• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3111 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان

رييس‌جمهوري:

زير فشار هيچ‌گروه و شخصيتي نيستم

گروه سياسي| رييس‌جمهور روز گذشته در دفاع از وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري در مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر اينكه مردم از دولت و مجلس خدمت و تلاش براي تعالي كشور را مي‌خواهند، تصريح كرد: دولت در پي اين است كه ايران اسلامي عزيز به عنوان مرجع علمي بزرگ در اين منطقه و در سطح جهان باشد. گزيده اظهارات رييس‌جمهور در جلسه راي اعتماد به شرح زير است:

   ‌‌ در انتخاب وزير علوم، تحقيقات و فناوري تحت هيچ فشاري از سوي گروه‌هاي سياسي يا شخصيت‌ها نبوده و نيستم، رييس‌جمهور كسي نيست كه در اين زمينه‌ها فشاري را بپذيرد و بتوانند روي انتخابم اثر بگذارند.
   ‌‌ همه ما در پيشگاه خداوند بزرگ، پيشگاه ملت ايران و پيشگاه وجدان خود مسووليم و اين سه دادگاه هيچ زمان ما را رها نخواهد كرد. بنابراين رييس‌جمهوري بر مبناي وظايف قانون اساسي و وعده‌هايي كه در انتخابات به مردم داده است در اداره كشور و انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمي بر نخواهد داشت.
   ‌‌ ‌ تا به امروز بدون مشورت با صاحب نظران و متخصصان هيچ تصميمي را اتخاذ نكرده‌ام. در زمينه انتخاب وزير نيز همان‌طور كه قانون اساسي مي‌گويد عمل كرده‌ام. آنچه حق و وظيفه من است تعيين يك فرد براي پذيرش مسووليت سنگين وزارت است.
   ‌‌ در شرايطي قرار داريم كه اداره كشور سخت است، امروز وضعيت آن چنان نيست كه داوطلبين بسياري براي به دوش گرفتن بار مسووليت وجود داشته باشند و گاهي براي برخي مسووليت‌ها در رده پايين‌تر از وزير با تعدادي از افراد صحبت مي‌كنيم و از آنها مي‌خواهيم كه مسووليت بپذيرند. البته پذيرش مسووليت يك وظيفه است و همه ما افتخار مي‌كنيم كه خادم نظام و خادم مردم باشيم.
   ‌‌ ‌ بايد دانشگاه‌ها را از مساله مدرك گرايي جدا كنيم ما دنبال عالم و محقق هستيم. آنچه براي ما مهم است پيشرفت علم، دانش و پژوهش در كشور است. ما به دنبال اين هستيم كه ايران عزيز اسلامي به عنوان مرجع علمي بزرگ در منطقه و در آينده نه چندان دور در سطح جهاني شناخته شود.
   ‌‌  هدف آن است كه علم و دانش در خدمت مردم و فرهنگ ايراني اسلامي باشد. هدف ما اين است كه دانشگاه‌هاي ما مراكز فعاليت علمي و پژوهشي باشند و در عين حال دانشجويان با سياست‌هاي داخلي، منطقه‌يي و جهاني كاملا آشنا باشند. فضاي دانشگاه عمدتا فضاي علمي و فرهنگي باشد نه خداي ناكرده فضاي سياسي و سياسي كاري.
   ‌‌ ‌ اينكه برخي از رسانه‌ها كلمه لجبازي را براي رييس‌جمهوري و مجلس به‌كار مي‌برند به نظر من اين واژه مناسبي نه براي مجلس شوراي اسلامي و نه براي دولت است. اينجا جاي دعوا به آن مفهوم و جاي تنازع نيست. ما دو قوه‌يي نيستيم كه بخواهيم با هم تنازع كنيم و روبه‌روي هم بايستيم. هر دو اهل تعامل هستيم و مي‌خواهيم مسائل كشور را حل كنيم.
   ‌‌ ‌ ملت پيام واحدي را براي منتخبين و نمايندگان خودش ارسال مي‌كند. اين پيام براي دولت و مجلس به عنوان منتخبان مردم يكي است. مردم از ما خدمت و تعالي كشور را مي‌خواهند. مردم مي‌خواهند دانشگاه، دانشگاهي باشد كه از لحاظ فرهنگي و اخلاقي براي فرزندان عزيزشان دانشگاه امني باشد و مي‌خواهند دختران و پسران‌شان در دانشگاه‌ها هم علم و اخلاق و فرهنگ بياموزند و هم با سياست جهاني آشنا شوند.
   ‌‌ ‌ در طول يك سال و چند ماهي كه از عمر دولت گذشته، با وجود اينكه جلسات، سمينارها، كنفرانس‌ها و نشست‌ها در دانشگاه‌هاي ما به مراتب از سال‌هاي پيش بيشتر شده به همان نسبت هم آرامش بيشتر بوده است.
   ‌‌ ‌ براي ما مايه افتخار است كه از انواع سمينارها در مسائل فرهنگي، سياسي و علمي در دانشگاه‌ها برگزار شود و همه به هم احترام بگذارند و اخلاق حاكم باشد. آنچه براي ما در زندگي در جمهوري اسلامي ايران به عنوان مهم‌ترين خط قرمز مطرح است، اخلاق است، همه خط قرمزهايي كه ما در سياست خارجي، هسته‌يي و غيره مطرح مي‌كنيم، در برابر اين خط قرمز كوچك است؛ اين خط قرمز بالاترين است.
   ‌‌ ‌ تجسس‌هايي كه در گوشه‌ و كنار و بالا و پايين زندگي فردي افراد بشود به اين قصد كه حتما يك نقطه ضعفي در گوشه‌يي بيابيم و بعد ذره‌بين بياوريم و آن نقطه ضعف را بزرگ و بزرگ و بزرگ‌تر كنيم، در نهايت چه نتيجه‌يي عايد ما خواهد كرد و چه خواهد شد؟ بحث اين است كه همه بايد به وظيفه خودمان عمل كنيم. بايد كاري كنيم كه تريبون مجلس و دولت ما و در همه تريبون‌هاي كشور، خيابان، بازار، مدارس و دانشگاه‌هاي ما، همه جا ببينند كه كشور اسلامي است.
   ‌‌ ‌ اسلامي بودن كشور به ظاهر و لباس نيست، كشوري اسلامي است كه در آن اساس بر اخلاق، قانون و اصول باشد. كشوري اسلامي است كه در آن همه وفادار به اخلاق و اصول باشند و مردم انتظار دارند كه همه ما، كامل‌تر و دقيق‌تر مسير را طي و بتوانيم انجام وظيفه كنيم.
   ‌‌ ‌ نخستين كساني كه آقاي دكتر دانش آشتياني را براي اين وزارتخانه به ما معرفي كردند دوستان قديمي ايشان بودند كه اتفاقا دوستان پروپاقرص اصولگراي ما هستند، اصلا در مرحله اول هيچ فرد اصلاح‌طلبي با من در اين رابطه صحبت نكرد؛ ‌گرچه اصولگرا و اصلاح‌طلب هر دو فرزندان و خادمان انقلاب هستند و هيچ فرقي بين اين حزب و آن حزب كه به جمهوري اسلامي ايران و قانون اساسي و رهبري و به خدمت به مردم و رعايت منافع و مصالح ملي معتقد هستند، نيست و به همه آنها احترام مي‌گذاريم.
   ‌‌ خوشحال شدم شخصيتي براي وزارت علوم معرفي شد كه در دوران دفاع مقدس خدمتگزار اين نظام بوده و سال‌ها در يك نهاد انقلابي مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، خدمت كرده و تمام مدارج علمي را هم طي كرده و در دوران مسووليت‌هاي مختلفش چه در وزارت علوم و چه در گروه‌ها و ستادهاي مختلف از جمله شوراي اسلامي‌ كردن دانشگاه‌ها فعال و عضو بوده است.
   ‌‌ ‌ آقاي دكتر دانش آشتياني قبل از آنكه يك عنصر سياسي باشد، يك مدير اجرايي است و سوابق او هم، همين را نشان مي‌دهد. وقتي من با ايشان صحبت كردم گفت بنده سياست را به مفهوم اين جناح و آن جناح سال‌هاست كنار گذاشتم و بيشتر در كارهاي فرهنگي، اجرايي و عملياتي فعال هستم.
   ‌‌ ‌ براي من مهم نيست كه فرد سوابق سياسي‌اش از كدام حزب و جناح بوده، مهم وفادار بودن به انقلاب اسلامي، نظام اسلامي، رهبري انقلاب، قانون اساسي و خدمت به مردم است. اينها براي ما اهميت دارد. هم خودشان سوابق انقلابي دارند و هم پدر بزرگوار ايشان را بعضي از نمايندگان قديمي مجلس يادشان هست كه پدر ايشان از علما و از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بود كه ما سال‌ها در مجلس شوراي اسلامي در خدمت‌شان بوديم.
   ‌‌ ‌ ايشان با وزارت علوم كاملا آشنا است و مسووليت‌هاي فراواني در اين وزارتخانه داشته و خدمات فراواني به دانشگاه و دانشجو كرده است. در رشته علمي خودش تجربيات فراواني دارد و مجموعه اينها به ما نشان مي‌دهد كه دانشگاه ما در دوره ايشان، اسلامي‌تر و اخلاقي‌تر شود و فرهنگ اسلامي و انقلابي در دانشگاه ما توسعه پيدا كند.
   ‌‌ ‌ با وجود دكتر دانش آشتياني اطمينان خواهيم داشت كه دانشگاه ما آرام‌تر و پرنشاط‌تر بوده و از كميت به سمت كيفيت حركت كند و به توليد متصل شود و بتواند پاسخگوي نيازهاي رشد اقتصادي و اجتماعي و همه نيازهايي كه جامعه امروز دارد، باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون