• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3926 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر

چشم‌انداز عارف از رقابت انتخاباتي 1400

اصلاح‌طلبان بدون كانديدا وارد نمي‌شوند

باز كردن پرونده انتخابات چهار سال زودتر از موعد در فضاي سياسي ايران چندان ممكن نيست. با اين حال گمانه‌زني‌ها در مورد انتخابات 98 و 1400 بلافاصله بعد از انتخابات رياست‌جمهوري اخير آغاز شد. اينكه تحولات چند روز مانده يا چند ساعت مانده به انتخابات چقدر اجازه مي‌دهد حرف‌هاي امروز سياسيون درست ازآب درآيد، موضوع ديگري است، اما اين طور كه به نظر مي‌رسد جريان اصلاحات همه تلاش خود را خواهد كرد تا با ائتلاف يا بدون آن پيروز دو مصاف آتي باشد.
محمدرضا عارف، رييس شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كه پيش‌تر تاكيد كرده بود در انتخابات 98 ائتلافي در كار نيست، چند روز قبل گفت «مي‌توان با اصولگرايان در مقاطعي ائتلاف كرد.» او بعد از اين بازنگري در رويكرد انتخاباتي‌اش يك گام فراتر گذاشت و در مورد انتخابات 1400 نيز صحبت كرد. عارف ديروز در گفت‌وگو با «ايلنا» گفت: «قطعا نخبگان و جوانان جريان اصلاحات اجازه نمي‌دهند كه اين جريان بدون كانديداي اصلاح‌طلب وارد رقابت انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ شود.»
رييس فراكسيون اميد خاطرنشان كرد: «با اين حال اينكه چه كسي كانديداي ما خواهد بود و با چه مكانيزمي جلو مي‌رويم، هنوز مشخص نيست. اين را مطمئن باشيد خاستگاه سياسي افراد با برخي هم‌نشيني‌ها تغيير نخواهد كرد؛ افكار عمومي بسيار هوشمند است.»
او در اين گفت‌وگو به «هويت سياسي» مورد تاكيد اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: «معتقديم بايد با حفظ اين هويت سياسي، درمقاطع حساس و بزنگاه‌هاي مختلف تصميم‌گيري كنيم. ما عملا در دو دوره گذشته انتخابات رياست‌جمهوري با رويكرد ائتلافي وارد عرصه شديم و در دوره اخير در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني به عنوان كانديداي اصلي جريان اصلاحات حمايت كرديم.
اين ظرفيت جريان اصلاحات را نشان مي‌دهد كه هنگامي بحث منافع ملي به ميان مي‌آيد با حفظ هويت اصلاحات حاضر به گذشتن از منافع گروهي و شخصي هستيم و در همين انتخابات اخير نيز اين اصلاح‌طلبان بودند كه اكثر ستادهاي آقاي روحاني را در سراسر كشور مديريت كردند.
بنابراين در سال ۹۸ نيز بنا به شرايط آن زمان و با بررسي رويكرد جريان موتلف‌مان تصميم مي‌گيريم و معتقديم بايد با تمامي جريانات داخل نظام، تعامل حداكثري داشته باشيم اما گاهي اين تعامل به ائتلاف مي‌انجامد و گاهي نيز مستقل وارد انتخابات مي‌شويم و حتي اگر لازم باشد در ادامه راه و پس از انتخابات، ائتلاف مي‌كنيم. ما در انتخابات مجلس دهم عملا به‌صورت ائتلافي وارد رقابت شديم ولي در انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستاي پنجم، ائتلافي انجام نداديم.»
عارف با اشاره به بدعهدي موتلفان بعد از ورود به بهارستان گفت: «قطعا ما از گذشته درس مي‌گيريم و به جلو مي‌رويم.»
به گفته او، بايد منتظر بمانيم و ببينيم؛ هنوز براي اين بحث زود است. بايد در آينده تصميم‌گيري كنيم. اما آن‌چه با قطعيت مي‌توان گفت اين است كه جريان اصلاحات در تمامي انتخابات آينده به اندازه كافي كانديداي اصلاح‌طلب خواهد داشت و با هويت اصلاح‌طلبي وارد صحنه خواهد شد. اين اظهارات عارف كه مي‌توان آن را به نسبت حرف‌هاي يك ماه قبل تعديل‌شده‌تر توصيف كرد، درحالي مطرح مي‌شود كه ديگر همراهان او در فراكسيون اميد نيز از تمركز بر نيروهاي اصلاح‌طلب در انتخابات‌هاي آتي سخن مي‌گويند. بهرام پارسايي، نماينده شيراز در مجلس و سخنگوي فراكسيون اميد يكي از اين افراد است كه روز گذشته تاكيد كرد: «اگر كانديداهاي اصلاح‌طلبان
از فيلتر نظارتي عبور كنند، از افراد ديگر حمايت نمي‌كنيم.»
او با اشاره به «پشتوانه چشمگير مردمي» اصلاح‌طلبان گفت: «درصورتي كه كانديداهاي‌شان از فيلترها عبور كنند، به تنهايي مي‌توانند برنده انتخابات باشند. چراكه مردم نياز به اصلاحات را هر روز بيشتر احساس مي‌كنند.»
پارسايي همچنين گفت: «همان‌طور كه جريان اصلاح‌طلب در دو انتخابات رياست‌جمهوري گذشته از آقاي روحاني و ديدگاه‌هاي‌شان حمايت كرد، انتظار اين است كه آن دوستان هم متقابلا در كنار جريان اصلاحات قرار گيرند و از آن حمايت كنند اما بايد ببينيم چه شرايطي پيش خواهد آمد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون