• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3932 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۶ مهر

چهره‌ها - خبرها

امضاي سند برنامه همكاري بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه ايران و  ازبكستان
عبدالعزيز كاملوف، وزير امورخارجه ازبكستان كه براي ديداري رسمي در كشورمان حضور دارد، ظهر ديروز (سه‌شنبه) با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان ديدار كرد. به گزارش تسنيم، در اين ملاقات دكتر ظريف با اشاره به سابقه ديرينه مناسبات دو كشور، بر توسعه روابط در تمام زمينه‌ها تاكيد كرد. وزير امور خارجه ازبكستان نيز ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمهوري اسلامي ايران گفت: «با توجه به اهميت مناسبات دو كشور در اين سفر وزيران نفت و گاز، تجارت و نماينده ويژه رييس‌جمهور ازبكستان در امور افغانستان نيز مرا همراهي مي‌كنند.» در اين ملاقات دو طرف در خصوص افزايش همكاري‌ها در زمينه نفت و گاز، گردشگري، تسهيلات كنسولي، افزايش همكارهاي فني ـ مهندسي، كشاورزي، اتومبيل‌سازي، مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي، برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي، بررسي برگزاري خط پروازي مستقيم، ترانزيت سه‌جانبه و چهارجانبه گفت‌وگو كردند. تحولات منطقه‌اي از جمله در افغانستان، عراق و سوريه از ديگر محورهاي گفت‌وگوي وزيران خارجه ايران و ازبكستان بود. ظريف و كاملوف بعد از ملاقات سند برنامه همكاري بين وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو كشور را نيز امضا كردند.

روزنامه‌نگار افشاگر مالتي كشته شد
يكي از برجسته‌ترين روزنامه‌نگاران تحقيقي جمهوري مالت كه مبادلات خارجي و فساد مالي نخست‌وزير اين كشور را در رسوايي اوراق پاناما افشا كرد، در انفجار بمبي كه در خودرويش كار گذاشته شده بود، كشته شد. به گزارش ايسنا، روزنامه تايمز آو مالت گزارش داد، دفني كاروآنا گاليزيا، روزنامه‌نگار تحقيقي ۵۳ ساله در اين انفجار در نزديكي خانه‌اش در بيدنيجا واقع در شمال جمهوري مالت كشته شد. كاروآنا گاليزيا يك وبلاگ انتقادي راه‌اندازي كرده بود كه در آن نتايج گزارش تحقيقي خود در رابطه با اسناد پاناما و ارتباط جمهوري مالت با پناهگاه‌هاي مخفي مالياتي در خارج از اين مجمع‌الجزاير را برملا كرده بود. يكي از مهم‌ترين رسوايي‌ها اوايل سال جاري ميلادي افشا شد يعني زماني كه گاليزيا، جوزف موسكات، نخست‌وزير مالت، همسرش و چندين تن از اعضاي دولتش را به داشتن شركت‌هاي خارجي در پاناما كه همگي جزو رسوايي اوراق پاناما بودند، متهم كرد. اگرچه موسكات اين اتهامات را رد كرده بود اما اين رسوايي باعث شد تا وي در ژوئن سال جاري ميلادي خواستار برگزاري يك انتخابات پارلماني زودهنگام شود. البته در اين انتخابات حزبش پيروز شد و تنها دو كرسي را در مجلس نمايندگان از دست داد. موسكات در جريان يك كنفرانس خبري قتل كاروآنا گاليزيا را محكوم كرد. وي گفت: «من بدون هيچ‌گونه ترديدي اين حمله وحشيانه به اين وبلاگ‌نويس و آزادي بيان در كشورمان را محكوم مي‌كنم. همه مي‌دانند كه خانم كاروآنا گاليزيا يكي از منتقدان سرسخت من و بسياري ديگر از مقامات چه از نظر سياسي و چه از نظر شخصي بود. » تلويزيون جمهوري مالت گزارش داده بود كه كاروآنا گاليزيا دو هفته پيش شكايت‌هايي را در پاسگاه پليس تنظيم كرده بود و در آنها تاكيد داشت كه اخيرا جانش مورد تهديد قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۶ ميلادي نام اين وبلاگ‌نويس به عنوان يكي از ۲۸ فردي كه در حال شكل دادن، تكان دادن و متحول كردن اروپا هستند، در مجله پولتيكو ذكر شده بود. در پي وقوع اين انفجار پليس مالت تحقيقاتي را درخصوص قتل كاروآنا گاليزيا آغاز كرده است.

تلفات گسترده در موج جديد حملات انتحاري طالبان
تلفات انفجار خودروي انتحاري و حمله مسلحانه به فرماندهي پليس ولايت پكتيا در افغانستان به دست‌كم ۶۱ كشته و ۱۶۰ زخمي رسيد. در اين جنايت كه مرگبارترين حمله تروريستي در ماه‌هاي اخير افغانستان است، رييس پليس پكتيا هم كشته شد. مهاجمان به يك مركز آموزشي پليس در نزديكي مراكز فرماندهي پليس در شهر گرديز، مركز ولايت پكتيا، حمله كردند. گفته مي‌شود تعداد تلفات اين حادثه تروريستي افزايش پيدا خواهد كرد. وزارت كشور افغانستان اعلام كرده است كه در جريان اين حمله دست‌كم ۵ تروريست كشته شده‌اند. در خبرنامه اين وزارتخانه كه به رسانه‌ها فرستاده شده، گفته شده است كه حوالي ساعت 9:40 صبح ديروز گروهي از حمله‌كنندگان كه جليقه انتحاري به تن داشتند و مسلح بودند، به فرماندهي پليس ولايت پكتيا كه در كنار آن مركز آموزش پليس و نيروهاي پليس نظم عمومي قرار داشتند، حمله كردند. به گفته اين نهاد مهاجمان نخست دو خودروي مملو از مواد منفجره را در برابر ديدباني فرماندهي پليس پكتيا منفجر كردند. بعد از انفجار، ۵ مهاجم به فرماندهي پليس و محل استقرار نيروهاي پليس حمله كردند. گروهك تروريستي طالبان مسووليت اين حمله را به عهده گرفته است. طالبان همچنين با يك خودروي زرهي انفجاري هاموي به يك مركز اداري در حومه غزني حمله كرد. مقامات محلي گفته‌اند كه در اين حمله دست‌كم ۱۵ نيروي امنيتي كشته شده و ۱۲ نفر ديگر زخمي شدند. همچنين ۱۳ غيرنظامي هم در اين عمليات كشته و هفت نفر هم زخمي شدند. طالبان اعلام كرده است كه در اين عمليات ۳۱ نيروي امنيتي را كشته و ۲۱ نفر را زخمي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون