• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

بهت مصر و سيسي از سر بريده شدن 21 مصري به دست داعش:

نيل در خون نشست

اعلام موجوديت گروه تروريستي داعش در شاخ آفريقا را تا انتشار ويديوي اخير اين گروه كسي چندان جدي نمي‌گرفت. اما اكنون در حالي كه بسياري از ناظران بين‌المللي تصاوير منتشر شده داعش از جنايت بزرگ در سواحل ليبي را مشاهده كرده‌اند، مي‌توان از رعب‌آورتر شدن شيوع برند و متد تروريستي گروهي مانند داعش سخن گفت. هيچ كس نمي‌داند آيا ارتباط سازمان يافته‌اي بين داعشي كه از قلب عراق برخاست و خود را به قلب سوريه رسانه و داعشي كه اكنون مانند لكه‌هاي سياه از شرق تا غرب كره زمين خود را نشان مي‌دهد، وجود دارد يا نه؟، اما مي‌توان گفت اين گروه فرو ملي با انتخاب يك متد خاص خود را تبديل به يك برند كرده است كه به سادگي در هر جايي كه زمينه بحران وجود دارد، ظهور مي‌كند. ليبي كه از سال 2011 و به دنبال سقوط معمر قذافي، بي‌سر و سامان شده يكي از همان بسترهاي مناسب براي گروه تروريستي داعش است.
اينك در حالي كه هنوز با گذشت بيش از شش ماه، جهان تا دندان مسلح نتوانسته است داعش چند هزار نفره را متلاشي كند، آب‌هاي سواحل شمالي ليبي به خون 21 گروگان اين گروه آغشته مي‌شود تا مزيد بر علت شود كه افكار عمومي جهان به ضعف ساختار حاكم بر نظام بين‌الملل در برابر گروه‌هاي تروريستي پي ببرد.
همان‌گونه كه در هفته‌هاي اخير اردن به دنبال قتل فجيع خلبان خود توسط داعش از همقسم شدن عليه اين گروه تروريستي سخن مي‌گفت، اكنون مصر نيز به دنبال قتل 21 مسيحي مصري توسط داعش، از عزم جدي خود براي مبارزه با اين گروه تروريستي سخن مي‌گويد. اما درباره اينكه اين جنگ تا كجا ادامه مي‌يابد و چه دستاوردي خواهد داشت ترديدهاي زيادي وجود دارد.
به گزارش منابع مصري، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر با اعلام يك هفته عزاي عمومي، فرمان حمله انتقامي به داعش را صادر كرده است. سيسي تاكيد دارد: مصر و تمامي كشورهاي جهان وارد جنگي با گروه‌هاي تروريستي شده‌اند و اكنون زمان آن فرا رسيده كه همگان با هم براي مقابله با تروريسم همكاري كنند. مصر نيز كه توانسته تروريسم را شكست دهد باز هم مي‌تواند آن را از بين ببرد. در واقع ما از انسانيت دفاع مي‌كنيم.
سيسي همچنين وزير خارجه مصر را مكلف كرده است تا به نيويورك سفر كرده و با رهبران امريكايي درخصوص اوضاع گفت‌وگو كند و همچنين تماس‌هاي فوري‌اي را با مسوولان سازمان ملل برقرار سازد. گفته مي‌شود رييس‌جمهوري مصر و فرانسوا اولاند، همتاي فرانسوي‌اش، خواستار تشكيل نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل و اتخاذ تدابير جديد در مبارزه با داعش و توجه ويژه به وضعيت ليبي شدند.
برخي كارشناسان اين اقدام مصر را گامي اساسي براي پيوستن به ائتلاف ضد داعش و ايفاي نقشي تعيين‌كننده در آينده جنگ با اين گروه قلمداد مي‌كنند. سخنگوي ارتش مصر تاكيد دارد كه اين حمله به اجماع فرمانده‌هان ارتش مصر و ليبي انجام شده و آخرين حمله ارتش مصر نخواهد بود.
اما گروه‌هاي تندروي ليبي از جمله گروه فجر ليبي، انصار شريعه و داعش همواره قاهره را به حمايت نظامي و لجستيكي از جناح‌هاي ليبرال اين كشور متهم مي‌كنند.
نظاميان مصري كه اكنون قدرت را در اين كشور در دست دارند، روابط بسيار خوبي با خليفه حفتر، فرمانده بانفوذ نيروهاي مسلح ليبي دارند و از پارلمان طبرق و دولت ليبرال برخاسته از آن حمايت مي‌كنند.
برخي ناظران بر اين باورند ليبي در واقع به صحنه رويارويي قطر و تركيه با مصر و امارات تبديل شده و هر يك از اين دو گروه با حمايت از يكي از جناح‌هاي متخاصم به جنگي نيابتي در ليبي دامن زده‌اند. قطر و تركيه از حاميان اصلي گروه فجر ليبي و شبه‌نظاميان محسوب مي‌شوند و مصر و امارات از قدرت گرفتن ارتشيان ليبي حمايت مي‌كنند.  با اين حال پيش‌بيني اينكه ادامه حملات مصر به مواضع شبه نظاميان ليبيايي با عنوان حمله به داعش دشوار است.

واكنش‌هاي داخلي و بين‌المللي

آيت‌الله مكارم‌شيرازي، در پيامي كشتار مسيحيان به‌وسيله داعش را محكوم كرد. در اين پيام آمده است: اين خبر وحشتناكي همه عقلاي جهان را از پيروان مذاهب مختلف سخت متاثر ساخت. در ادامه اين پيام آمده است: به هر حال اميدواريم به‌زودي قاتلان اين گروه از مسيحيان دستگير و شديدا مجازات شوند و پيروان همه اديان آسماني براي دفع اين گروه شرور دست به دست هم دهند.
همچنين شوقي علام، مفتي مصر جنايت داعش عليه 21 مسيحي مصري را محكوم و آن را جنايتي شنيع دانست.
 الازهر ضمن محكوم كردن اين جنايت اعلام كرد كه كشتن مسيحيان مصري در ليبي به دست داعش هيچ ارتباطي با دين اسلام ندارد.  برخي روحانيون مسيحي و مسلمان در برخي ديگر از كشورها نيز اين اقدام غير انساني را محكوم كردند.
كاخ سفيد در بيانيه‌اي انتشار ويديوي جديدي از جنايت داعش را محكوم و آن را اقدامي بزدلانه دانست.
شوراي وزيران عربستان سعودي نيز به سرعت در بيانيه‌اي كشته شدن 21 مصري را به دست داعش محكوم كرد.
ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در بيانيه‌اي ضمن محكوم كردن اقدام داعش تاكيد كرد: اين اقدام، اقدامي وحشيانه است و ما در جنگ عليه تروريست‌ها ترديد نخواهيم كرد.
فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس هم ضمن محكوم كردن اعدام مسيحيان مصري به دست داعش تاكيد كرد: چنين اقدامات وحشيانه‌اي عزم و اراده ما را براي مقابله با خطر تروريسم در ليبي تقويت مي‌كند. وي تاكيد كرد: امكان ندارد كه اجازه بدهيم اقدامات تروريستي روند انتقال سياسي در ليبي را از بين ببرد. ما تلاش مي‌كنيم تا دولت وحدت ملي را در اين كشور تشكيل داده و به راهكاري سياسي براي حل بحران امنيتي در ليبي دست يابيم.
محمد عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين ضمن محكوم كردن اقدام داعش، سه روز عزاي عمومي در فلسطين اعلام كرد.
اتحاديه عرب در بيانيه‌اي اقدام وحشيانه داعش را محكوم كرد و خواهان اجراي معاهده دفاع مشترك كشورهاي عربي براي مقابله با پديده تروريسم شد.
دولت اردن نيز در بيانيه‌اي اعدام مسيحيان مصري به دست داعش را محكوم و حمايت خود را از مصر اعلام كرد.
پارلمان ليبي در بيانيه‌اي اعدام مسيحيان مصري به دست داعش را محكوم كرد و از جامعه جهاني خواست تا از ارتش ليبي در مقابله با تروريسم حمايت به عمل آورد.

 

خلاصه خبر

 آرايش نظامي مصر در روزهاي گذشته به حملات جنگنده‌هاي اين كشور به پايگاه‌هاي داعش در ليبي انجاميد. در واقع مصر رسما جنگ با داعش را آغاز كرده است.
 ارتش مصر مي‌گويد به تلافي قتل فجيع 21 قبطي توسط داعش، اردوگاه‌هاي نظامي و پايگاه‌هاي آموزشي اين گروه را هدف قرار داده است.
 روز گذشته گروه تروريستي داعش ويديوي ديگري از جنايات هولناك خود را منتشر كرد كه در آن 21 مسيحي به سبك و سياق اين گروه تروريستي به قتل رسيدند. گفته مي‌شود مكان فيلمبرداري اين جنايت در حومه شهر سرت ليبي قرار دارد. اين 21 شهروند مسيحي مصري چندي پيش توسط گروه‌هاي تندرو وابسته به داعش در ليبي ربوده شده بودند.
 بنا به گفته منابع ليبيايي، مواضع داعش در ليبي توسط جنگنده‌هاي مصري هشت بار بمباران شده و تلفاتي به اعضاي اين گروه وارد شده است.
 ليبي از سال ۲۰۱۱ به بعد كه حكومت معمر قذافي ساقط شد فاقد دولت مركزي مقتدر است و مناطقي از آن از جمله در طرابلس توسط شبه‌‌نظاميان وابسته به افراط‌گرايان اداره مي‌شود.
 منابع مصري مي‌گويند كه در اين حمله بين 40 تا 50 نفر از اعضاي داعش كشته شده‌اند. دست‌كم پنج غيرنظامي از جمله سه كودك و دو زن نيز در جريان اين حمله جان خود را از دست داده‌اند.
 قاهره مي‌گويد مسيحيان قبطي به دلايل اعتقادي و مذهبي و همچنين پشتيباني از سياست‌هاي عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر، مورد خشم و غضب داعش قرار گرفته‌اند. رسانه‌هاي ديگر نيز گزارش مي‌دهند زيرنويس ويديو به طور واضح مي‌گويد كه دليل كشتن اين گروگان‌ها اعتقاداتشان است. نوشته شده كه قربانيان از صليبيان هستند؛ پيروان كليساي متخاصم مصر.
 مسيحيان حدود ۱۰ درصد جمعيت ۸۸ ميليون‌نفري مصر را تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون