• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

فرستاده كميته چهارجانبه صلح نسبت به وقوع يك فاجعه جديد در غزه هشدار داد

درخواست‌هاي توني بلر از حماس و اسراييل

 

سفر توني بلر، فرستاده كميته چهارجانبه صلح خاورميانه به غزه شايد نگاه جهان را به اين منطقه بحران زده جلب كند. در ميان هياهوي داعش در خاورميانه، كمتر كسي به غزه‌اي توجه مي‌كند كه پس از 50 روز تهاجم ويران‌كننده رژيم اسراييل، به تلي از خرابه‌ها تبديل شده كه ميليون‌ها فرد بي‌خانمان را در خود حبس كرده است. توني بلر كه در سفرش به نوار غزه اين شرايط را مشاهده كرده، نسبت به وقوع يك فاجعه جديد در اين منطقه هشدار مي‌دهد.
نخست‌وزير سابق انگليس و فرستاده كميته چهارجانبه صلح خاورميانه مي‌گويد: من بسيار نگران هستم كه اگر اوضاع غزه را به حال خود رها كنيم، فاجعه خشونت‌بار ديگري در اين منطقه رخ دهد. به همين خاطر همه بايد مانع بروز فاجعه ديگري در اين منطقه شويم.
در پي جنگ اخير غزه سازمان ملل سعي دارد تا روند ورود مواد ضروري و مورد نياز را براي بازسازي منازل ويران شده به غزه تسريع بخشد. سازمان از مجامع بين‌المللي و كشورهاي اهدا‌كننده خواستار كمك مالي براي تامين نيازهاي اوليه غزه شده است.
توني بلر، نخست‌وزير سابق انگليس هم همزمان با حضور در غزه از همگان خواست تا براي چگونگي رسيدن به صلح واقعي هر چه سريع‌تر وارد عمل شوند. توني بلر تاكيد كرد: پس از گذشت 20 سال از توافقنامه اوسلو اكنون براي بازسازي و صلح غزه به همگرايي جديدي نياز داريم. راه‌حل اين مشكل آن هم پس از گذشت سال‌ها از آن، بستن درب‌هاي مذاكره به روي مذاكره‌كنندگان آن هم در مدت‌زماني مشخص براي دستيابي به توافق نيست، چراكه شما مي‌توانيد راه‌هاي مذاكرات را تا ابد بسته نگه داريد آن هم بدون اينكه هيچ توافقي حاصل شود.
نخست‌وزير سابق انگليس تاكيد كرد: جايگاه واقعي كه بايد صلح از آنجا آغاز شود، غزه است چراكه اگر ما بتوانيم اوضاع سياسي و اقتصادي غزه را تغيير دهيم، پس در سايه آن مي‌توانيم تمام مشكلات را به طور كامل از سر راه‌برداريم.
بلر ضمن درخواست از رژيم صهيونيستي براي بازگشايي معابر غزه از فلسطيني‌ها خواست تا روابط خود را با جهان پيرامون خود از سر گيرند چراكه بنا به گفته وي تنها راه‌حل سازش در فلسطين دستيابي به صلح واقعي است.
«توني بلر» فرستاده كميته بين‌المللي چهارجانبه صلح خاورميانه از جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» نيز خواست به عنوان يك راه‌حل نهايي توضيحاتي به جامعه بين‌الملل در خصوص ماهيتش و نيز امكانش براي به رسميت شناختن فلسطين با مرزهاي 1967 بدهد تا اينكه از بازسازي غزه و روند آشتي و ديگر مشكلات غزه حمايت شود.
بلر گفت: مردم غزه در زندگي روزمرده خود دچار مشكل هستند و آشتي در آستانه فروپاشي است. حتي مساله پرداخت حقوق كارمندان غزه نيز بسيار حياتي است و ضرورت خانواده‌هاي آن به حساب مي‌آيد. به همين دليل به يك آشتي سياسي فلسطيني و وحدت داخلي كه پشتيبان اين آشتي باشد، نياز داريم. فرستاده كميته بين‌المللي چهارجانبه صلح خاورميانه افزود: «همه اينها به اين موضوع بسته است كه حماس به جامعه بين‌الملل توضيح دهد آيا يك جنبش فلسطيني است كه خودش براي تحقق دولت فلسطين تلاش مي‌كند يا بخشي از جنبشي اسلامي داراي ابعاد منطقه‌اي و مربوط به حكومت‌هايي خارج از غزه است؟ آيا حماس آمادگي دارد كه فلسطين با مرزهاي 1967 را به رسميت بشناسد يا نه؟ در صورت اين اتفاق جامعه بين‌الملل دوشادوش روند آشتي از بازسازي غزه حمايت مي‌كند».
بلر همچنين از مصر خواست مذاكرات مربوط به آتش‌بس غزه براي آينده بلندمدت غزه از جمله مسائل مربوط به بندر و فرودگاه را از سر بگيرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون