• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به دنبال استيضاح وزير كشور

خدري: حتي به قيمت اخراجم از فراكسيون از استيضاح وزير كشور عقب نمي‌نشينم

كريمي قدوسي، نماينده مشهد: ‌رحماني‌فضلي وزير لايقي است

 

زينب صفري

در غيرقابل پيش‌بيني بودن رويدادهاي مجلس دهم همين بس كه مخالف دو آتشه دولت همچون كريمي قدوسي، نماينده مشهد حامي تمام قد وزير كشور مي‌شود و نماينده اصلاح‌طلب بوشهر براي استيضاح او امضا جمع مي‌كند. زمزمه استيضاح وزير كشور كه از قبل از جلسه راي اعتماد به دو وزير نيرو و علوم آغاز شده بود حالا رنگ و بوي جدي‌تري به خودش گرفته. طراح اصلي آن عبدالحميد خدري نماينده بوشهر و از نمايندگان عضو فراكسيون اميد است اما بيشتر امضاكنندگان آن را اصولگرايان تشكيل مي‌دهند و چهره‌هايي مانند محمد جواد ابطحي، نماينده خميني شهر با جديت براي آن امضا جمع مي‌كنند. خدري مي‌گويد تا الان بيشتر از 25 امضا براي اين استيضاح جمع كرده اما هدفش افزايش اين امضاها نيست كه اگر بود مي‌توانست بيش از 150 امضا هم جمع كند. او مي‌گويد مي‌خواهد دست‌كم با 10 نفر هم قسم شود كه تحت هيچ شرايطي امضاي‌شان را پس نگيرند و اين استيضاح به سرانجام برسد. به گفته خدري، چهر‌ه‌هايي همچون ابطحي، قاضي‌پور (نماينده اروميه)، سامي (نماينده اهواز)، مصري (نماينده كرمانشاه)، فلاحت‌پيشه (نماينده اسلام‌آباد غرب)، كواكبيان (نماينده تهران)، اكبري و رضايي (نمايندگان شيراز)، لاهوتي (نماينده لنگرود) خادمي (نماينده آبادان) نمايندگاني هستند كه محكم پاي امضاي‌شان ايستاه‌اند و تحت هيچ شرايطي امضاي‌شان را پس نخواهند گرفت. خودش، آنقدر مصمم است كه وقتي مي‌پرسم اگر فراكسيون اميد از اين استيضاح اعلام عدم حمايت كند چه خواهد كرد هم به «اعتماد» مي‌گويد: «من همچنان خواهم ايستاد. حتي به قيمت بيرون گذاشتنم از فراكسيون عقب نمي‌كشم. من اصلا خودم انتقادات زيادي به فراكسيون دارم.»او در پاسخ به اينكه چرا با فاصله كوتاه دو ماه بعد از آغاز كار دولت اين استيضاح را كليد زده، مي‌گويد: «احساس مي‌كنم خواب بودم و الان بيدار شدم. با توجه به ارتباطاتي كه با مجموعه كساني كه در پديده شانديز سرمايه‌گذاري كردند دارم، مي‌بينم معضلات اجتماعي براي‌شان پيش آمده است. خانمي از كيش تماس گرفته كه شوهرش به خاطر پديده خودكشي كرده و خانمي از مشهد مي‌گفت كه فرزند چهارماهه‌اش را بر سر همين موضوع از دست داده است.»او بر همين اساس مي‌گويد محور اصلي استيضاح وزير كشور پديده شانديز است. هر چند به گفته او نحوه انتخاب استانداران هم از ديگر محورهاي مورد نظر است.
استيضاح وزير كشور 13 محور دارد
اما محمدجواد ابطحي از ديگر نمايندگان پيگير استيضاح وزير كشور در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد استيضاح وزير كشور 13 محور دارد كه دو مورد از آنها مربوط به عزل و نصب استانداران و پديده شانديز است. اما محورهاي مهم ديگري همچون: اربعين و مسائل گذرنامه، نيروي انتظامي، قانون احزاب، تاييد شهرداران كه از طرف اطلاعات رد صلاحيت شده‌اند و بعد وزير كشور حكم آنها را صادر كرده است از ديگر محورهاي مورد نظر ما براي استيضاح است. او براي اين مورد آخر شهردار اصفهان را مثال مي‌زند كه با وجود استعلام منفي اطلاعات اما وزير كشور او را تاييد كرده و حكمش را صادر كرده است.
اما در حالي كه وزير كشور با بيش از 250 راي در جريان راي اعتماد به كابينه به وزارت كشور رفت حالا چرا تنها دو ماه بعد از آغاز به كارش در دولت با اين استيضاح مواجه مي‌شود؟ الياس حضرتي، نماينده تهران و عضو هيات رييسه فراكسيون اميد كه خودش جزو استيضاح‌كنندگان نيست اين انگيزه نمايندگان را در جمع خبرنگاران اينطور توضيح مي‌دهد: «نمايندگان احساس مي‌كنند اشتباه بزرگي صورت گرفته است. آراي بالايي در راي اعتماد به وزرا داده‌اند و از آن موقع اخلاق بعضي از وزرا تغيير كرده و مراودات‌شان مثل قبل با نمايندگان نيست. نمونه‌اش هم برخورد زننده‌اي است كه با نماينده آبادان در وزارت بهداشت پيش آمده است. لذا در جريان سوال هم ترجيح اين است كه به كارت زرد منجر شود. من خودم اين استيضاح را امضا نكرده‌ام. اما نمايندگان به دنبال آن هستند.»
اين موضوعي است كه نمايندگان ديگر هم كم و بيش در گفت‌وگو با «اعتماد» به آن اشاره مي‌كنند. از جمله ابوالفضل موسوي، نماينده يزد در گفت‌وگو با «اعتماد» از نحوه انتخاب استانداران شكايت دارد و مي‌گويد: «الان نحوه انتخاب استانداران به اين شكل شده كه وزارت كشور به اين نتيجه رسيده است كه مثلا اين 30 نفر بايد استاندار شوند. بعد به اين 30 نفر مي‌گويند خودتان كدام استان را انتخاب مي‌كنيد؟ آنها نظرشان را مي‌گويند بعد وزارت كشور به نمايندگان آن استان‌ها مي‌گويد اين فرد خيلي خوبي است و اين خصوصيات را دارد شما هم با او كار كنيد. تا نمايندگان را مجاب كنند. اين روش بدي براي انتخاب استاندار است.» او در ادامه روايت جالبي از نحوه انتخاب يكي از استانداران دارد: «شاخص انتخاب يكي از استانداران اين است كه همسر استاندار از ميان گزينه‌هاي مختلف آن استان به خصوص را براي زندگي پسنديده است. اينها روش‌هاي لوثي است. نمايندگان از اين روند ناراضي هستند و قطعا اگر وزارت كشور در اين روند تغييري ايجاد نكند نمايندگان در استيضاح مصرتر خواهند شد.»
جلسه فراكسيون اميد با وزير كشور
اما عليرضا رحيمي، عضو هيات رييسه فراكسيون اميد به «اعتماد» مي‌گويد كه اگر وزير كشور خودش پيشقدم پاسخ به سوالات و رفع ابهام‌ها شود استيضاح منتفي خواهد شد. او در همين راستا به «اعتماد» خبر مي‌دهد به زودي قرار است جلسه مشترك فراكسيون اميد و وزير كشور برگزار شود. البته او تاكيد مي‌كند موضوع اصلا ارتباطي به استيضاح ندارد و فراكسيون پيش از كليد خوردن استيضاح قصد برگزاري اين جلسه را داشته است.  به گفته او محورهاي عمده‌اي كه قرار است در فراكسيون اميد با رحماني‌فضلي مطرح شود عبارت است از موضوع نحوه انتخاب استانداران، مباحثي مثل مديريت وزارت كشور در اربعين و تعامل وزارت كشور با مجلس و پاسخگو كردن استانداران به مجامع استاني خواهد بود.
انباشت مطالبات 18 ماهه از وزير كشور
اما رحيمي در پاسخ به اينكه چطور دو ماه بعد از آغاز دولت اين استيضاح كليد مي‌خورد و انگيزه استيضاح‌كنندگان مي‌تواند امتياز‌گيري از وزير باشد، مي‌گويد: به هر حال چون همان وزير سابق اين وزارت را اداره مي‌كند بخشي از نارضايتي‌ها انباشتي از مطالباتي باشد كه از دولت يازدهم براي نمايندگان مانده. اينها مشكلات دو ماه گذشته نيست. بلكه مطالبات 18 ماه گذشته نمايندگان است. او مي‌گويد: «در جريان راي اعتماد موضع فراكسيون اميد تقويت دولت بود تا دولت بهانه‌اي براي كار نكردن نداشته باشد. رحماني‌فضلي وزير ناكارآمدي نيست و بايد تعاملش با مجلس را مورد تجديد نظر قرار دهد. نگاه ما اين است كه فضا در اختيار روحاني و وزرايش قرار گرفته و هيچ عذري براي عدم تعامل با مجلس پذيرفته شده نيست.
نماينده هميشه مخالف، حامي وزير كشور
اما نكته جالب در اين ميان حمايت كريمي قدوسي نماينده اصولگراي مشهد و از مخالفان دو آتشه دولت روحاني از رحماني‌فضلي است. او به «اعتماد» مي‌گويد كه انگيزه استيضاح‌كنندگان سياسي است و درخواست استيضاح را امضا نكرده است و استدلالش را هم اينطور بيان مي‌كند: «دولت اول كار خودش هست. هنوز دو ماه بيشتر نيست كه به آن راي اعتماد دادند. همين‌هايي كه الان مي‌خواهند استيضاح كنند چرا دو ماه پيش حرف‌هاي‌شان را نزدند. هيچ چيز جديدي رخ نداده كه بگوييم كه به اين دليل وزير را بايد استيضاح كنند.»
او حتي ابا دارد در مورد موسسات مالي و اعتباري كه مشكلات زيادي را در اين روزها ايجاده كرده از عبارت «بحران» استفاده كند و مي‌گويد: «اين موسسات بحران كه نه بلكه مشكلاتي را براي مردم ايجاد كرده‌اند.» بعد هم با لحني روادارانه كه دست كم از كريمي قدوسي درباره رييس‌جمهور بعيد بود مي‌گويد: «همه مسائل پديده شانديز و به اضافه موسسات مالي و اعتباري كه مجموعه‌اي از مشكلات را ايجاد كرده‌اند با تشكيل يك ستاد عملياتي توسط آقاي رييس‌جمهور يا اختصاص دادن بعضي از جلسات هيات دولت به طور منظم ظرف شش‌ماه همه اينها حل خواهد شد.»
كريمي قدوسي وقتي تعجب مرا درباره اين موضع تازه‌اش درباره دولت و رحماني‌فضلي ديد، توضيح داد: «شما اگر در اين چند سال يك مورد را پيدا كرده‌ايد كه من از آقاي رحماني‌فضلي انتقاد كرده‌ام بياور. من از حاميان ايشان هستم و ايشان بين افرادي كه براي وزارت كشور مطرح بودند وزير لايقي بود. در اين كابينه و با اين شرايط سياسي كار كردن آسان نيست و ايشان خوب كار كرده است. نقد هم زياد دارم اما سرجمع حمايت كرده‌ام. من در دولت قبل هم نه از ايشان سوالي كردم نه تذكري دادم و نه استيضاح كردم. الان هم من اين اقدام نمايندگان را نمي‌پسندم چون فقط دو ماه است راي اعتماد داده‌اند و بدون هيچ اتفاق تازه‌اي حالا مي‌خواهند او را استيضاح كنند.»

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون