• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

پيام‌هاي داعش به مصر

محمد علي مهتدي

موضوع جنايت و اعدام 21 مصري مسيحي به آن شكلي كه از سوي داعش در ويديويي منتشر شده چند پيام دارد؛ نخست اينكه افرادي كه كمك كردند تا داعش را ايجاد كنند از اين مساله بهره مي‌برند و هدف اصلي آنها نيز مخدوش كردن چهره اسلام در غرب است. چه از شيوه سر بريدن خبرنگاران يا زنده آتش زدن خلبان اردني و چه از طريق اعدام 21 شهروند مصري.
موضوع دوم مسيحي بودن افراد اعدامي است كه افكار عمومي غرب مسيحي را عليه مسلمانان بر‌انگيزد.
 نكته سوم نيز اين است كه اين اقدام در ليبي صورت گرفته است. داعش خواست نشان دهد كه اين گروه محدود به مرزهاي سوريه يا عراق نيست و تبديل به نيرويي فرامرزي شده است كه مي‌تواند در كشوري مانند ليبي كه مردمش انقلاب كردند تا معمر قذافي ديكتاتور سابق را براندازند حضور و ظهور پيدا كند.
اما انتخاب مصر از سوي داعش داراي پيامي است. مصر به عنوان يكي از مهم‌ترين كشورهاي دنياي عرب و داراي ارتشي منسجم و قدرتمند است و مرزي مشترك با ليبي دارد، اكنون مجبور است در ليبي دخالت كند. اما وضع ليبي به‌شدت در هم ريخته است. در هريك از مناطق ليبي يك گروه حكمراني مي‌كند و كشورهاي عربي و غربي با مداخلات خود و حمايت از هركدام از گروه‌هاي داخلي در ليبي مانع از آن مي‌شود تا مردم ليبي بتوانند وحدت خود را به دست بياورند تا دولتي منتخب را سر كار بياورند و شبه نظاميان را نيز خلع سلاح كنند.
اما اينكه مصر با چه كيفيتي واكنش نشان خواهد داد هنوز روشن نيست. عبدالفتاح سيسي رييس‌جمهوري مصر اعلام كرده است كه در زمان و شرايط مناسب براي تنبيه عاملان اين جنايت اقدام خواهد كرد. گفتني است مصر دستگاه اطلاعاتي بسيار قوي در اختيار دارد و مي‌تواند از طريق اطلاعاتي كه در دست دارد، منطقه حضور جانيان را پيدا كند و از راه‌هاي امنيتي و عملياتي از آنها انتقام بگيرد. اما اگر مصر مجبور به لشكركشي شود، بايد گفت كه ليبي برهم ريخته است و وقتي يك ارتش كلاسيك وارد اين كشور شود در برابر شبه نظامياني قرار مي‌گيرند كه نظاميان مصري را وارد يك باتلاق جديد مي‌كنند و ارتش مصر را در شرايطي مانند سينا قرار مي‌دهند.
با اين حال بايد گفت كه در خود مصر اين جريان باعث ايجاد احساس همبستگي ميان مسلمانان و مسيحيان مصر شده است و نوعي وحدت ايجاد شده است و از سويي ديگر باعث تهييج عمومي در مصر براي انتقام‌جويي شده است. شايد اين جنايت داعش باعث شود تا مصري‌ها دوباره به خود بيايند و به سمت آشتي ملي سوق پيدا كنند تا بتوانند در برابر تروريست‌هاي داعش مبارزه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون