• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3962 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ آذر

آمار كشته شده‌ها در حمله تروريستي مصر به 305 نفر رسيد

صوفي‌ها در تيررس داعش

گروه جهان| فاجعه حمله تروريستي مسلحانه به نمازجمعه مسلمانان صوفي در منطقه سيناي مصر به حدي گسترده بود كه آمار تلفات آن يك روز پس از آن نيز بالاتر رفت. آخرين آمار جان‌باختگان حمله تروريستي به نماز جمعه مسجد صوفي در شمال منطقه سينا به تعداد 305 نفر افزايش پيدا كرد كه گفته مي‌شود 27 كودك در ميان آنها بوده است. طبق بيانيه‌اي كه دادستان كل مصر از تلويزيون رسمي اين كشور اعلام كرد در اين حمله تروريستي طبق آخرين آمار 128 نفر نيز زخمي شدند كه شايد اين حمله را مي‌توان جزو معدود مواردي دانست كه شمار كشته‌هاي آن از زخمي‌ها بيشتر شده است. دادستان همچنين جزييات بيشتري را از اين حمله ارايه داد و گفت كه مهاجمان با پنج ماشين وارد محوطه مسجد شدندكه تمامي آنها اسلحه‌هاي اتوماتيك پيشرفته به همراه داشتند. آنها به راحتي در مقابل در ورودي مسجد موضع گرفتند و به محل مورد نظر حمله كردند. بازماندگان اين حادثه كه در حال حاضر در بيمارستان به سر مي‌برند تنها سخن از انفجارهاي شديد و تعداد زيادي از مهاجمان صحبت مي‌كنند كه وارد مسجد شدند.
عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر وعده داد تا به اين قتل عام پاسخ دهد كه گفته مي‌شود مرگبارترين حمله تروريستي در خاك اين كشور به شكل بسيار بي‌رحمانه بوده است. ارتش مصر نيز روز شنبه اعلام كرد كه جنگنده‌هاي مصري حملات سنگيني را روي مواضع تروريست‌ها انجام دادند. سخنگوي ارتش مصر روز شنبه گفت: نيروي هوايي مصر نيروهاي تروريستي را رهگيري كرده است و تعدادي از وسايل نقليه‌اي كه اين كشتار وحشيانه را انجام داده كشف و نابود كرده و تمام تروريست‌هايي كه در درون اين وسايل نقليه بودند نيز كشته شدند. وي افزود كه ارتش همچنين تعدادي از پايگاه‌هاي تروريست‌ها را نيز مورد هدف قرار داده و آنها را نيز نابود كرده است. با اين وجود در مصر به دستور رييس‌جمهور اين كشور سه روز عزاي ملي اعلام شده است. همچنين سيسي دستورداد تا يك بناي يادبود براي افرادي كه در اين مسجد كشته شده‌اند ساخته شود. مقامات الازهر مصر روز گذشته اين حمله را وحشيانه خواندند و آن را محكوم كردند. احمدطيب امام جماعت مسجد الازهر گفت: ريختن خون، تخريب خانه‌هاي مقدس خدا و ترساندن نمازگزاران، از جمله اعمال فساد در زمين است. طيب در ادامه عنوان كرد كه هدف قرار دادن مساجد پس از حمله به كليساها رخ داد و تاكيد كرد كه مصري‌ها با همبستگي و عزم و اراده بر تروريسم غالب مي‌شوند.
مسجد بئرالعبد به عنوان زادگاه يكي از مهم‌ترين روحانيان صوفي شناخته مي‌شود. صوفي‌گري يك شاخه عرفاني از اسلام است كه برخي از تروريست‌ها آن را اهريمني مي‌دانند. تروريست‌هاي داعش اعتقادات صوفي‌ها را بت‌پرستي و شرك مي‌دانند. صوفي‌ها براي تروريست‌هاي داعش به مانند مسيحي‌ها و شيعيان هستند كه به‌شدت نسبت به آنها تنفر دارند. با اين وجود در شبه جزيره سينا علاوه بر مسلمانان اهل تسنن، مسلمانان صوفي نيز حضور دارند، اما در اين بين با توجه به تفكرات داعش آنها سعي دارند تا صوفي‌ها را مورد هدف قرار دهند.
داعش پيش‌تر نيز صوفيان را در سينا مورد هدف قرار داده است. داعش حتي در مناطق مختلف آسيا و خاورميانه نيز سعي كرده به اجتماعات آنها حمله كند. در سال 2014 آنها چندين مسجد و زيارتگاه مسلمانان صوفي و مقبره‌ها در استان ديرالزور سوريه را نابود كردند. در ماه فوريه نيز يك بمبگذار انتحاري عليه يكي از رهبران صوفي در جنوب استان سند پاكستان مورد هدف قرار گرفت كه طي اين حمله 80 نفر كشته و بيش از 250 نفر زخمي شدند. پاكستان از جمله مناطقي است كه ممكن است مسلمانان صوفي بيش از ساير مناطق توسط داعش مورد هدف قرار گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون