• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3926 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر

هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، مطهري را تبرئه كرد

محمدجواد جمالي، عضو هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ديروز با اشاره به برگزاري نشست هيات نظارت بر رفتار نمايندگان در مورد شكايت سپاه صاحب‌الزمان (عج) اصفهان و همچنين دادستاني اصفهان از مطهري، نماينده مردم تهران درباره سخنراني در اين استان و صحبت در صحن علني مجلس اذعان كرد: دادستاني اعتقاد دارد كه صحبت وي در صحن علني عليه قوه قضاييه بوده كه هيات نظارت بر رفتار نمايندگان اين موضوع را خلاف شأن و وظايف نمايندگي تشخيص نداد.
سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان تاكيد كرد: درباره تصميم‌گيري براي سخنراني در اصفهان نيز مقرر شد كه مطهري در جلسه آينده حاضر و دفاعيات خود را مطرح كند.
شكايت قوه قضاييه از مطهري مربوط به نطقي است كه علي مطهري در صحن علني مجلس داشت و در آن به حوادث سال 88 اشاره كرده و حل آن را مستلزم وجود يك قوه قضاييه مستقل دانسته بود. او همچنين گفته بود كه قوه قضاييه بعد از چهار سال نتوانسته است تكليف معاون اول رييس‌جمهور سابق را در پرونده بيمه ايران مشخص كند.
علي مطهري همچنين تذكر داده بود كه مرجع قانوني رسيدگي به امور مطبوعات، هيات نظارت بر مطبوعات است و قوه قضاييه نبايد راسا اقدام كند. نماينده تهران در پايان نطق خود گفته بود كه « متاسفانه آقاي صادق لاريجاني به جاي پاسخ به اين پرسش‌ها در محضر مردم، اقدام به اعلام جرم عليه بنده كرده است.»
علي مطهري اسفندماه گذشته نيز در دانشگاه اصفهان از اينكه فصل سوم قانون اساسي در اكثر موارد مغفول مانده است، ابراز تاسف كرده بود. او در يك سخنراني با عنوان «قانون اساسي؛ از متن تا عمل» گفته بود: « فصل سوم قانون اساسي در مورد حقوق ملت است كه متاسفانه در اكثر موارد مغفول مانده است. برخي از رئوس اين فصل عبارتند از منع تفتيش عقايد، آزادي اجتماعات، منع دستگيري افراد بدون حكم قضايي، اصل برائت، منع شكنجه، منع هتك‌حرمت و حيثيت كه در واقع حقوق مردم در قانون اساسي ديده شده است.»
مطهري يكي از موارد مخل قانون اساسي را ورود قوه قضاييه به مواردي دانست كه در آن مورد قانون وجود دارد. او مثال زد:
« هيات نظارت بر مطبوعات درباره تخلف يك روزنامه جلسه‌اي گذاشته است و نتيجه اين مي‌شود كه تذكري به يك نشريه داده شود اما بعد از آن جلسه مي‌فهميم كه آن نشريه يا روزنامه توقيف شده است؛ چرا كه دادستان تشخيص داده است آن روزنامه بايد توقيف شود. پس در اين صورت كار هيات نظارت بر مطبوعات بيهوده مي‌شود. مثلا سخنراني بنده كه قرار بود درباره واقعه كربلا در روز اربعين انجام شود احتياج به مجوز هم نداشت، اما يك دفعه دادستان به اين ماجرا وارد شد و گفت كه من احتمال وقوع جرم مي‌دهم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون