• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3185 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۳۰ بهمن

خبر

سفر وزير محيط زيست و منابع طبيعي روسيه به ايران

«سرگئي دونسكوي» وزير محيط زيست و منابع طبيعي روسيه اول اسفند براي رايزني و گفت‌وگو با مقامات كشورمان و امضاي پروتكل حفاظت از تنوع زيستي درياي خزر، الحاقي به كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست درياي خزر به تهران سفر مي‌كند. به گزارش فارس «سرگئي دونسكوي»، وزير محيط زيست و منابع طبيعي روسيه در روزهاي 1 تا 3 اسفندماه (20 تا 22 فوريه) براي ديدار و رايزني با مقامات جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر مي‌كند. قرار است «دونسكوي» با بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان براي رايزني در خصوص همكاري دو كشور در زمينه اكتشافات نفتي و گازي ديدار و گفت‌وگو كند. همچنين ملاقات و گفت‌وگو با محمد‌رضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت و حميد چيت‌چيان، وزير نيرو در برنامه سفر وي قرار دارد. هدف عمده اين سفر امضاي پروتكل حفاظت از تنوع زيستي درياي خزر، الحاقي به كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست درياي خزر اعلام شده است.
 
اگر حمايت‌هاي ايران نبود اربيل و بغداد سقوط مي‌كردند

معاون رييس‌جمهور عراق پس از گفت‌وگو با همتاي ايراني‌اش گفت كه اگر حمايت‌هاي بي‌قيد و شرط ايران براي مبارزه با داعش نبود، بغداد و اربيل سقوط كرده بودند. «نوري‌المالكي» معاون رييس‌جمهور عراق پس از ديدار با «اسحاق جهانگيري» معاون اول رييس‌جمهور ايران كه به عراق سفر كرده، گفت كه ايران بدون هيچ پيش‌شرطي به دولت و ملت عراق براي مقابله با داعش كمك كرد و اين حمايت ايران در زماني مناسب صورت گرفت. به نوشته «شفق‌نيوز»، وي افزود: اگر اين حمايت نبود، بغداد و اربيل به دست داعش افتاده بودند. همچنين معاون رييس‌جمهور عراق در جمع خبرنگاران، توسعه روابط دوجانبه تهران – بغداد در زمينه مبارزه با گروه تروريستي داعش را خواستار شد. اسحاق جهانگيري، دوشنبه گذشته در راس هياتي بلند‌پايه وارد بغداد شد و در سفر دو روزه‌اش به بغداد با سران اين كشور از جمله «فواد معصوم» رييس‌جمهور، «حيدر العبادي» نخست‌وزير، «سليم الجبوري» رييس پارلمان و رهبران احزاب و جريان‌هاي سياسي عراق ديدار و گفت‌وگو كرد.
 
اذعان اوباما به توانمندي سايبري ايران

رييس‌جمهور امريكا با اذعان به توان سايبري ايران، روسيه و چين، گفت: واشنگتن براي مقابله با حملات احتمالي سايبري اين كشورها با آنها دايماً در حال رايزني است. به گزارش ايسنا، باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در گفت‌وگو با پايگاه اينترنتي ري كد كه يك پايگاه تخصصي در زمينه فناوري و رسانه به شمار مي‌آيد درباره توانمندي‌هاي سايبري امريكا، گفت: ما ظرفيت‌هاي بزرگي در اين زمينه داريم اما كشورهاي ديگري نيز وجود دارند كه از چنين ظرفيت بزرگي برخوردارند. اما آنچه اكنون بايد انجام دهيم اين است كه به چند پروتكل بين‌المللي همانند پروتكل‌هايي كه براي تسليحات هسته‌اي وضع شده است دست پيدا كنيم تا قوانين و محدوديت‌هاي لازم در اين زمينه را تعيين كند. اين قوانين مي‌تواند به همه كمك كند تا به يك درك مشترك از رفتارهايي كه بايد در اين زمينه داشته باشند، برسند. در اين ميان ما نيز بايد ظرفيت‌هاي مناسب براي دفاع از خود را داشته باشيم. باراك اوباما در ادامه اذعان كرد: چين و روسيه توانايي‌هاي سايبري خوبي دارند. ايران نيز در اين زمينه خوب است و همان‌گونه كه با اين كشورها در زمينه تسليحات هسته‌اي وارد مذاكره شده‌ايم در خصوص توانايي‌هاي سايبري نيز به‌طور مرتب با آنها گفت‌وگو مي‌كنيم. ما در اين گفت‌وگوها به آنها نشان مي‌دهيم كه هدف هيچ يك از ما حمله سايبري نيست كه نيازي به پاسخگويي داشته باشد. چنين حملاتي به نفع هيچ كس نيست. اوباما در اين گفت‌وگو از ارايه جزييات درباره حملات سايبري امريكا به تاسيسات هسته‌اي ايران و موارد مشابه سر باز زد و گفت: واضح است كه من نمي‌توانم درباره جزييات، تاييد يا رد اين گزارشات حرفي بزنم.
 
واشنگتن از افشاي جزييات مذاكرات هسته‌اي توسط اسراييل عصباني است

روزنامه نيويورك‌تايمز به نقل از منابع اروپايي مدعي شده است واشنگتن از افشاي جزييات مذاكرات هسته‌اي توسط تل‌آويو ناراحت است و گزارش‌هاي منتشر شده در مورد خودداري امريكا از انتقال جزييات كامل مذاكرات به اسراييل، چندان دور از واقعيت نيست. روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي به اختلافات اعلام‌شده ميان امريكا و اسراييل بر سر مذاكرات هسته‌اي با ايران پرداخته و به نقل از مقامات اروپايي مدعي شده است كه گزارش‌هاي منتشر شده مبني بر اينكه واشنگتن تل‌آويو را به‌طور كامل در جريان مذاكرات قرار نمي‌دهد، چندان به دور از واقعيت نيست. «ديويد سنگر» نويسنده اين گزارش با اشاره به سابقه اختلافات ميان تل‌آويو و واشنگتن در مورد نحوه رويارويي با ايران، به گزارش‌هايي اشاره كرده كه اخيرا در رسانه‌هاي اسراييلي منتشر شده، مبني بر اينكه امريكا ديگر مانند سابق جزييات كامل مذاكرات را در اختيار اسراييل قرار نمي‌دهد. پس از انتشار اين گزارش‌ها، دولت امريكا با صدور چند بيانيه به‌شدت منكر چنين امري شده و اعلام كرد كه تماس‌هاي نزديك با تل‌آويو همچنان در جريان است. به عنوان نمونه اعلام شد «سوزان رايس» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد ارتباط مداومي با «يوسي كوهن» همتاي اسراييلي خود دارد. كوهن قرار است طي روزهاي آينده به واشنگتن سفر و در آن با رايس و همچنين «وندي شرمن» معاون وزارت خارجه و مذاكره‌كننده ارشد امريكا در گفت‌وگوهاي هسته‌اي ديدار كند. همچنين اعلام شد «فيليپ گوردون» دستيار خاورميانه‌اي كاخ سفيد هم اين هفته براي ديدار با مقامات اسراييلي به فلسطين اشغالي سفر كرده است. با اين حال، نيويورك‌تايمز نوشته است: «اما مقامات اروپايي مي‌گويند گزارش‌هاي اسراييلي‌ها، هرچند غلو شده، اما به‌طور كامل هم خيالي نيستند. يكي از اين مقامات به تماسي اشاره مي‌كند كه اخيرا با وندي شرمن، فرد شماره 3 وزارت خارجه و مذاكره‌كننده ارشد در گفت‌وگوها با ايران، داشته و در آن تماس شرمن نسبت به ارايه جزييات بيش از حد به اسراييلي‌ها هشدار داده، چراكه انتشار نادرست اين جزييات مي‌تواند توافق را تضعيف كند.»اين گزارش همچنين به نقل از يك مقام اروپايي ديگر نوشته است كه جان كري وزير خارجه امريكا در گفت‌وگويي كه اخيرا با وي داشته، «از درز جزييات توسط اسراييل، عصباني بود. » يك مقام وزارت خارجه امريكا با تاييد اين مساله، تصريح كرده است كه «مذاكره در ملاء عام به نفع هيچ‌كس نيست. »با اين حال، اين روزنامه اشاره كرده است كه با وجود ادعاي اسراييلي‌ها، اما اطلاعاتي كه آنها منتشر كرده‌اند، نظير طول دوره اجراي توافق و همچنين تغييرات در نيروگاه آب سنگين اراك، نشان مي‌دهد كه اطلاعات آنها «كاملا به روز است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون