• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3945 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ آبان

تاكيد عارف بر ضرورت انتشار فهرست و مشخص شدن تعداد اعضاي فراكسيون اميد

برخي از ترس رد صلاحيت غير اميدي مي‌شوند

140، 100 يا هر عدد ديگري، تعداد و فهرست اعضاي فراكسيون اميد بايد منتشر شود تا عيار اين فراكسيون معلوم باشد. اين ضرورتي است كه خود اميدي‌ها به آن ‌پي‌بردند. گمان مي‌كنند كه اين اقدام سبب مي‌شود توقعات از فراكسيون به قدر توان آن باشد و از شدت انتقادات به عملكرد آنها كاسته شود. برخي ناكامي‌هاي فراكسيون اميد طي تقريبا يك سال و نيم گذشته از يك سو راي‌دهندگان را متاسف كرده و اصلاح‌طلبان مجلس را زير سوال برده و از سوي ديگر فعالان سياسي اصلاح‌طلب را در مورد درستي ائتلافي كه موجب زايش فراكسيون اميد شد، مردد كرده است. شوراي مركزي فراكسيون اميد
دو هفته قبل براي ختم اين غائله تصميم گرفت كه فهرست اعضا را منتشر كند تا اولا معلوم شود كه چند نفر از ليست اميدي‌هاي راه يافته به مجلس اكنون عضو فراكسيون هستند و ثانيا بتوان انتظاري واقعي از ميزان اثرگذاري فراكسيون اميد داشت. دبيرخانه فراكسيون، هنوز وعده انتشار فهرست را عملياتي نكرده است اما چهره‌هاي شاخص و سرشناس فراكسيون به‌شدت پيگير ماجرا هستند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون كه بيش از هر فرد ديگري از عملكرد اين فراكسيون ناراضي و دلخور است، اصرار دارد كه اين مهم محقق شود. او همين ديروز در جمع اعضاي جامعه اسلامي دانشگاهيان دانشگاه صنعتي شريف يك بار ديگر بر ضرورت انتشار فهرست تاكيد كرد. عارف در سال 94 اگرچه از نتيجه ائتلاف در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 خير نديده بود اما يك بار ديگر به صلاحديد بزرگان و به اميد كسب اكثريت كرسي‌هاي مجلس، تاكتيك ائتلاف را در پيش‌گرفت. راه دادن چهره‌هاي موسوم به اعتدالي به فهرست اميد موجب شد كه بافت مجلس دهم نسبتا تغيير كند اما عارف موفق نشد كه از حمايت نمايندگان اين فهرست بهره‌مند شده و بر صندلي لاريجاني تكيه زند. اين تنها كم‌كاري فراكسيون اميد نبود و عارف تنها منتقد عملكرد آن نيست. در موضوعات ديگر همچون راي اعتماد به كابينه دوازدهم نيز اين فراكسيون اميد چندان مطابق انتظار اصلاح‌طلبان عمل نكرد و اكنون انتقادات بسياري در سطح جامعه و فعالان سياسي به فراكسيون اميد وارد مي‌شود. از همين جا بود كه هيات رييسه فراكسيون تصميم گرفتند با اتكا بر شعار شفافيت، خود تكليف را معلوم كنند. گفتند فهرست را منتشر مي‌كنيم تا معلوم شود كه برخي از راه يافتگان به مجلس از همان ابتداي كار جا زده و عضو فراكسيوني غير از اميد شدند. گروه ديگري نيز فرم عضويت فراكسيون را پركرده‌اند اما چون به صحن علني مي‌روند، آن راي ديگر مي‌دهند.
برخي از ترس ردصلاحيت،‌ غير اميدي مي‌شوند
عارف ديروز با اشاره به عدم موفقيت‌هاي اصلاح‌طلبان در انتخابات‌هاي دهه 80 به ضرورت ائتلاف در دهه 90 پرداخت. او طي توضيحاتي كه تلويحا تاييد مي‌كرد عملكرد فراكسيون حاصل از ائتلاف 94 قابل دفاع نيست، از راهكار مورد نظرشان يعني انتشار فهرست اعضا سخن گفت. وي يادآور شد: « صراحتا بگويم براي شكل‌گيري اين ائتلاف هزينه‌هاي زيادي را متحمل شديم و مورد انتقادات شديد جوانان اصلاح‌طلب قرار گرفتيم. البته در همان زمان پيش بيني مي‌كرديم كه بعضي‌ها در داخل مجلس راه‌شان را از ما جدا كنند ولي توقع نداشتيم كه كساني كه با برند «اميد» وارد مجلس شدند رودرروي ما قرار بگيرند.» عارف همچنين توضيح داد: «كساني كه در ليست اميد بودند و موفقيت‌شان به دليل حضور در ليست اميد بود وقتي به مجلس آمدند به بهانه آنچه آنها تندروي فراكسيون اميد عنوان كردند از ما جدا شدند در حالي كه شعار اصلي ما در انتخابات و در مجلس دهم اميد، آرامش و رونق اقتصادي بود و هيچگاه به دنبال تندروي نبوده‌ايم و اين افراد به همين بهانه بي‌ربط از فراكسيون اميد جدا شدند.» رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه براي حفظ انسجام بايد از برخي خواسته‌ها عبور كنيم، به عملكرد فراكسيون اميد به ويژه در به دست آوردن سهم قابل توجه در كميسيون‌هاي تخصصي و حضور حداكثري در هيات نظارت بر انتخابات شوراها و كميسيون ماده ۱۰ احزاب و همچنين هيات نظارت بر مطبوعات اشاره كرد و گفت: «درباره تعداد اعضاي فراكسيون اميد كه مورد سوال بسياري از افراد قرار گرفته است، چند نكته بايد مدنظر قرار بگيرد؛ اولا اين سوال تنها از فراكسيون اميد مطرح مي‌شود كه اعضاي ما چه تعداد هستند و از ديگر فراكسيون‌هاي سياسي مجلس سوالي در اين خصوص پرسيده نمي‌شود كه شايد دليل آن، شعار شفافيت باشد كه ما مطرح كرديم و به آن اصرار داريم. ثانيا برخي نمايندگان هستند كه وقتي به حوزه انتخابيه‌شان مي‌روند اصلاح‌طلب مي‌شوند و وقتي در صحن مجلس هستند، غير اميدي. آن هم به دليل ترس از رد صلاحيت احتمالي در انتخابات‌هاي آينده و برخي ملاحظات امنيتي، به همين دليل در اعلام اعضاي فراكسيون اميد به خاطر رعايت حال اين تعداد از نمايندگان تاخيري صورت گرفت.»
اميدواري به بسته شدن ردصلاحيت‌هاي سليقه‌اي
رد صلاحيت و نگراني از اين بابت به هيچ‌وجه دليل خوبي نيست تا نمايندگاني كه با حمايت جريان اصلاح‌طلب وارد مجلس شده‌اند به اصلاح‌طلبان پشت كرده يا حداقل در بزنگاه‌ها آنها را تنها گذارند. به همين خاطر است كه انتشار فهرست اعضاي فراكسيون اميد كمك مي‌كند تا اين گروه دريابند كه پيش از نظارت استصوابي شوراي نگهبان در معرض داوري و قضاوت مردمي هستند كه به آنها راي داده‌اند. بديهي است كه وجود يك فضاي انتخاباتي آزاد و عدم نگراني از رد صلاحيت نيز به اندازه انتشار فهرست فراكسيون اميد كارآمد خواهد بود زيرا در اين صورت ديگر غيراصلاح‌طلبان ناچار نيستند براي ورود به بهارستان خود را در فهرست اين گروه سياسي قرار داده و بعد از ورود راه‌شان را جدا كنند. از همين‌رو است كه عارف در ميان حرف‌هاي ديروزش ابراز اميدواري كرد كه «پرونده ردصلاحيت‌هاي سليقه‌اي و بعضا فراقانوني هم در انتخابات‌هاي آينده بسته شود.»
عارف ديروز در مورد عدم شركت خود در انتخابات هيات رييس كميسيون آموزش و تحقيقات نيز توضيح داد. گفته مي‌شد كه عدم حمايت فراكسيون اميدي‌ها از عارف و نرسيدن او به جايگاه هيات رييسه مجلس موجب دلخوري او شده و به همين خاطر ترجيح داده است كه تنها رييس فراكسيون اميد باشد. او ديروز با بيان اينكه تاكنون ۷۲ جلسه هيات رييسه، ۲۹ جلسه شوراي مركزي و ۳۶ جلسه مجمع عمومي فراكسيون اميد برگزار شده است، گفت: «براي شخص من مهم‌ترين اولويت انسجام‌بخشي فراكسيون اميد و مجمع نمايندگان تهران است به همين دليل در زمان انتخابات هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كه به اصرار عده‌اي از نمايندگان مجلس حضورم در مقام رياست اين كميسيون بود با نظر اعضاي هيات رييسه فراكسيون اميد مقرر شد به دليل ضرورت وقت‌گذاري براي مديريت فراكسيون اميد، در انتخابات هيات رييسه كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شركت نكنم البته در كميسيون آموزش و تحقيقات عمدتا مسائل با تفاهم مورد بررسي قرار مي‌گيرد.»
 غلامي را نمي‌آورد، فرجي‌دانا معرفي نمي‌شد
ماجراي فعاليت عضو زرتشتي شوراي شهر يزد و راي اعتماد به منصور غلامي كه در هفته‌هاي اخير با حواشي بسيار همراه بوده است، از ديگر محورهاي گفت‌وگوي عارف با اعضاي جامعه اسلامي دانشگاهيان دانشگاه صنعتي شريف بود. عارف در پاسخ به پرسشي در مورد موضوع سپنتا نيكنام گفت: «شوراي نگهبان نبايد قانون مورد تاييد خود را تغيير دهد و اگر صلاحيت كسي براي انتخابات تاييد شد نمي‌توان حق حضور در نهادهاي قدرت را از او سلب كرد. اگر اين گونه باشد كه سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. بايد همگان به قانون مصوب و ابلاغ شده مجلس شوراي اسلامي احترام بگذاريم و خود را موظف به اجراي آن بدانيم. براي حل مشكل پيش آمده رايزني‌هايي صورت گرفته است كه اميدوارم به زودي اين مشكل حل شود.» وي در پاسخ به سوالي درباره مسائل مربوط به وزير علوم نيز گفت: كانديداي اول ما براي وزارت علوم دكتر توفيقي بود كه به هر دليل دولت ايشان را به عنوان وزير علوم معرفي نكرد. كانديداي بعدي هم دكتر فرجي‌دانا بود كه تلاش‌هايي در همين راستا انجام شد و با دولت و شخص ايشان هم مذاكراتي صورت گرفت در نهايت از دولت پيغام آمد كه درباره آقاي فرجي‌دانا پيگيري نشود؛ در نهايت هم دولت به آقاي دكتر غلامي رسيدند.»  عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: «دكتر غلامي در تمام جلسات حتي در كميسيون آموزش و تحقيقات صراحتا اعلام كرد كه اصلاح‌طلب است و برخي از چهره‌هاي شاخص آموزش عالي كشور از جمله دكتر فرجي دانا و دكتر توفيقي كه با دكتر غلامي همكاري داشتند، ايشان را تاييد كردند. آقاي غلامي عملكرد دور اول‌شان در دانشگاه همدان خوب بود ولي درباره عملكرد دوره دوم‌شان در دولت تدبير و اميد نظرات متفاوتي مطرح بود. در فراكسيون اميد درباره وزير پيشنهادي علوم با چالش جدي روبه‌رو بوديم از طرفي جنبش دانشجويي مطالباتي را مطرح مي‌كردند و از طرف ديگر چهره‌هاي وزين آموزش عالي آقاي دكتر غلامي را مورد تاييد قرار داده بودند از سوي ديگر صلاح نبود وزارت علوم بدون وزير اداره شود با در نظر گرفتن همه جوانب راي به وزير پيشنهادي علوم را در اختيار اعضاي فراكسيون قرار داديم چرا كه در اين زمينه به اجماع نرسيديم. البته اگر آقاي دكتر غلامي راي نمي‌آورد گزينه بعدي مطمئنا دكتر توفيقي و دكتر فرجي‌دانا نبودند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون