• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

ادامه از صفحه اول

ديپلماسي انقلابي
مصالح امت اسلامي (و بالاخره و قبل از همه)، خداباوري و ايمان راسخ به وعده‌هاي الهي اشاره كرد. آنچه در كلام و خطابه‌ها و همچنين مشي سياسي جناب سيد حسن نصرالله در دوران رهبري قريب به 30‌‌ساله او و در خلال بحران‌هاي پي‌در‌پي و نفسگير و همچنين نبردهاي متعدد و طاقت‌فرسا در مقابل ارتش متجاوز رژيم صهيونيستي و البته در زمان پيروزي‌هاي بي‌نظير و غرور‌آفرين شاهد بوده‌ايم، منش و رفتاري كاملا منطبق با اصول و قواعد و ملزومات ديپلماسي انقلابي بوده است كه دستاورد طبيعي آن، جايگاه رفيع سياسي- اجتماعي داخلي و قدرت تاثير‌گذاري بر تحولات مهم منطقه‌اي و كسب اعتبار و منزلت والاي بين‌المللي است.
آخرين نمونه از اين دست، سخنراني متين و حساب‌شده ايشان يكشنبه شب (۹۶/۸/۱۴) درباره تازه‌ترين تحولات منطقه و به ويژه استعفاي ناگهاني و غيرمنتظره آقاي سعد حريري، نخست وزير لبنان بود. اين سخنراني در زماني ايراد شد كه حزب‌الله لبنان از يك طرف به عنوان يكي از نيروهاي موثر و كليدي، شاهد پيروزي‌هاي باشكوه در شكست گروه تكفيري تروريستي داعش و همچنين كسب موفقيت در تامين امنيت منطقه‌اي از جمله لبنان و آزاد‌سازي بخش مهمي از كشور سوريه بوده و از طرف ديگر با تهديدات و لجن‌پراكني‌هاي گستاخانه امريكايي- صهيونيستي- سعودي و همچنين دو طرح و يك قطعنامه امريكايي براي تشديد تحريم‌ها عليه خود مواجه بوده است.
در چنين شرايطي كه هيجان، تعصب و گرايشات حزبي و قومي و مذهبي وجه غالب تحولات مي‌شود؛ اما سخنان متين و موثر رهبريت حكيم حزب‌الله چند نكته مهم و اساسي را براي هدايت منطقي و عزتمند روند سياسي كنوني لبنان و تبعات احتمالي آن در برداشت:
- اجتناب از هرگونه شتابزدگي و تعجيل در تحليل رويداد مهم سياسي و غير‌منتظره پيش آمده
- دعوت به خويشتنداري، آرامش و پرهيز از هرگونه تنش سياسي
- تاكيد بر پيروي از عقلانيت و حكمت در برخورد با اين قضيه
- تاكيد بر اهميت امنيت به عنوان اولويت اول لبنان و حزب‌الله
- ضرورت رايزني ميان همه احزاب و گروه‌ها تا بازگشت آقاي حريري و روشن‌تر شدن موضوع؛ و نهايتا
- بررسي اجمالي احتمال شرارت از سوي رژيم صهيونيستي و عربستان در حمله به لبنان.
سيد حسن نصرالله كه مظهر صادق و مصداق بارز ديپلماسي انقلابي است؛ شجاعت، قاطعيت و نهيب به موقع او خواب از چشمان سران استكبار مي‌ربايد و سردمداران صهيونيزم بين‌الملل و رژيم متجاوز اسراييل را بر سر جايشان مي‌نشاند؛ و نيز متانت، درايت و حكمت و مصلحت‌انديشي او آرامش و اطمينان را جاري مي‌سازد و دشمن مكار و آتش‌افروز را در اجراي نيات پليد خود ناكام مي‌گذارد. «ديپلماسي انقلابي» و توجه به تمامي اركان و ملزومات آن‌ كه بر گرفته از رهنمودهاي حضرت امام خميني‌(ره) و مقام معظم رهبري و بندهاي مرتبط در ميثاق ملي و قانون اساسي است مي‌تواند الگوي رفتاري سازنده و كارآمدي براي هر كنشگر فعال سياسي باشد.
*سخنگوي پيشين وزارت امورخارجه

 

مرزباني ، دغدغه هميشگي

ساير ارگان‌ها نه فقط از بعد مالي كه بيشتر از بعد عاطفي براي اين خانواده‌هاي جوان از دست داده كاري كرد. مساله بعدي كه بايد از طريق نيروهاي مسلح به آن پاسخ داده شود اين است كه سربازان وظيفه براي مرزباني چه آموزش‌هايي علاوه بر آموزش رايج در دوران خدمت وظيفه عمومي مي‌بينند؟ آيا مرزبانان عزيز ما براي اين امر خطير و مواجهه با خطرات احتمالي كاملا در آمادگي به سر مي‌برند؟ اگر چنين نيست مشكل كجاست؟  نيك مي‌دانيم كه حضور تروريست‌هاي تكفيري در نزديكي مرزهاي غربي و شرقي كشورمان و همچنين بي‌مبالاتي كشورهاي همسايه در كنترل مرزهاي‌شان همواره تهديدي عليه ايران است كه خوشبختانه تاكنون با قاطعيت به آن پاسخ داده‌ايم و با اتكال به خداوند و توانمندي نيروهاي مسلح غيورمان از اين پس نيز همان‌گونه خواهد بود. با اين حال انتظار مردم اين است كه وقتي كيلومترها دورتر از مرزهاي رسمي كشورمان در حال خدمات مستشاري به همسايگان هستيم در مرزها نيز بتوانيم جلوي وقوع اتفاقي نظير آنچه اخيرا رخ داده است را بگيريم. خوشبختانه امروز نيروهاي مسلح اعم از ارتش و سپاه در بالاترين آمادگي و هماهنگي با يكديگر به سر مي‌برند و براي دفاع از اسلام و ايران از هيچ فداكاري دريغ نمي‌كنند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون