• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

كردها قرباني بهبود رابطه واشنگتن با آنكارا و جبران شكست‌ها در سوريه

رسانه روسي آر.‌تي در گفت‌وگو با چند كارشناس مسائل منطقه به بررسي رويكرد امريكا در قبال كردها در چندسال گذشته و تاثير اين رويكرد بر تصميم‌گيري كردها در چند سال آتي پرداخته و مي‌نويسد: شبه‌نظاميان كرد سوريه احساس مي‌كنند به آنها خيانت شده است و احتمالا به سمت دمشق گرايش بيشتري پيدا خواهند كرد اگر دونالد ترامپ به وعده تلفني خود به اردوغان براي قطع كمك‌هاي نظامي به يگان‌هاي مدافع خلق عمل كند. ريك استرلينگ از كارشناسان مسائل منطقه در اين باره به آر.‌تي مي‌گويد: كردهاي سوريه بدون برخورداري از حمايت واشنگتن براي حل بحران در سوريه به سمت دولت مركزي كشانده خواهند شد. آنچه كه ممكن است اتفاق بيفتد اين است كه آنها احتمالا تغيير مسير خواهند داد و به سمت بشار اسد معطوف مي‌شوند. حقيقت اين است كه كردها هيچگاه عليه دولت سوريه نجنگيده‌اند و به همين دليل با تماشاي رفتار امريكا آنها احتمالا دوباره با نيروهاي دولتي سوريه همراه خواهند شد و اعلام خواهند كرد كه به دنبال تشكيل حكومت فدرال نيستند و مي‌خواهند بخشي از آينده سوريه باشند.
همزمان برخي از كارشناسان اعتقاد دارند كه يكي از دلايل تصميم جديد ترامپ، تلاش براي ترميم سياست نادرست امريكا در سوريه است. پويايي استراتژي‌هاي روسيه در سوريه در حقيقت نشان‌دهنده شكست سياست‌هاي امريكا در اين كشور است. آر. تي به نقل از جرالد هورن مي‌نويسد: آنچه كه در سوريه اتفاق مي‌افتد نشان‌دهنده شكست سياست‌هاي امريكا در اين كشور است. واشنگتن در سوريه با سعودي‌ها هم پيمان شد. با اين وجود دخالت‌هاي روسيه، ايران و حزب‌الله لبنان منجر به شكست دادن داعش شد. اكنون نيز امريكا براي جبران آن شكست به دنبال جايگزين ديگري است. ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه به دنبال راه‌حلي جامع براي پايان دادن به بحران در سوريه است. راه‌حلي كه هر كدام از بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي حرفي در چارچوب آن براي گفتن داشته باشند. براساس همين چارچوب است كه وي روز دوشنبه هفته گذشته ميزبان بشار اسد رييس‌جمهور سوريه در سوچي است تا آخرين ديدگاه‌هاي روسيه با وي را در ميان بگذارد و شروط وي براي پيشبرد راهكار سياسي را هم بشنود. پس از اين ديدار و پيش از آنكه روحاني و اردوغان به سوچي برسند، پوتين در تماس تلفني يك ساعته با دونالد ترامپ از چند و چون جزييات گفت‌وگوي خود با رييس‌جمهور سوريه براي وي سخن گفته و او را در جريان مسائل كلان قابل مطرح در نشست سه‌جانبه سوچي نيز قرار مي‌دهد. برخي از منابع مي‌گويند كه احتمالا پوتين در همان مكالمه از همتاي امريكايي خود خواسته كه به حمايت نظامي از كردهاي سوريه پايان دهد. آر.‌تي در اين باره مي‌نويسد: روسيه به دنبال راهكاري در سوريه است و در اين مسير پيشرفت‌هاي خوبي نيز داشته است. اين كشور توانسته تا مقطع فعلي تمام بازيگران را دور تا دور ميز مذاكره نگاه دارد. البته برخي نيروها در واشنگتن نيز به دنبال صلح در سوريه نيستند. با اين وجود اين شانس و فرصت وجود دارد كه واشنگتن با گذشتن از خير كردهاي سوريه با سربازان تركيه در سوريه كه به عنوان ناظر در منطقه كاهش تنش ادلب حضور دارند، همراه شود.
خيانت به كردها؟
آر.‌تي در بخش‌هايي از گزارش تحليلي درباره تصميم ترامپ مي‌نويسد: تصميم واشنگتن براي عقب‌نشيني از حمايت از كردهاي سوريه كه هسته اصلي نيروهاي دموكراتيك سوريه مورد حمايت امريكا بودند با هيچ واژه‌اي كمتر از خيانت قابل بيان نيست. كردها بارها پيش از اين نيز احساس كرده‌اند كه به آنها خيانت شده است و بنابراين از اين مساله نيز احساس تعجب نمي‌كنند. احتمالا از مدت‌ها قبل نيز برنامه‌ريزي كرده بودند كه اگر ايالات متحده به آنها خيانت كند، چه الگويي را بايد سرلوحه قرار دهند. كردها به دنبال مساله همه‌پرسي جدايي كردستان از عراق كه مورد استقبال امريكا و قدرت‌هاي منطقه‌اي قرار نگرفت در كنج قرار گرفته‌اند. اين‌بار نيز اگر كردها با توافق تركيه و امريكا كنار گذاشته شوند، نخستين‌باري نخواهد بود كه توسط واشنگتن به دردسر مي‌افتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون