسته‌اي ايفا كرده و وضعيت كنوني مذاكرات سخن گفت. وانگ يي ديروز با اشاره به كوشش طرف‌هاي ذي‌ربط، تاكيد كرد كه مذاكرات از پيشرفت خوبي برخوردار است. او وضعيت كنوني مذاكرات را به ماراتني تشبيه كرد كه ديگر به خط پايان نزديك شده و براي همين سختي و پيچيدگي‌اش بيش از پيش شده است. وزير امور خارجه چين از ضرورت حفظ دستاوردهاي پيشين بيان كرد و افزود: «فكر مي‌كنيم در اين مرحله، طرف‌هاي ذي‌ربط به سمت مشترك حركت كنند تا تلاش‌هاي صورت‌گرفته، بيهوده از بين نرود و به مقصد دست پيدا كنيم.» اين تاكيد بر حفظ تلاش‌هاي گذشته است كه شايد موجب شد تا ظريف بگويد چين پيشنهادات خوبي براي پيشرفت مذاكرات ارايه كرده است. وي در پاسخ به سوالي درباره نقش چين در مذاكرات هسته‌اي ايران با گروه 1+5 گفت: «در مذاكرات هسته‌اي هميشه مواضع عادلانه اتخاذ كرده‌ايم، چين نقش ميانجي‌گري ايفا مي‌كند، مذاكرات داراي فراز و نشيب‌هايي است، ما طرح‌هاي خود را مطرح كرده‌ايم و بايد سعي كنيم مساله به نحو احسن حل و فصل شود» و شايد بر همين اساس است كه وزير امور خارجه چين ابراز اميدواري كرد كه تمديد سومي در مذاكرات هسته‌اي صورت نگيرد و در اين خصوص افزود: گرايش اصلي در مذاكرات رسيدن به توافق است كه مورد پسند مردم ايران و مورد قبول ملت‌هاي جهان است. مهم‌ترين محور سخنان وانگ يي در ادامه مي‌آيد:
 اميدوار هستيم كه اين مذاكرات براي سومين بار تمديد نشود و اميدواريم طرف‌ها با يك مسووليت‌پذيري نسبت به مردم و تاريخ سعي كنند كه در زمان تعيين‌شده، به توافق دست پيدا كنند.
 چين هميشه به مذاكرات هسته‌اي پايبند بوده و به طور فعال حضور داشته است. ما معتقديم بايد با گفت‌وگو، مساله حل و فصل شود و با گزينه نظامي و تحريم‌ها مخالفيم.
 ما معتقديم دو كشور بايد در زمينه‌هاي مختلف همكاري‌ها را گسترش دهند. مراودات مسوولان دو كشور، اعتماد سياسي، مسائل كليدي در گفت‌وگوهاي دو كشور است.
 روابط درازمدت و پايداري با طرف ايراني داريم و روابط از روند رو به افزايش و سالم برخوردار است.
 ما تمايل داريم همكاري‌ها در زمينه‌هاي فرهنگي، آموزشي، توريسم و جهانگردي افزايش يابد و آشنايي متقابل بيشتر شود.
  ايران داراي منابع فراوان و بازارهاي بزرگ است و ما به چشم‌انداز ايران خوش‌بين هستيم.  
 در حال حاضر حجم مناسبات دو كشور ايران و چين به بالاترين سطح در تاريخ دو كشور يعني بيش از ۵۱ ميليارد دلار رسيده است كه خبر خوبي براي هر دو كشور است كه داراي پتانسيل خوبي براي گسترش روابط هستند.

حضور موثر چين مسير توافق جامع را كوتاه مي‌كند

ديدار با محمدجواد ظريف اما تنها ديدار ديروز وانگ‌يي در تهران با مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران نبود. او ديروز با رييس‌جمهور كشورمان نيز ديدار كرد. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در ديدار با وانگ يي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران تاريخچه روابط خوب چين و ايران را بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هرگز فراموش نمي‌كند، گفت: اميدواريم با همكاري چين و در قالب مذاكرات با 1+5 بتوانيم هر چه سريع‌تر شاهد توافقي جامع باشيم كه علاوه بر تامين حقوق ملت ايران، زمينه تفاهم و همكاري‌هاي بين‌المللي را افزايش دهد. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني اگر اراده سياسي كافي در طرف مقابل وجود داشته باشد، مي‌توان در زمان نزديك به توافق نهايي دست يافت و حضور موثر چين اين فاصله را كوتاه‌تر مي‌كند.  روحاني همچنين همكاري ايران و چين را در مسائل مهم منطقه‌اي مورد تاكيد قرار داد و گفت: شرايط كنوني و تحولات منطقه ايجاب مي‌كند دو كشور رايزني‌ها و همكاري خود را هر چه بيشتر افزايش دهند. رييس‌جمهور مقطع كنوني را از لحاظ ايجاد امنيت و ثبات در منطقه و نيز لزوم برقراري روابط راهبردي، مقطع بسيار مهم و حساسي براي دو كشور توصيف كرد و گفت: براي برقراري و حفظ امنيت پايدار در آسيا و به ويژه خاورميانه و مقابله با تروريسم، افراطي‌گري و مداخله‌هاي نابجاي برخي قدرت‌ها، بايد روابط راهبردي دو كشور در راستاي منافع دوجانبه و كل منطقه بيش از پيش افزايش يابد. وي با تاكيد بر اراده دو كشور و مذاكرات خود با همتاي چيني در جهت توسعه همكاري‌هاي راهبردي، اظهار داشت: در زمينه‌هاي مهم صنعتي، علمي، تكنولوژيكي، توريسم، توسعه راه آهن و بنادر، انرژي، فناوري‌هاي نو و كشاورزي و همچنين همكاري‌هاي بانكي‌، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي خوبي بين دو كشور وجود دارد كه مي‌تواند موجب تحرك مناسبات و همكاري‌هاي فيمابين شود.
وانگ يي، وزير امور خارجه خلق چين نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم رييس‌جمهور كشورش به دكتر روحاني و با تاكيد بر اهتمام پكن نسبت به ايجاد روابط عميق و مستحكم با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: چين مصمم است سطح همكاري‌ها و مناسبات خود را در همه زمينه‌ها با ايران به سطح همكاري‌هاي راهبردي و درازمدت ارتقا دهد. وي همچنين با اشاره به سفر آتي رييس‌جمهور چين به جمهوري اسلامي ايران گفت: اين سفر با توجه به اهدافي كه براي آن در نظر گرفته شده است، مي‌تواند در توسعه روابط دو كشور تاثير تاريخي داشته باشد. وزير امور خارجه چين در ادامه با اشاره به اراده ايران براي فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي و تلاش برخي كشورها براي ايجاد مانع در مسير توسعه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: رهبري معظم جمهوري اسلامي ايران و جنابعالي بارها به جامعه بين‌المللي تاكيد كرده‌ايد كه ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست و اين رويكرد در حل و فصل موضوع هسته‌اي ايران بسيار موثر است.

 

برگزاري نشست هسته‌اي ايران و چين

مذاكرات دوجانبه ايران و چين در موضوع هسته‌اي ديروز بين آقايان سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه و وانگ، مذاكره‌كننده ارشد چين در 1+5 كه وزير خارجه آن كشور را در سفر به تهران همراهي مي‌كرد، برگزار شد. به گزارش «اعتماد»، در اين مذاكرات طرفين آخرين وضعيت مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و چين را مرور كرده و بر ضرورت ادامه رايزني‌هاي نزديك بين دو كشور تاكيد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون