• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3926 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۹ مهر

چهره‌ها - خبرها

مسكو: سپاه را تروريستي نمي‌دانيم

وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي از گزارش‌ها درباره تصميم كاخ سفيد براي اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان «سازمان تروريستي» انتقاد كرد. به گزارش فارس به نقل از اينترفكس، وزارت خارجه روسيه در اين بيانيه تصريح كرده كه مسكو سپاه پاسداران را سازماني تروريستي نمي‌داند. وزارت خارجه روسيه همچنين گفته كه اين تصميم را در راستاي طرح دولت امريكا براي لغو توافق هسته‌اي ايران مي‌داند. رسانه‌هاي امريكايي هفته گذشته گزارش دادند تيم امنيت ملي كاخ سفيد، پس از انجام بررسي‌هايي با هدف تعيين سياست كلي امريكا در خصوص ايران به طرحي رسيده‌اند كه در صورت موافقت رييس‌جمهور امريكا راهبرد واشنگتن در قبال تهران در سال‌هاي آينده را تعيين خواهد كرد. وبگاه پوليتيكو گزارش داد بخشي از اين راهبرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را زير ذره‌بين قرار مي‌دهد و دولت ترامپ براي نخستين بار آن را به عنوان «سازمان تروريستي» اعلام خواهد كرد.

بعيدي‌نژاد: دري‌اصفهاني ازاعضاي تيم هسته‌اي نبود

حميد بعيدي‌نژاد، سفير ايران در لندن و عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در صفحه اينستاگرام خود و در پاسخ به سوالي درباره دري‌اصفهاني و اينكه آيا اين فرد تحت نظر شما بودند؟ نوشت: آقاي قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه براي آنها كه علاقه‌مند به كسب اطلاعات لازم هستند، مطالب كافي را فرمودند. بر خلاف اينكه برخي رسانه‌ها مايلند آقاي دري را به عنوان عضو اصلي تيم مذاكرات هسته‌اي معرفي كنند، وي از اعضاي تيم مذاكرات هسته‌اي نبود، بلكه وي به نمايندگي از سازمان خود و با شركت در برخي از جلسات و به فراخور نياز به تيم مذاكرات هسته‌اي در برخي زمينه‌هاي تخصصي مشاوره مي‌داد. از امثال ايشان حدود 25 نفر به صورت مستقيم در حوزه‌هاي مختلف شامل مباحث فني هسته‌اي، نظارت‌هاي آژانس، مباحث اقتصادي، مباحث بانكي، صنعت هوايي، صنايع دارويي، صنايع خودرو، مباحث حقوقي، رسانه و غيره به تيم مذاكرات هسته‌اي مشورت مي‌دادند و به فراخور و در صورت نياز در جلساتي از مذاكرات كه حضور آنها لازم بود، شركت مي‌كردند. اين افراد همه نمايندگان رسمي و معرفي شده از سوي سازمان‌هاي خود بودند و وزارت امور خارجه وظيفه‌اي براي تعيين صلاحيت‌هاي اطلاعاتي و حرفه‌اي آنها نداشت. وزارت امور خارجه در طول سال صدها جلسه هماهنگي با نمايندگان سازمان‌هاي ذيربط داخلي براي تبيين و هماهنگي اجراي مباحث مختلف دارد كه به هيچ‌وجه وظيفه‌اي براي تعيين صلاحيت آنها ندارد و نمي‌تواند داشته باشد. تعيين نماينده‌‌اي با صلاحيت از وظايف سازمان‌هاي معرفي‌كننده است. به‌علاوه وظيفه مهم صيانت از مذاكرات و كنترل اطلاعاتي نمايندگان سازمان‌ها آن هم در اين مذاكرات حساس بر عهده نهادهاي اطلاعاتي و حفاظتي كشور است.
سفير ايران در لندن افزود: آقاي دري فرد ناآشنايي براي كشور نبوده است و حداقل دو دهه در بسياري از حوزه‌هاي مالي، بانكي و حقوقي در سطوح مختلف كشور مشاركت داشته و به جهت دستاوردهاي خود در حوزه دفاع موثر حقوقي در ديوان‌هاي داوري كشور، مورد تقدير برخي از حساس‌ترين سازمان‌هاي كشور قرار گرفته است. موضوع ديگر اين است كه افرادي كه به عنوان مشاور به تيم مذاكرات هسته‌اي مشورت مي‌دادند حوزه كار مشخصي داشتند و اصلا صلاحيت ورود به سطح كلان سياست‌هاي كشور مثلا موضوعات مربوط به لغو تحريم‌ها، حوزه‌هاي لغو تحريم‌ها، زمانبندي لغو تحريم‌ها و مباحثي مشابه را نداشتند و فقط در برخي نشست‌هاي كارشناسي كه بر اساس نياز به وجود مي‌آمد، اطلاعات ريز بانكي براي مثال تسهيل بازگشت اموال مالي به سيستم بانكي كشور و برخي ديگر از مباحث جزئي كارشناسي در اختيار تيم مذاكرات هسته‌اي قرار مي‌دادند. همچنين با توجه به حيطه‌بندي دسترسي افراد به اطلاعات، مشاورين فقط به حوزه اطلاعات مربوط به خود دسترسي داشتند.

امكان استيضاح ترامپ وجود دارد
طبق تحليل بنياد بروكينگز، دونالد ترامپ با بركناري «جيمز كومي» از رياست اف‌بي‌آي، احتمالا مانع از اجراي عدالت شد و بر همين اساس احتمال استيضاح رييس‌جمهور امريكا وجود دارد. به گزارش فارس، در حالي كه جنجال‌ها درباره ادعاي دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 امريكا و «تباني» احتمالي كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ با مسكو ادامه دارد، يك انديشكده مطرح امريكايي تحليلي درباره بركناري مدير اف‌بي‌آي و احتمال استيضاح رييس‌جمهور كنوني امريكا منتشر كرده است. انديشكده بروكينگز نوشته است كه ترامپ وقتي «جيمز كومي» را از رياست اف‌بي‌آي بركنار كرد، «احتمالا مانع از اجراي عدالت شد».
ممانعت از اجراي عدالت، يكي از اقداماتي است كه كنگره مي‌تواند با استناد به آن روند استيضاح يك رييس‌جمهور را آغاز كند. اگر «رابرت مولر» مامور ويژه تحقيق درباره دخالت روسيه در انتخابات 2016 امريكا و موضوع تباني احتمالي كارزار انتخاباتي ترامپ با مسكو هم به همين نتيجه برسد، امكان مطرح كردن بندهاي مشروعي درباره استيضاح وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون