• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

شهردار تهران: شهرها دوميليارد دلار براي توسعه مترو از دولت طلبكارند

گروه اجتماعي| روز گذشته مشهد ميزبان شهرداران كلانشهرهاي كشور بود. در حاشيه نخستين اجلاس شهرداران كلانشهرهاي كشور كه از صبح جمعه آغاز شد، شهرداران كلانشهرها در نشستي به سوالات رسانه‌ها پاسخ دادند. در اين نشست محمد علي نجفي، شهردار تهران گفت: «ما با مشكلي مواجه هستيم كه از يك سو حجم بدهي‌هايي كه از قبل باقي مانده و از طرف ديگر افت شديد درآمد‌هاي شهرداري‌ها وجود دارد. درآمد‌هاي دروني شهرداري از طريق ساخت و ساز و عوارض و... بوده است كه اين درآمد از ابتداي امسال كاهش پيدا كرده است.

همچنين بخشي از درآمد‌هايي كه مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است نيز به خاطر يكي از مواد برنامه ششم كاهش يافته و سهم شهرداري‌ها از اين محل تقريبا نصف شده است. درآمد‌هايي براي شهرداري‌ها در قانون بودجه مشخص شده است و بايد به شهرداري‌ها پرداخت شود. مثلا بخشي از درآمد‌هاي مربوط به جرايم راهنمايي و رانندگي بايد به شهري پرداخت شود كه در آن تخلف صورت گرفته است و اين مورد هم در شش ماه اول سال چيزي پرداخت نشده است. از يك طرف بدهي‌هاي كلان‌ شهرداري‌ها و از ديگر سو محدوديت در درآمد‌ها منجر به آن شده است كه به دنبال راه‌حل‌هاي جديدي باشيم. اين قطعي است كه با روش‌هاي گذشته ديگر نمي‌توان شهرها را اداره كرد و بايد به سمت منابع درآمدي جديد برويم. اصل مساله اين است كه بدهي‌ها در كنار محدوديت درآمد‌ها چالشي براي شهرداري‌ها ايجاد كرده است كه بايد با كمك نمايندگان مجلس و دولت محترم از اين چالش به سلامت عبور كنيم.

 

نگاه به شهرهاي كوچك نبايد به قيمت فراموشي شهرهاي بزرگ تمام شود

تقي‌زاده خامسي، شهردار مشهد نيز در اين نشست در خصوص تراكم‌فروشي در كلانشهرها گفت: «امروز همه مي‌گويند تراكم‌فروشي كار درستي نيست؛ اما اين اتحاد در عدم تراكم‌فروشي راه‌حل نشان نمي‌دهد. تجربه نشان داده است همه شهرداران در ابتداي كار قاطعانه عنوان مي‌كنند نمي‌خواهيم اين كار را انجام دهيم اما بعد از مدتي كه براي پرداخت حقوق كاركنان با مشكل روبه‌رو مي‌شوند، راه‌حل نهايي را تراكم فروشي مي‌بينند. عوارض پايدار شهرها بيشتر در دست دولت است؛ در سال ۱۳۶۰ برابر با ۱۵ درصد از ماليات شهرها به خود شهرها بازگشت داده مي‌شد اما امروز حتي عوارضي كه براي شهرداري‌ها است، با پيچيدگي‌هاي بسياري به شهرهاي بزرگ بر نمي‌گردد. نگاه به شهرهاي كوچك نبايد به قيمت فراموشي شهرهاي بزرگ تمام شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون