• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3961 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۴ آذر

پايان تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان

اين هفته كميسيون آموزش گزارش خود را نهايي كرده و به صحن ارسال مي‌كند

روز سه شنبه هفته جاري 7 آذرماه قرائت و تصويب گزارش تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان جهت ارايه به صحن علني مجلس شوراي اسلامي در دستور كار كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري مجلس شوراي اسلامي قرار دارد. به نظر مي‌رسد پس از كش و قوس‌هاي فراوان، تكليف گزارش تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره مشخص شده و آماده ارايه به صحن علني مجلس است. هرچند كه ممكن است اين‌بار نيز به دلايلي كه در ادامه خواهد آمد، برخي اعضاي كميته حاضر نباشند پاي گزارش را امضا كنند.

فساد هشت هزار ميلياردي

در صندوق ذخيره

شهريور ماه 95 «محمود صادقي» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون مبارز با مفاسد اقتصادي مجلس، خبر از وقوع فساد گسترده در صندوق ذخيره فرهنگيان طي سال‌هاي 86 تا 92 داد. محمود صادقي مبلغ اين فساد را هشت هزار ميليارد تومان اعلام كرد. از اين رو كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مجلس دهم تشكيل شد. موضوع تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان از مجلس هشتم مطرح شد. اين موضوع نشان‌دهنده وقوع اين فساد گسترده در زمان دولت نهم و دهم است. مسوولان صندوق ذخيره فرهنگيان در دولت يازدهم زماني كه اين صندوق را از مسوولان قبلي آن تحويل گرفتند، اعلام كردند اين صندوق در بازه زماني سال‌هاي ۸۶ تا ۹۲ مبلغ چهار هزار ميليارد تومان دارايي معدوم‌الوصول داشته است. به‌عبارت ديگر اين مبلغ چهار هزار ميليارد تومان، دارايي‌هاي صندوق فرهنگيان بوده كه وصول نشده است. پس از پيگيري درباره اين رقم چهار هزار ميليارد توماني مشخص شد سه هزار و دويست ميليارد تومان از اين مبلغ مربوط به وام‌هايي بوده كه در اختيار ۳ نفر قرار گرفته و هرگز اين وام‌ها را بازنگردانده‌اند. نكته قابل توجه معدوم‌الوصول بودن وثيقه‌هاي اين سه نفر است. چك و سفته‌هايي كه اين سه نفر بابت دريافت اين وام‌ها در اختيار صندوق قرار داده‌اند، ارزشي كمتر از مبلغ وام دارد و مشخص نيست بر اساس كدام قوانين اين وام به اين افراد تعلق گرفته است؟

متهم 500 ميلياردي گريخت

در پرونده صندوق ذخيره فرهنگيان بيش از 50 نفر در مظان اتهام هستند. بيش از ۲۰ نفر در اين ارتباط بازداشت شده و به زندان افتاده بودند كه اكنون با وثيقه بيرون آمده و متعهد شده‌اند كه پول‌ها را برگردانند. اين افراد در حال حاضر در تلاش هستند به تعهدي كه براي برگرداندن مبالغ داده‌اند، عمل كنند. البته بسياري از افراد نيز قصد خروج از كشور را داشته‌اند كه دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي كشور موفق به جلوگيري از خروج اين افراد از كشور شده‌اند. اما در اين ميان آقاي «ميم» يكي از متهمان پانصد ميليارد توماني اين پرونده موفق شده است از كشور خارج شود و اكنون در كشور آلمان حضور دارد. «جبار كوچكي‌نژاد» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره فرار اين متهم از كشور مي‌گويد «وكيلِ اين فرد در گفت‌وگويي كه با ما داشت، قرار است ترتيبي صورت بدهد كه نامبرده به كشور بازگشته و نسبت به بازگرداندن حدود ۴۰۰- ۵۰۰ ميليارد توماني كه به او مربوط است، اقدام كند.» حال سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه چگونه فردي كه بازداشت شده و با قرار وثيقه آزاد است، ممنوع‌الخروج نيست و به راحتي مي‌تواند از كشور خارج شود؟

تشكيل كميته تحقيق و تفحص

از صندوق ذخيره فرهنگيان در خانه ملت

پس از اعلام وقوع فساد گسترده در صندوق ذخيره، كميته‌اي با نام تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان در مجلس تشكيل شد. محمدمهدي زاهدي، جبار كوچكي‌نژاد، عليرضا سليمي، محمود صادقي، سيد حمايت ميرزاده، احمد اميرآبادي فراهاني، سيدمحمد باقر عبادي، فريده اولاد قباد، اسدالله عباسي، قاسم احمدي لاشكي، فاطمه سعيدي، داوود محمدي، محمد حسن‌نژاد، امير خجسته و علي ادياني‌راد اعضاي كميته تحقيق و تفحص مجلس هستند. اين كميته بيش از 9 ماه است كه كار خود را آغاز كرده است و وظيفه سنگين رسيدگي به يكي از بزرگ‌ترين فساد‌هاي اقتصادي تاريخ ايران را بر عهده دارد. ماموريت اين كميته در روز‌هاي آخر خود قرار دارد و قرار است در هفته اول آذرماه گزارش اين كميته در صحن قرائت شود. در 9 ماه گذشته اعضاي اين كميته بارها خواستار تمديد زمان ماموريت خود شده‌اند. دليل درخواست تمديد اين زمان، پيچيدگي و گستردگي فساد در صندوق ذخيره بود. حال به نظر مي‌رسد اين ماموريت اكنون در مراحل پاياني قرار گرفته است. روز سه‌شنبه كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي قرائت و تصويب گزارش تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان جهت ارايه به صحن علني مجلس شوراي اسلامي را در دستور كار خود قرار داده است و در صورت تصويب، اين گزارش به صحن علني بهارستان خواهد رسيد.

گزارش به صحن مي‌رسد؟

قرائت گزارش كميته تحقيق اكنون با اما و اگر‌هايي روبه‌رو شده است. بر اساس اساسنامه كميته تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان، قرائت متن گزارش كميته در صحن مجلس نيازمند امضاي تمام اعضاي كميته است. شنيده مي‌شود به دليل آنكه در اين گزارش، عملكرد صندوق ذخيره از سال 92 مورد بررسي قرار گرفته، بعضي اعضاي كميته با قرائت اين گزارش مخالف هستند. آنها معتقدند در اين گزارش بايد عملكرد صندوق ذخيره از روزنخست تاسيس مورد بررسي قرار گيرد. «محمود صادقي» معتقد است بخش عمده فساد در سال‌هاي 86 تا 92 رخ داده است؛ اما اينكه چرا برخي نمي‌خواهند پاي دولت قبل به اين ماجرا باز شود، جاي سوال دارد. ممكن است برخي از افراد اين كميته كه در دولت‌هاي نهم و دهم منصب‌هاي مختلفي (بعضا در سطح وزير) داشتند، علاقه‌اي به باز شدن پاي دوستان خود به اين پرونده ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون