• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

فصل جديد در روابط دوحه- رياض


ظاهرا مرگ ملك عبدالله و روي كار آمدن پادشاه جديد در عربستان شرايط را براي بازسازي روابط دوحه و رياض فراهم كرده است. تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر در سفر به عربستان با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه اين كشور در رياض ديدار و با وي در خصوص روابط دو جانبه و راه‌هاي تقويت اين روابط بحث و گفت‌وگو كرد. دو طرف در خصوص آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه اوضاع يمن و تاثير اوضاع اين كشور بر امنيت كشورهاي حوزه خليج فارس و منطقه و افزايش اقدامات براي مقابله با داعش بحث و تبادل نظر كردند. گفت‌وگو در خصوص يكپارچه‌سازي مواضع در خصوص پرونده‌هاي داغ منطقه و همچنين پرونده آشتي مصر و قطر نيز از محورها مذاكره بين رهبران دو كشور بود. امير قطر در حاشيه ديدار خود با سلمان بن عبدالعزيز، درگذشت ملك عبدالله، پادشاه پيشين را به وي تسليت گفت.
طي دو روز گذشته صباح احمد صباح، امير كويت و محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد امارات نيز در سفر خود به عربستان با سلمان بن عبدالعزيز ديدار و گفت‌وكو كرده بودند. در همين راستا خالد بن محمد عطيه، وزير خارجه قطر در سخناني تصريح كرد: هيچ اختلافي ميان دوحه و قاهره وجود ندارد كه نيازي به حل آن وجود داشته باشد و ما همواره خواهان خير براي مصر و مردم اين كشور هستيم. وي روابط قطر با عربستان را تاريخي و استوار خواند و بر لزوم فعاليت مشترك كشورهاي حوزه خليج فارس براي مقابله با تنش‌ها در منطقه و گروه‌هاي تروريستي تاكيد كرد. وزير خارجه قطر گفت: از اين طريق مي‌توانيم با مشكلات مقابله كنيم.
گفتني است روابط قطر با كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به خصوص عربستان پس از تغيير دولت در مصر و روي كار آمدن نظاميان به تيرگي گراييده شد. قطر همواره به عنوان حامي اخوان‌المسلمين در مصر شناخته مي‌شود و شبكه الجزيره وابسته به كشور قطر پوشش گسترده‌اي از وقايع مصر در محكوميت كودتا در اين كشور عليه محمد مرسي صورت داد و دولت قطر نيز دولت روي كار آمده از كودتا را برخلاف كشورهاي حاشيه خليج فارس به رسميت نشناخت اين امر باعث شد تا اختلاف گسترده‌اي ميان كشورهاي حاشيه خليج فارس با قطر به وجود آمد تا جايي كه عربستان، امارات و بحرين سفراي خود را در اقدامي بي‌سابقه از دوحه پايتخت قطر فراخواندند و قطر را به عدم پايبندي به توافقنامه كشورهاي حوزه خليج فارس متهم كرده بودند. اما پس از آن با ميانجيگري كويت اختلافات ميان اين كشورها حل شد و مصر و قطر نيز توافقنامه آشتي را امضا كردند. قطر پس از اين موضوع تلاش كرد تا دوباره وجهه خود را در ميان كشورهاي حاشيه خليج فارس بازيابي كند. از همين رو سفر امير قطر به عربستان پس از درگذشت ملك عبدالله و روي كار آمدن ملك سلمان را نيز مي‌توان بر همين مبنا برشمرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون