• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

رقه به طور كامل آزاد شد

شهر رقه سوريه، پايتخت خلافت خودخوانده داعش پس از چهار سال اشغال به دست تروريست‌ها، به طور كامل آزاد شد. به گزارش ايسنا، به نقل از اسكاي‌نيوز، ائتلاف موسوم به «نيروهاي سوريه دموكراتيك» پس از يازده ماه جنگ خونين با داعش كه با حمايت هوايي و توپخانه‌اي كامل امريكا همراه بود، روز گذشته رسما آزادي آن را اعلام كردند. آزاد‌سازي شهر رقه با بهاي گزافي محقق شد. علاوه بر نابودي تقريبا كامل زيرساخت‌هاي شهر، ديده‌بان حقوق بشر سوريه مي‌گويد 3250 تن كه 1130 تن از آنها غير نظامي‌بوده‌اند در جريان آزادسازي اين شهر كشته شده‌اند. طبق اعلام ديده‌بان حقوق بشر سوريه، از ميان اين غيرنظاميان، دست كم ۲۷۰ تن كودك هستند.
آزادي شهر رقه در واقع تكميل دومينوي شكست‌هاي داعش است كه با آزادي موصل در عراق و ديرالزور در سوريه آغاز شده بود و پاكسازي رقه آن را تمام كرد و تير خلاصي است بر جسد متعفن داعش. اكنون داعش تنها در مناطق بياباني عراق و حاشيه رود فرات در جنوب شرق سوريه و نيز برخي مناطق در باديه اين كشور حضور دارد كه پاكسازي آنها نيز بعيد است زمان زيادي ببرد به ويژه آنكه تنها مناطق شهري مهم باقي مانده در دست داعش شهر «القائم» عراق و «بوكمال» سوريه در مرز دو كشور است و باقي مناطق اصولا مناطق بياباني يا روستايي هستند.
رقه مركز استاني به همين نام در شمال سوريه است كه سومين استان بزرگ سوريه و يكي از آبادترين آنها محسوب مي‌شد. اين شهر پيش از آغاز جنگ داخلي سوريه نزديك به ۳۰۰ هزار نفر جمعيت داشت و به دليل وجود رودخانه فرات و زمين‌هاي حاصلخيز يكي از منابع اصلي توليد محصولات كشاورزي در اين كشور محسوب مي‌شد. با شروع ناآرامي‌ها در سوريه و همزمان با تب بهار عربي در سال ۲۰۱۱ مردم رقه نيز به تظاهرات مسالمت‌آميز روي آوردند و نخستين تظاهرات علني خود را در سوم مارس ۲۰۱۱ برگزار كردند اما چيزي نكشيد كه تظاهرات مردمي با سوءاستفاده شبه‌نظاميان تندرو و البته پاسخ نامناسب مسوولان دولتي در استان، به درگيري‌هاي مسلحانه كشيده شد كه نزديك به دو سال به طول انجاميد. شهر رقه بالاخره در ششم مارس ۲۰۱۳ سقوط كرد و به دست ائتلافي از گروه‌هاي مخالف سوريه به رهبري النصره و ارتش آزاد سوريه افتاد تا نخستين مركز استان در سوريه باشد كه به طور كامل از كنترل دولت خارج مي‌شود.
سيطره النصره بر شهر رقه اما ديري نپاييد چراكه يك ماه بعد، داعش سربرآورد و تشكلي به نام «دولت اسلامي در عراق و شام» را پديد آورد و اعلام كرد النصره نيز در اين گروه ادغام شده است، امري كه مورد قبول النصره واقع نشد و چند ماه بعد كار به درگيري‌هاي خونين ميان دو طرف انجاميد تا اينكه سرانجام رقه به طور كامل به كنترل داعش و ديگر بخش‌هاي وسيعي از عراق و سوريه را به كنترل خود درآورده بود، درآمد. با كنترل داعش بر شهر رقه، اين گروه تروريستي مراكز قدرت خود را خيلي زود به رقه آورد و تا اوايل سال ۲۰۱۴ رقه به پايتخت «خلافت» خود خوانده داعش تبديل شد. از سال ۲۰۱۴ كه داعش همه مخالفان خود از ديگر گروه‌هاي شورشي سوري را در رقه كنار زد تا آغاز عمليات كردها براي آزادسازي آن، اين گروه تروريستي حاكم بلامنازع رقه بود، هركه را مي‌خواست سر مي‌بريد، آتش مي‌زد و به صليب مي‌كشيد و از همه اينها فيلم مي‌گرفت و به تمام جهان نشان مي‌داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون