• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3931 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۵ مهر

تاكيد بر مردمي بودن راهپيمايي اربعين حسيني

رحماني‌فضلي: راهپيمايي اربعين را به مانور قدرت و وحدت تبديل كنيم

روز گذشته همايش كارگزاران و دست‌اندركاران اربعين حسيني برگزار شد. در اين مراسم عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور، علي قاضي‌عسگر، نماينده مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت و حسين ذوالفقاري، معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور حضور داشتند و سخنرانان بر لزوم عمل به توصيه رهبري مبني بر مردمي برگزار شدن اين مراسم تاكيد كردند.
عبدالرضا رحماني‌فضلي در اين همايش به سخنراني پرداخت و تاكيد كرد كه ما بايد با رفتارمان مراسم اربعين را به يك مانور قدرت، وحدت و انسجام تبديل كنيم. وي با اشاره به اينكه يك سال است جلسات ستاد مركزي اربعين مرتب برگزار مي‌شود، گفت: اين ستاد، استانداران و همه دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط تلاش‌هاي زيادي براي برگزاري اين مراسم داشته‌اند.
رحماني‌فضلي با اشاره به اينكه راهپيمايي اربعين بايد تجلي معرفت زايران باشد، افزود: چند سال است كه مراسم اربعين در دنيا انعكاس داشته و همه افكار و عقايد و سلايق جهاني را به داوري و قضاوت فرا مي‌خواند.
رحماني‌فضلي تصريح كرد: در ظاهر اين مراسم اينگونه است كه عده‌اي از نقطه‌اي راه مي‌افتند و در نقطه ديگري مراسمي برگزار مي‌كنند. اما ما وقتي موفق هستيم كه محتوا و معني مراسم اربعين را به مردم دنيا بشناسانيم.
وزير كشور با اشاره به اينكه ما معتقديم زمين از حجت خدا خالي نيست، تصريح كرد: ما پيامبر و ائمه را انسان‌هاي كامل و حجت خدا مي‌دانيم كه الگوي ما براي طي مسير به خدا هستند.
وي اظهار داشت: تفكر و اعمال آنها براي ما درس است و بنابراين رفتار و اعمال ما هم بايد در اربعين الگوي مناسبي باشد تا بتوانيم امام حسين(ع) را به جهانيان بشناسانيم. امام حسين متعلق به همه آزاديخواهان جهان است.
رحماني‌فضلي گفت: براي برگزاري مراسم اربعين تجربه سه سال گذشته را داريم و اميدواريم امسال مراسم اربعين با شكوه برگزار شده و ضعف‌هاي سال‌هاي قبل در برنامه‌ريزي‌ها مدنظر باشد.
وزير كشور ادامه داد: ما بايد با رفتارمان مراسم اربعين را به يك مانور قدرت، وحدت و انسجام تبديل كنيم و در نهايت معناي واقعي اربعين يعني سعادت طلبي انسان را به نمايش بگذاريم. بايد نظم، انضباط، اخلاق و انسانيت براي ما اصل باشد. ساير مسائل از جمله امنيت، بهداشت يا حمل و نقل جزو ابزار مادي و لازم اربعين است، اما اخلاق و انسانيت و نظم و انضباط اصل است.
راهپيمايي اربعين از مردمي بودن خارج نشود
همچنين در حاشيه اين مراسم سيد علي قاضي عسكر به خبرنگاران گفت: ما امروز احساس مي‌كنيم دنيا گرفتار يك بحران و سردرگمي خطرناكي است. شما ببينيد وقتي رييس‌جمهور امريكا آنقدر نادان است كه مي‌آيد وقيحانه در براير يك ملت بزرگ موضع مي‌گيرد ما پاسخش را مي‌توانيم با همان راهپيمايي اربعين بدهيم كه يك ملت شجاع و متدين در اربعين شعار هيهات من ظله را مي‌دهد. اين شعار نشان مي‌دهد ما ايستاده‌ايم و تا پايان هم مي‌ايستيم.
قاضي‌عسگر افزود: اميدواريم كه روزبه‌روز فرهنگ‌سازي توسعه پيدا كند و عزيزان‌مان در ستاد اربعين بتوانند اين فرهنگ را توسعه دهند و موجب شوند در سال‌هاي آينده اربعين را به يك حركت خودجوش مردمي براي منسجم كردن آزاده‌خواهان دنيا و براي مقابله با ظلم و ستم در عرصه بين‌المللي تبديل كنيم.
وي در پاسخ به اين سوال كه دولت چه كمكي به راهپيمايان مراسم اربعين مي‌كند؟ خاطرنشان كرد: همانطور كه ملاحظه مي‌كنيد بعثه رهبري و سازمان حج و زيارت نقش مستقيمي در اين زمينه ندارند. ستادي در وزارت كشور زيرنظر وزير كشور تشكيل شده و آن ستاد است كه برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي برگزاري خوب مراسم اربعين انجام مي‌دهد.
وي ادامه داد: در گذشته بحثي هم درخصوص رواديد مطرح شده بود مثل اينكه دولت عراق زمينه‌اش را نداشته است اما اگر دو دولت صحبت كنند خود اين رقم بزرگي است.
نماينده رهبري در امور حج و زيارت با بيان اينكه نظر مقام معظم رهبري از گذشته كه به ماهم ابلاغ كرده بودند اين است كه نبايد گذاشت اربعين از حالت مردمي بودن خارج شود، يادآور شد: اين اصلي در سياست اربعين است. همانطور كه در عراق هم حركت مردم خودجوش است؛ اما اين معنايش آن نيست كه دولت يا مسوولان اجرايي و فرهنگي خود را كنار بكشند.
قاضي‌عسگر اضافه كرد: اين حركت بزرگي است كه سال گذشته بيش از دو ميليون به سفر رفتند، بنابراين آن جمعيت حتما سازماندهي مي‌خواهد وگر نه بعدا حوادثي ايجاد مي‌شود كه قابل جبران نيست و مردم بايد چندين سال درگير آن باشند. دولت بايد برنامه‌ريزي كند، كمك كند، اما از حالت مردمي بودن خارج نشود.
رسما چيزي به نام بسته شدن مرزها نداشته‌ايم
حسين ذوالفقاري نيز در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه مسائل كردستان عراق مي‌تواند بر مراسم اربعين تاثير‌گذار باشد، گفت: مسائلي در اقليم در حال رخ دادن است و اميدواريم به زودي حل و فصل شود و باب گفت‌وگو بين اقليم و دولت مركزي باز شود. باتوجه به منطقه جغرافيايي اربعين مسائل اقليم تاثيري در آن ندارد.
معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور درباره تهديدهاي داعش در روند برگزاري مراسم اربعين اظهار داشت: داعش اخيرا شكست‌هاي متعددي در منطقه خورده است اما احتمال مي‌دهيم دست به اقدامات تروريستي بزند.
وي ادامه داد: با جلساتي كه با مقامات عراقي داشتيم، تاكيد كرديم كه تهديد داعش مورد توجه باشد، زيرا ممكن است عناصر آنان بخواهند اعمالي انجام دهند. سال گذشته يك اقدام تروريستي پس از مراسم اربعين انجام شد، بنابراين تاكيد داشتيم امنيت زايران قبل و بعد از مراسم مورد توجه مسوولان عراق باشد.
ذوالفقاري درباره وضعيت مرزها و بسته شدن برخي از آنها گفت: رسما چيزي به نام بسته شدن مرزها نداشته‌ايم و چون شرايط اقليم كردستان تا حدودي ناپايدار بود، كالاهايي كه رانندگان مي‌خواستند به داخل عراق وارد كنند در بازارچه‌هاي مرزي تبادل مي‌شد.
وي ادامه داد: چون از روز گذشته مشكلاتي به وجود آمده، احتياطا توقفي داريم و منتظريم شرايط بهتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون