• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

خبر كوتاه

واكنش رياض به جنايت چپل هيل

با گذشت حدود يك هفته از كشته شدن سه مسلمان امريكايي- فلسطيني در چپل هيل، عربستان با محكوم كردن اين جنايت، آن را يك اقدام تروريستي فجيع خواند و خواستار پايان يافتن چنين اقدامات تحريك‌آميزي عليه مسلمانان شد.
به گزارش آسوشيتدپرس، در بيانيه دولت رياض كه توسط آژانس خبري رسمي عربستان منتشر شد، همچنين حملات تروريستي اخير در دانمارك و كشته شدن دو تن به عنوان يك اقدام تروريستي محكوم شده است.  در همين حال، هزاران تن در دوحه، پايتخت قطر در همبستگي با خانواده قربانيان سه دانشجوي كشته شده امريكايي در ايالت كاروليناي شمالي دست به راهپيمايي زدند و خواستار حفاظت از جان ده‌ها هزار جوان مسلمان در امريكا در مقابل جنايات تحريك‌آميز و منزجرانه شدند.
از سوي ديگر الازهر در قاهره نگراني خود را بابت اين قتل‌ها اعلام كرد و گفت كه اين كشتارها ناشي از اسلام‌هراسي و نژادپرستي است.
سازمان همكاري اسلامي نيز اعلام كرد اين قتل‌ها نگراني بين‌المللي را درباره اقدامات ضداسلامي و اسلام‌هراسي در امريكا افزايش داده است.
در جريان تيراندازي يك مرد 46 ساله در ايالت كاروليناي شمالي، سه جوان مسلمان كشته شدند. خانواده اين قربانيان اعلام كردند كه همگي آنها از فاصله نزديك و از ناحيه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

 

شناسايي دو مظنون در كپنهاگ

پليس دانمارك مي‌گويد كه دو مرد در اين كشور متهم شده‌‎اند كه به مظنون مسلح حملات دانمارك كمك كرده‌اند. دو مرد بازداشت شده متهم هستند كه در تهيه سلاح‌هاي حمله و پنهان كردن آنها و همين‌طور مخفي كردن عمر‌الحسين، مظنون اصلي، نقش داشته‌اند.  به گزارش رسانه‌ها، نيروهاي پليس بعد از يورش به يك كافه اينترنتي، اين دو نفر را دستگير كردند. اين كافي‌نت نزديك محلي بود كه مظنون اصلي در آن توسط پليس كشته شد. دو متهم كه كمتر از ۲۴ ساعت بعد از بازداشت، توسط مقام‌هاي قضايي تفهيم اتهام شده‌اند، موارد اتهامي را رد كرده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها دست‌كم پنج نفر در ارتباط با حملات اخير دانمارك دستگير شده‌اند. بعضي از متهمان در يك كافي‌نت در منطقه نوربرو كپنهاگ بازداشت شدند و بعضي ديگر در نقاط ديگر شهر. پليس پيش‎تر گفته بود عمر‌الحسين مظنون اصلي، ۲۲ ساله، مجرم سابقه‌دار و متولد دانمارك، حملات روزهاي شنبه و يكشنبه را به تنهايي هدايت كرده است. گفته مي‌شود مظنون اصلي عضو يك گروه تبهكار و به تنفر از يهوديان مشهور بوده است.

 

درخواست شوراي امنيت از حوثي‌ها

شوراي امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌اي از حوثي‌هاي يمن خواست تا فورا و بدون قيد و شرط از ادارات دولتي در صنعا خارج شوند و به حبس خانگي رييس‌جمهوري و اعضاي كابينه پايان دهند. قطعنامه شوراي امنيت روز يكشنبه و با راي مثبت هر ۱۵ عضو اين شورا تصويب شد. در اين قطعنامه به درخواست كشورهاي عرب شوراي همكاري خليج فارس براي استفاده از نيروي نظامي عليه حوثي‌ها اشاره‌اي نشده است.  روز شنبه وزيران خارجه عربستان سعودي، بحرين، كويت، امارات متحده عربي، عمان، و قطر با صدور بيانيه‌اي خواستار دخالت نظامي شوراي امنيت در يمن بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد شده بودند.  قطعنامه شوراي امنيت به درخواست كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس براي مداخله نظامي در يمن اشاره‌اي نكرده است.

 

ميسترال به مسكو نمي‌رود

«ژان ايو لودريان» وزير دفاع فرانسه با اشاره به آتش‌بس اوكراين گفت: در شرايط كنوني، آتش‌بس شكننده است. وي اعلام كرد همچنان فروش دو فروند ناو جنگي ميسترال به روسيه، در دستور كار قرار ندارد.
فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه نيز سال گذشته تاكيد كرده بود كه شرايط براي تحويل دو فروند ناو ميسترال به روسيه هنوز فراهم نيست. اولاند به اين مساله اشاره كرد كه تحويل ناوهاي جنگي به روسيه تا اطلاع بعدي متوقف شده است. فرانسه بايد به خاطر تاخير در تحويل اين ناوهاي جنگي به روسيه خسارت پرداخت كند ولي پاريس تحت فشارهاي متحدان خود از تحويل ناوهاي جنگي به مسكو خودداري كرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون