• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

گفت‌وگوي «اعتماد» با خداداد عزيزي درباره جادوگري در فوتبال:

پيشنهاد جادو بدهند، با تفنگ دولول به مغزشان شليك مي‌كنم

چند صباحي است بحث سحر و جادو در فوتبال ايران باز رواج يافته است به طوري كه هر روز شاهد يك مساله و انتشار يك خبر پيرامون اين موضوع هستيم حتي در آخرين خبر عنوان شد در ديدار خونه به خونه بابل و گل گهر سيرجان تيم مهمان اقدام به جادوگري كرده و در مقابل ميزبان هم از ادرار براي باطل كردن اين سحر و جادو استفاده كرده است.

سال‌هاست رسانه‌هاي مختلف به موضوع سحر و جادو پرداخته‌اند و خيلي از مربيان ليگ برتري هم از اين موضوع ابراز نگراني كرده‌اند. با اينكه همه مي‌دانيم اين موضوع با جديت كامل در ليگ‌هاي مختلف فوتبال ايران علي‌الخصوص ليگ برتر وجود دارد اما كماكان برخورد قاطع و مشخصي با آن صورت نمي‌گيرد. در همين ارتباط خداداد عزيزي كه سال‌ها در فوتبال ايران بازي و مربيگري كرده بر اين باور است در فوتبال كشورمان قرار نيست با چيزي به اسم فساد مبارزه شود. به همين خاطر نبايد انتظار داشته باشيم فوتبال ايران به اين زودي‌ها از اين گونه مسائل پاك شود. حالا براي بررسي اين مساله گفت‌وگوي خداداد عزيزي، ستاره اسبق تيم ملي را مي‌خوانيم.

 

مدتي بود خبري از سحر و جادو در فوتبال ايران نمي‌شنيديم اما دوباره در بازي گل‌گهر سيرجان و خونه به خونه بابل اين مساله نمايان و خبر آن در رسانه‌ها منتشر شد. به راستي چه كار بايد شود كه جادو از فوتبال ايران ريشه‌كن شود؟

-جادو و جنبل و اينگونه مسائل در فوتبال ايران چيز جديدي نيست. 15 و شايد 20 سال است كه با اين مساله دست و پنجه نرم مي‌كنيم و اتفاقي هم رخ نمي‌دهد. حتي مسوولان ورزش ما هم از اين مساله به طور كامل مطلع هستند اما با اينگونه مسائل متاسفانه برخورد نمي‌شود. دليل اينكه چرا برخورد نمي‌شود هم واقعا نمي‌دانم اما من به عنوان يك فوتباليست و كسي كه چندين سال در فوتبال ايران مربي‌گري كرده بارها و بارها اين مساله را ديده‌ام. مربياني را مي‌شناسم و ديده‌ام كه دم از فوتبال علمي و تاكتيك‌هاي پيشرفته و روز دنيا مي‌زنند اما با جادوگران براي كسب پيروزي همكاري دارند. جادوگران فوتبال ايران به مربيان مي‌گويند كه چه بازيكني را تعويض كن و چه بازيكني را در تركيب تيم قرار بده و حتي زمان تعويض را هم به آن مربي مي‌گويند يا حتي من ديده‌ام مي‌گويند بايد از روي آتش بپرند يا هزاران كار ديگر انجام بدهند. حتي در يك مورد خاطرم هست از بازيكني پرسيده بودند نام مادرت چيست. اين‌ كارها را كساني انجام مي‌دهند كه خودشان را مربيان علمي و بادانش مي‌دانند. از نظر اين دوستان و اين مربيان، كساني كه كار جادو را انجام مي‌دهند، جادوگر نيستند بلكه افرادي هستند كه به تيم از راه دور انرژي مي‌دهند. فكر مي‌كنند اين افراد قدرت خارق‌العاده و خاص دارند و فكر مي‌كنند مي‌توانند از راه دور باعث برد تيم شوند. اينگونه مربيان اصلا به كار فني و تاكتيكي اعتقادي ندارند. من به عنوان يك فوتبالي نمي‌توانم اين مساله را بپذيرم اما اين واقعيت است كه يك سري از دوستان و همكاران من از اينگونه كارها مي‌كنند. من حتي تاسف مي‌خورم كه بگويم اين مربيان همكاران من هستند. مي‌آيند مقابل دوربين مي‌نشينند و حرف از علم فوتبال و تاكتيك‌هاي مختلف مي‌زنند اما در پشت پرده براي پيروزي تيم‌شان دست به دامن جادو و سحر مي‌شوند.

مربياني كه دست به جادو و جنبل مي‌زنند در ليگ برتر هم فعاليت دارند؟

بله. آنها در ليگ برتر هم فعاليت گسترده‌اي دارند. آقاياني كه نيروهاي خاص و انرژي‌هاي خاص دارند، به مربيان ما خط مي‌دهند و تمام تعويض‌ها و حتي ارنج بازيكنان را زيرنظر دارند. بايد مربي زمان تعويض تيمش را با اين مربيان هماهنگ كند. گاهي اوقات اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه واقعا غيرقابل باور است.

آيا در طول دوره مربي‌گري‌تان اتفاق افتاده كه كسي از طريق واسطه يا مستقيم به شما پيشنهادي براي جادوگري و موفقيت تيم‌تان از اين راه بدهد؟

من يك تفنگ دولول دارم كه اگر كسي از اينگونه حرف‌ها به من بزند و چنين پيشنهادي به من بدهد، با اين تفنگ به مغزش شليك مي‌كنم! (با ‌خندد)

يعني واقعا كسي به شما چنين پيشنهادي نداده است؟

چون من را مي‌شناسند و از اعتقادات من خبر دارند، نزديك من نمي‌شوند. من در فوتبال كار مي‌كنم و به مسائل فني اعتقاد دارم. من اعتقاد دارم بازيكني كه شايسته است و زحمت مي‌كشد بايد درون زمين قرار بگيرد. آدم‌هايي كه نيروهاي خاص دارند و از نظر من جادوگرند نبايد باعث شوند فوتباليستي كه بااستعداد است از زمين دور باشد. اگر قرار باشد يك نفر از بيرون به من بگويد چه بازيكني بازي كند و چه بازيكني بازي نكند من مربي نيستم. بايد كنار بنشينم تا او خودش كار كند.

در برنامه 90 عنوان شد از ادرار براي باطل كردن جادوها استفاده كرده‌اند. شما تا به حال از اين گونه رفتارها در زمين فوتبال از طرف اشخاص خاص ديده‌ايد؟

در دوران بازيگري و هم مربي‌گري جادو و جادوگري را ديده‌ام. حتي در دوران مربي‌گري خيلي جدي پيگيري كردم تا ببينم اين افراد چه كار مي‌كنند. ادرار براي اين است كه جادو را باطل كنند. آنهايي كه از ادرار استفاده مي‌كنند براي باطل كردن جادو است. يكي از راه‌هاي مبارزه با جادوگري و مبارزه با افرادي كه به جادو روي مي‌آورند، همين ادرار است. آنهايي كه ادرار در زمين مسابقه مي‌ريزند مي‌خواهند جادو را باطل كنند. خود من به شخصه مي‌دانم كه مربياني جادوگري مي‌كنند و وقتي تيمم با آنها بازي داشته باشد، يا در كنار زمين يا در بيرون زمين ادرار مي‌ريزم تا جادوي آنها باطل شود. وقتي فردي از حربه‌اي استفاده مي‌كند شما بايد از حربه مقابل آن استفاده كنيد تا نتيجه بگيريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون