رييس مركز اطلاعرساني وزارت آموزش و پرورش در واكنش به مطلبي كه در صفحه مدرسه روزنامه اعتماد منتشر شده بود، جوابيهاي را ارسال كرده است كه با استقبال از تعامل مسوولان اين وزارتخانه با رسانهها و به موجب وظيفه رسانهاي و حقوق مخاطب اين جوابيه به طور كامل به شرح ذيل تقديم خوانندگان «اعتماد» ميگردد.
مديرمسوول محترم روزنامه اعتماد
با سلام و احترام؛
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاريخ 26/7/96 با عنوان «امنيت خاطري كه پروژه مهر به آغاز سال تحصيلي نيفزود» پاسخ معاونت آموزش متوسطه جهت تنوير افكار عمومي، به استحضار ميرساند:
در هر سال تحصيلي بيش از يكصد و شش هزار مدرسه بايد پذيراي قريب سيزده ميليون دانشآموز در اقصي نقاط كشور باشد و عوامل مختلف و متعددي در آمادهسازي مدرسه براي شروع سال تحصيلي در اول مهرماه دخيل و موثرند.
1- در بعد كالبد فيزيكي مدرسه، تعميرات، رفع نواقص، زيباسازي و...
2- در بعد امكانات و تجهيزات، تامين و بازسازي وسايل و تجهيزات كلاسي، اداري، آزمايشگاهي و كارگاهي...
3- در بعد نيروي انساني؛ تامين معلمان، مربيان و ساير عوامل اداري و خدماتي و سازماندهي آنها
4- در بعد برنامهريزي؛ تهيه برنامه سالانه، هفتگي، برنامهريزي فعاليتهاي فوق برنامه، پيشبيني و تامين هزينههاي انجام برنامه ها و فعاليتها...
همگي وجوه و ابعاد مختلفي از عوامل و اموري هستند كه قبل از مهرماه عمدتا در تعطيلات تابستان لازم است، مورد بررسي و عمل قرار گيرند تا مدرسه بتواند آغاز مهري پر از مهر و اميد را براي دانشآموزان رقم بزند، بنابراين بايد گفت پروژه مهر در يك دوره زماني و در زمينه و ابعاد مختلف با پيشبيني فرآيندهايي معين اتفاق ميافتد، علاوه بر اين از بعد اجتماعي و فرهنگي؛
- پروژه مهر يعني ايجاد دغدغه فكري و ذهني در كليه عوامل مسوول در سطح ستاد، استان، منطقه و مدرسه براي بازگشايي مطلوب مدرسه.
- پروژه مهر يعني ايجاد آمادگي ذهني و عملي در اوليا و دانشآموزان پس از طي تعطيلات تابستاني براي آغاز فصلي جديد از تربيت، رشد و علمآموزي.
- پروژه مهر يعني مهيا نمودن معلمان و مربيان براي ايفاي نقش مهم آموزشي و تربيتي.
- پروژه مهر يعني بسيج امكانات و منابع مادي و معنوي استانها و مناطق در ياري رساندن به مدارس.
- پروژه مهر يعني آمادهسازي نهادها و موسسات اجتماعي براي همراهي و همگامي با يك جريان عمومي و فراگير حضور ميليونها كودك، نوجوان وجوان به عرصه تعليم و تربيت.
با اين توصيف استنباط ميشود كه تلقي نويسنده محترم از پروژه مهر در حد صدور ابلاغ و تشكيل جلسات و تنظيم صورتجلسات و رتبهبندي مدارس، متاثر از نگاه سطحي به پروژه مهر است و برداشت عدم امنيت خاطر از پروژه مهر نيز نتيجه قهري اين نوع نگاه ميباشد. لذا در يك كلام نگاه جامع و همهجانبه به كليه عواملي كه در آمادهسازي مدرسه براي شروع سال تحصيلي دخيل و موثرند و نيز پيشبيني، برنامه ريزي و اجراي راهكارهاي مناسب در اين خصوص، هدف اصلي پروژه مهر است كه تلاش ميشود با مشاركت جدي و تفويض اختيارات لازم به استانها و مناطق محقق شود.
بررسي دقيق نتايج عملكردي پروژه مهر از ابتداتاكنون نشان از تاثير مثبت و قابل توجه آن در بازگشايي مناسب مدارس دارد.
خواهشمند است، طبق قانون مطبوعات و رسانهها نسبت به درج پاسخ اين مركز در آن رسانه اقدام لازم صورت گيرد.