• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3183 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن

كشف باند جديدي از هكرهاي سارق توسط كاسپرسكي

سرقت يك ميليارد دلاري هكرها

 

  بلومبرگ- محسن علي مددي/ بر اساس گزارش شركت امنيتي كامپيوتر كاسپرسكي، گروهي تبهكار متشكل از هكرهاي اينترنتي بيش از يك ميليارد دلار از بانك‌هاي مختلف موسسات مالي با سيستم‌هاي دفاعي فوق‌پيشرفته در 30 كشور جهان در سال 2013 طي يك «دزدي سايبري بي‌سابقه» به سرقت برده‌اند.
شركت كاسپرسكي بزرگ‌ترين سازنده نرم‌افزارهاي ضد ويروس‌هاي رايانه‌اي روسيه در اين خصوص هشدار داده و برخي روش‌هاي اين هكرها براي سرقت از بانك‌ها را نيز افشا كرده است. شركت كاسپرسكي اعلام كرد كه اين شركت براي مقابله با اين هكرهاي تبهكار، در حال همكاري با پليس بين‌الملل، موسوم به اينترپل و پليس اروپا موسوم به يوروپل است.
گروه هكرهاي موسوم به كاربناك كه اعضاي آن در چين، روسيه، اوكراين و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي فعاليت‌هاي اينترنتي غيرقانوني انجام مي‌دهند، به سامانه‌هاي رايانه‌اي بانك‌ها، موسسات مالي و سيستم‌هاي پرداخت اينترنتي، نفوذ مي‌كنند و با آلوده كردن اين سامانه‌ها به بدافزارهايي كه طراحي كرده‌اند، كنترل معاملات مالي و دادوستدهاي ارزي را در اختيار مي‌گيرند.
اين هكرها براي اينكه فعاليت‌هاي‌شان از چشم مقامات بانكي يا ساير مقامات نظارتي پوشيده بماند، در هر نوبت حمله سايبري، فقط 10 ميليون دلار به سرقت مي‌برند كه در مقايسه با كل دارايي بانك‌ها رقم چندان قابل توجهي نيست. اين هكرها سيستم‌هاي الكترونيكي پرداخت و ساير موسسات مالي در 30 كشور از جمله ايالات متحده، چين و كشورهاي اروپايي را هدف قرار داده‌اند. طي دو سال گذشته، بيش از صد حمله مختلف به صدها بانك و سامانه پرداخت خودكار اينترنتي انجام شده كه در مجموع ميزان پول‌هاي به سرقت برده شده از مرز يك ميليارد دلار گذشته است.
مثلا اين هكرها ويروس‌هايي را وارد رايانه‌هاي كارمندان بانك‌ها مي‌كنند كه به‌تدريج وارد شبكه داخلي بانك‌ها مي‌شود و كنترل رايانه‌هاي اين بانك‌ها را به نحوي به دست مي‌گيرد كه به نظر مي‌رسد، خود كارمندان بانك‌ها در حال نقل و انتقال پول به حساب‌هاي مختلف هستند.
يك روش نسبتا ابتدايي كه باعث لو رفتن اين هكرها شده، اين بوده است كه يكي از عوامل مرتبط با اين هكرها به صورت فيزيكي در مقابل يك دستگاه عابربانك كه از قبل مشخص شده بوده، حاضر مي‌شد. سپس هكر اينترنتي كه همكار وي بوده، به دستگاه عابر بانك دستور مي‌داد كه بي‌مقدمه، پول‌هاي نقد فراواني را بيرون بريزد كه اين فرد متعاقبا جمع‌آوري مي‌كرد.
در پي تكرار اين نوع سرقت از دستگاه‌هاي عابربانك، مسوولان بانك‌ها با توجه به تصاويري كه دوربين‌هاي مداربسته تهيه كرده بودند، متوجه شدند كه اشخاصي در برابر دستگاه‌هاي عابربانك مي‌ايستند و بدون اينكه كارتي را وارد اين دستگاه‌ها كنند و شماره رمز يا دكمه ديگري را فشار دهند، ناگهان از اين عابربانك‌ها پول‌هاي نقد هنگفتي دريافت مي‌كنند. اين تصاوير ويديويي سرانجام باعث برانگيخته شدن شك مسوولان بانك‌ها به هك شدن سامانه‌هاي خودپرداز بانك‌هاي‌شان شد و آنان را واداشت تا با مقامات پليس و ساير شركت‌هاي امنيتي تماس بگيرند و علت آن را جويا شوند.
به‌تدريج بسياري از بانك‌ها با شركت كاسپرسكي روسيه كه به مقابله با جرايم سايبري مشهور است، تماس گرفتند و اين شركت متوجه شد كه شبكه‌اي سازمان‌يافته از هكرهاي اينترنتي در حال سرقت از ده‌ها بانك مختلف در سراسر جهان به صورت سايبري است. مشكل اصلي اين است كه اين شبكه تبهكاري هنوز هم فعال است و با هك كردن سامانه‌هاي رايانه‌اي و اينترنتي بانك‌ها، كماكان به سرقت‌هاي خود از طريق فضاي سايبري ادامه مي‌دهد.
باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در نشست سران ملي كه در روز جمعه برگزار شد خواهان همكاري بين متخصصان امنيتي دولتي و خصوصي براي مبارزه با هكرها شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون