• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3186 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲ اسفند

زير ذره بين اقتصاد

آخرين سهميه بنزين سال جاري واريز شد|آخرين سهميه بنزين خودروها در سال جاري كه ممكن است آخرين سهميه با قيمت‌هاي فعلي باشد، در كارت‌هاي‌ سوخت واريز شد. به گزارش ايسنا، درحالي كه مجلس افزايش پنج درصدي قيمت فرآورده‌هاي نفتي براي سال 1394 را تصويب كرده است و از سوي دولت، اين موضوع را بي‌ارتباط با فاز بعدي هدفمندي يارانه‌ها دانسته، به معني آنكه قيمت بنزين بازهم در معرض تغيير قرار خواهد داشت، ٦٠ ليتر سهميه بنزين يارانه‌اي خودروهاي شخصي با نرخ هر ليتر ٧٠٠ تومان و ٣٠٠ ليتر بنزين آزاد با نرخ يك هزار تومان، ساعت ٢٤ پنجشنبه، ٣٠ بهمن به كارت‌هاي سوخت واريز شد. سهميه گازوييل خودروهاي عمومي نيز از بامداد جمعه قابل برداشت شده است. گازوييل يارانه‌اي هر ليتر 2٥٠٠ ريال (٢٥٠ تومان) عرضه مي‌شود. بر اين اساس مقرر شده است سهميه سوخت تاكسي‌هاي بين‌شهري، وانت بارها و خودروهاي سنگين از اول اسفندماه از ۹۰۰ ليتر به ۷۵۰ ليتر و سهميه سوخت تاكسي‌هاي دوگانه‌سوز از ۹۰۰ ليتر به ۵۰۰ ليتر كاهش يابد.

تكميل مسكن مهر؛ شايد سال 95 |قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور مسكن مهر گفت: برنامه وزارت راه و شهرسازي اتمام پروژه مسكن مهر تا پايان سال آينده است اما به احتمال فراوان بيش از 90 درصد اين واحدها تا پايان سال 94 تكميل مي‌شوند و مقدار باقي مانده در سال 95 تكميل خواهد شد و اين طرح به اتمام مي‌رسد. احمد اصغري مهرآبادي با بيان اينكه قانون اساسي، دولت‌ها را براي فراهم كردن زمينه خانه‌دار شدن مردم مكلف كرده است، گفت: در طول فعاليت دولت تدبير و اميد و طي يك سال و نيم اخير 450 هزار واحد مسكن مهر تكميل شده و در مجموع تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد كه جمعيتي نزديك به يك و نيم ميليون نفر تحت پوشش اين واحدها قرار مي‌گيرند.

آغاز عرضه CNG برحسب «كيلوگرم» | مدير طرح احداث جايگاه سي ان جي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران اعلام كرد: طرح عرضه گاز طبيعي فشرده (سي ان جي) بر مبناي واحد فروش كيلوگرم، از روز جمعه (اول اسفند ماه) در جايگاه‌هاي سراسر كشور آغاز شد. امير وكيل‌زاده در اين خصوص گفت: براي اجراي اين طرح همه پيمانكاران و جايگاهداران از مدت‌ها پيش موظف به تغيير واحد شمارشگر توزيع‌كننده‌هاي سي ان جي در جايگاه‌هاي خود از مترمكعب به كيلوگرم شده بودند.

واردات گازوييل متوقف شد | مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران از توقف واردات گازوييل خبر داد و گفت: ايران به زودي اين فرآورده نفتي را صادر خواهد كرد. محسن قمصري با اشاره به واردات گازوئيل در چند ماه اخير گفت: طي چند ماه گذشته چند محموله گازوئيل با توجه به نياز فصلي كشور وارد شده كه هم‌اكنون واردات آن متوقف شده است. وي درباره اينكه مهم‌ترين مشكلي كه هم‌اكنون براي صادرات فرآورده‌هاي نفتي وجود دارد چيست، اضافه كرد: عدم توان بانك‌هاي داخلي براي ارايه تضمين‌هاي مالي به خريداران فرآورده‌هاي صادراتي مهم‌ترين مشكلي است كه در حال حاضر وجود دارد.

صادرات هوايي ميوه وسبزي به روسيه | صادرات هوايي ميوه و سبزي ايران به بندر آستاراخان روسيه از ارديبهشت ماه سال ۹۴ كليد مي‌خورد. به گزارش تسنيم، ربيع فلاح جلودار، استاندار مازندران كه در صدر يك هيات 40 نفره از مسوولان و فعالان اقتصادي اين استان براي بازديد از امكانات تجاري و اقتصادي بندر آستاراخان، در روسيه به سرمي برد، به اقدامات انجام شده براي راه‌اندازي خط پروازي ساري به آستاراخان نيز اشاره كرد و افزود: اين پرواز در ارديبهشت سال آينده آغاز مي‌شود و قرار است برخي پروازهاي مشخص از آستاراخان كه به مقصد دوبي پرواز مي‌كنند با توقف در فرودگاه ساري محموله‌هايي از روغن خوراكي تصفيه نشده توليد آستاراخان را براي فعالان اقتصادي مازندران آورده و در مرحله بازگشت از دوبي به آستاراخان نيز محصولات كشاورزي همچون سبزي، گل‌هاي شاخه بريده و ميوه را از استان مازندران به مقصد آستاراخان بارگيري كنند.

خريد ريل خارجي به نفع اقتصاد نيست | محمد فيروزي، عضو كميسيون عمران مجلس، در خصوص خريد گسترده ريل از روسيه، تركيه و هند توسط شركت ساخت و توسعه و سنگ‌اندازي‌ها در مقابل توسعه توليد ريل ملي، گفت: مولفه اصلي اقتصاد مقاومتي اين است كه بتوانيم از ظرفيت‌هاي توليد داخلي نهايت بهره‌برداري را داشته باشيم.  وي افزود: اينكه صرفا در حوزه ريلي به كشورهاي خارجي وابستگي داشته باشيم در آينده موفقيت چنداني در اين حوزه و توليد ريل ملي نخواهيم داشت كما اينكه هم‌اكنون اين وضعيت به وجود آمده است. بايد سرمايه‌گذاري‌هاي پايه‌اي در زمينه حمايت از توليد ريل ملي در كشور صورت گيرد چرا كه اين ظرفيت در داخل وجود دارد و بايد از آن حمايت شود نه اينكه با تكيه بر توليدات خارجي بر سر راه توسعه داخلي مانع ايجاد كنيم.

تخصيص سهميه سوخت به افراد |رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران با اشاره به عرضه و استفاده از كارت‌هاي انرژي به صورت آزمايشي در جزيره قشم، گفت: با عرضه كارت انرژي به جاي پرداخت سهميه سوخت مي‌توان بسياري از مشكلات اصلي اين حوزه را مرتفع كرد. به گزارش روابط عمومي وزارت نفت، علي شمس اردكاني اضافه كرد: عرضه كارت شهروندي انرژي به معناي از بين رفتن تبعيض‌ها و تشويق به صرفه‌جويي در مصرف انرژي است. مشكل اصلي توزيع سوخت در ايران اين است كه متاسفانه سوخت با يك يارانه قابل توجهي نسبت به قيمت قابل فروش آن در بازارهاي بين‌المللي به مصرف‌كننده عرضه مي‌شود كه اين خود به نوعي باعث هدر رفت سرمايه‌هاي ملي مي‌شود. وي با اين پيشنهاد كه يارانه سوخت به افراد تعلق گيرد نه خودرو و وسيله نقليه، اضافه كرد: عرضه كارت انرژي به تمام افراد جامعه مي‌تواند عدالت اجتماعي را افزايش دهد، چرا كه هم‌اكنون برخي افراد هيچگونه وسيله نقليه شخصي ندارند، اما از افزايش قيمت سوخت زيان مي‌بينند، در حالي كه عرضه كارت انرژي به اين افراد به معناي تقسيم مساوي سرمايه‌هاي كشور است.

خريد يا اجاره دكل حفاري خارجي ممنوع شد | مديرعامل شركت ملي نفت ايران در نامه‌اي به تمام شركت‌هاي نفتي دستور توقف خريد يا اجاره كالا يا دكل خارجي را به شركت‌هاي زيرمجموعه خود ابلاغ كرد. به گزارش مهر، پس از انتقاد برخي از پيمانكاران شركت ملي نفت ايران مبني بر پايان كار دادن به فعاليت‌هاي حفاري برخي از دكل‌هاي ايراني در طرح توسعه فازهاي پارس جنوبي، مديرعامل شركت ملي نفت ايران دستورات جديدي براي خريد يا اجاره دكل خارجي صادر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون