• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

راي دادگاه تگزاس عليه رييس‌جمهور حقوقدان امريكا

انتقاد اوباما از تعليق طرح جنجالي مهاجران

روز گذشته خبرنگاران با شتاب خود را به دفتر بيضوي يا دفتر خاگ‌ديس باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در كاخ سفيد رساندند تا نظر او را درباره راي دادگاه ايالت تگزاس عليه طرح مهاجران دولت بدانند. موضوع اين است كه قاضي اندرو هانن از دادگاهي در ايالت تگزاس با راي به نفع مخالفان باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا، برنامه جنجال‌آفرين او براي دادن مجوز كار به مهاجران غيرقانوني را معلق كرده است.
اين قاضي فدرال شكايت ۲۶ ايالت، عليه دولت اوباما را وارد دانسته است. حكمي كه تلاش‌هاي كاخ سفيد براي سامان دادن به حداكثر پنج ميليون مهاجر غيرقانوني را با شكست مواجه مي‌كند.
حكم دادگاه درحالي صادر شده كه حدود ۲۷۰ هزار مهاجر بدون مدرك كه به عنوان كودك وارد امريكا شده بودند و از سال ۲۰۱۰ در امريكا زندگي كرده‌اند، فقط چند ساعت با تسليم تقاضانامه اقامت قانوني فاصله داشتند. نخستين مرحله از اين طرح قرار بود روز گذشته آغاز شود، بنابراين اين فرآيند فعلا معلق شده تا اختلافات حقوقي بر سر آن حل شود.
وزارت دادگستري اعلام كرده قصد تجديد نظر در اين حكم را دارد اما دولت فعلا پردازش تقاضانامه‌هاي مهاجران بدون مدرك براي دريافت حق اقامت قانوني را معلق كرده است. با اين حال اوباما گفته مطمئن است مساله به نفع دولت حل خواهد شد.
رييس‌جمهور امريكا كه خود حقوقدان است، در كاخ سفيد به خبرنگاران گفته: من با اين حكم موافق نيستم. فكر مي‌كنم قانون جانب ما را مي‌گيرد و تاريخ هم حق را به ما خواهد داد. مقام‌هاي كاخ سفيد مي‌گويند حكم رياست‌جمهوري براي بخشش مهاجران بي‌مدرك از مبناي حقوقي محكمي برخوردار است و دولت ممكن است ظرف چند روز خواستار معلق شدن حكم تازه دادگاه تگزاس شود.
اما ائتلافي از ايالات عمدتا محافظه‌كار در جنوب و غرب ميانه امريكا به پيشتازي تگزاس از باراك اوباما در اين باره شكايت كرده‌اند تا حكم اوباما در زمينه مهاجران را به چالش بكشند. آنها مي‌گويند كه اين حكم هزينه‌هاي دولت‌هاي ايالتي در زمينه اجراي قوانين، مراقبت‌هاي بهداشتي و آموزش را افزايش مي‌دهد.
اين در حالي است كه اوباما پس از ناكام ماندن طرح‌هاي اصلاح نظام مهاجرت در كنگره، طي يك حكم رياست‌جمهوري راي جمهوريخواهان را وتو كرده بود تا طرح خود براي مهاجران را اجرا كند. براساس برنامه اوباما، از جمله والديني كه به شكل غيرقانوني در امريكا زندگي مي‌كنند اما فرزندشان شهروند يا مقيم قانوني اين كشور است، مي‌توانند ويزاي اقامت و مجوز كاري سه ساله درخواست كنند. بنابه تخمين‌ها در حال حاضر حدود ۱۱ ميليون مهاجر غيرقانوني در امريكا زندگي مي‌كنند.
قبلا رييس‌جمهوري امريكا در پاسخ منتقدانش، اقدام خود را راهي ميانه و معقول خوانده و تاكيد كرده بود اين تغييرات به معناي عفو عمومي مهاجران غيرقانوني نيست چرا كه راهي براي شهروندي امريكا يا برخورداري از كمك‌هاي دولتي نمي‌گشايد. باراك اوباما وعده داده بود آن دسته از اين مهاجران كه جرمي مرتكب شده باشند از كشور اخراج مي‌شوند و كساني كه قصد ورود غيرقانوني به امريكا دارند با موانعي جدي‌تر از قبل روبه‌رو خواهند شد، اما از كساني كه به هر حال وارد اين كشور شده و از امكانات امريكا استفاده كرده بودند به عنوان نيروي كار در صنعت و تكنولوژي استفاده مي‌شود.
قانون مهاجرت دولت اوباما به همراه قانون مراقبت‌هاي بهداشتي نقطه عطفي در كارنامه رياست‌جمهوري او بود و به نظر مي‌رسد جمهوريخواهان براي برنامه اوباما براي تغييرات آب و هوايي نيز طرحي مشابه براي آچمز كردن رييس‌جمهور دموكرات امريكا دارند.
جمهوريخواهان از حكم قاضي اندرو هانن استقبال كرده‌اند. جمهوريخواهان در كنگره امريكا مي‌گويند اوباما با اين كار پا را از محدوده اختيارات رياست‌جمهوري فراتر گذاشته است.
اين چشم‌انداز دلهره آور براي رييس‌جمهور در دو سال پاياني تصدي خود است. او كه از يك رابطه سرد با كنگره رنج مي‌برد در مسير سياسي خطرناكي قرار گرفته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون