• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

سومين گزارش 6‌ماهه كميسيون امنيت ملي از اجراي برجام قرائت شد

جلسه ديروز پارلمان گويي زنگ برجام بود. گزارش 6 ماهه كميسيون امنيت ملي، حضور عراقچي و بهانه‌گيري‌هاي هميشگي‌ برخي از برجام. آنچه ديروز در صحن علني قرائت شد سومين گزارش 6 ماهه بودكه بر مبناي تبصره يك قانون اقدام متناسب و متقابل ارايه مي‌شود. كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ديروز درحالي گزارش داد كه همين 10 روز قبل هفتمين گزارش سه ماهه دولت از اجراي برجام را دريافت كرده بود. گويا اين دو گزارش از وجوه بسياري با هم شباهت داشته‌اند. اين هم نظري اگرچه مبارك است اما به برخي مخالفان برجام نيز فرصت ايرادگيري مي‌دهد. همچنانكه حاجي‌دليگاني، نماينده اصولگراي شاهين‌شهر ديروز منتقد بود و مي‌گفت كه گزارش كميسيون با گزارش دولت فرقي نداشته است. او در تذكر آيين‌نامه‌اي با استناد به بند 7 ماده 49 گفت: «قلم نماينده مجلس و دولت يكي است. كميسيون بايد در خصوص گزارش تجزيه و تحليل كند كه قوانين اجرا شده يا خير و سپس گزارش دهد. اقتصاد مقاومتي بايد در اين گزارش ترسيم مي‌شد و بعد از بيان آسيب‌ها نحوه ترميم ايرادات و نقاط ضعف مورد بيان قرار مي‌گرفت.» علي لاريجاني، رييس مجلس كه همواره در مقابل منتقدان برجام قاطعانه پاسخ داده است، در پاسخ به او يادآور شد كه بايد قبل از ايراد‌گيري، بخش پاياني گزارش را مطالعه كند. لاريجاني گفت: «گزارش كميسيون امنيت از باب اهميت موضوع بود و تجزيه و تحليل‌ها در پايان آن آمده و نقايص و پيشنهادات و اولويت‌ها مطرح شده است.»  رييس مجلس در جلسه ديروز و وقتي صحبت از برجام بود تذكري هم به صدا و سيما داد. برخوردهاي رسانه ملي با دولت روحاني و دستاوردهايش موضوع عجيب يا تازه‌اي نيست اما از آنجايي كه رويه قطع موجب عادي‌سازي آن نمي‌شود، صداي مجلس را درآورد. عليرضا رحيمي، نماينده تهران طي يك اخطار قانون اساسي گفت: «رويكرد صدا و سيما در برابر برجام مناسب نيست و انتظار مي‌رود كه از دستاوردهاي دولت و تيم ديپلماسي در خصوص برجام از صدا و سيما برنامه‌هاي مناسبي پخش شود.» پاسخ لاريجاني نيز نشان از همنظري او با رحيمي داشت. او تاكيد كرد: «صدا و سيما توجه داشته باشد كه برجام موضوع ملي است.»
ديگر اخطار قانون اساسي ديروز را كاظم دلخوش داشت اما نه در حمايت از برجام. او معترض بود كه چرا در گزارش مجلس جاسوسان مشخص نشده‌اند. وي گفت: «در جاسوسي اخيري كه صورت گرفت 83 ميليون دلار از حقوق ملت در جريان اجراي برجام برداشت شده است بنابراين انتظار مي‌رود كه دولت، مجلس، هيات رييسه قوه مقننه و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به موضوع ورود كنند.» دلخوش نيز مثل حاجي دليگاني عجولانه اعترض كرده بود و لاريجاني به او گفت: «در گزارش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از اجراي برجام به اين سرقت پرداخته شده است و بايد متناسب با اين اقدامات راهكارهايي پيدا كرد، در كميسيون امنيت ملي و در جاهاي ديگر موضوع مورد بحث است.»
 ارايه گزارش روزانه از اجراي برجام به مقامات كشور
بعد از ارايه گزارش كميسيون نوبت به سيدعباس عراقچي رسيد و بخشي از جلسه به استماع گزارش رييس ستاد پيگيري اجراي برجام از اقدامات وزارت امور خارجه در مقابله با خصومت‌هاي امريكا گذشت. وي با بيان اينكه «در چند ماه اخير با روي كار آمدن دولت جديد امريكا روند بدعهدي اين كشور شدت بيشتري يافته است» مصاديقي از بدعهدي امريكايي‌ها را برشمرد و گفت: «وزير امور خارجه طي 10 نامه به موگريني كه رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ كننده اجراي برجام است، نوشته و تك‌تك موارد بدعهدي و عدم پايبندي در كميسيون مشترك سازمان ملل ثبت شده است... امريكا در شرارت عليه ايران و به خصوص برجام در يك انزوا قرار گرفته است چرا كه اعضاي ديگر 1+5 از جمله روسيه، چين و كشورهاي اروپايي صريحا با بدعهدي امريكا مخالفت كردند و هرگونه تلاش براي مذاكره مجدد را مردود مي‌دانيم.»
معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه افزود: «يكي از موفقيت‌هاي ديپلماسي ايران مردود شدن خصومت‌هاي امريكا عليه برجام است همانطور كه مقام معظم رهبري اخيرا تاكيد كردند جمهوري اسلامي ايران در اوج قدرت و اقتدار قرار گرفته است و از نفوذ در منطقه و جهان برخوردار است.»
عراقچي با بيان اينكه وزارت امور خارجه روزانه گزارشي از اجراي برجام به مقامات نظام و رييس مجلس ارايه مي‌كند، بيان داشت: «سناريوهاي مختلفي بررسي و پيش‌بيني شده است كه به هيات نظارت بر اجراي برجام نيز ارايه شده است و تلاش داريم تمهيدات لازم را در برابر خصومت‌ها، سلطه‌گري و زورگويي امريكا پيش‌بيني كنيم، همه آماده ايستادگي در برابر خصومت امريكا هستيم و براي آن سناريوهايي آماده كرده‌ايم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون