• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

چاپ دوم كتابي فلسفي درباره كيارستمي

عباس كيارستمي همچنان خبرساز است و علاوه بر اينكه در جشنواره‌هاي مختلف سينمايي همچنان مورد تقدير و تحسين قرار مي‌گيرد، در حوزه كتاب هم خبرساز است و به تازگي يكي از كتاب‌هايي كه درباره او منتشر شده، به چاپ دوم رسيده است.
 چاپ دوم كتاب «واقعيت نمايي و بداهت؛ تاويل‌هاي ژان لوك نانسي از سينماي كيارستمي» تاليف منوچهر دين‌پرست از سوي انتشارات پارسه منتشر شده است. ژان لوك نانسي، فيلسوف فرانسوي، سعي كرده با نگارش اين كتاب جهان فلسفي سينماي كيارستمي را مورد كاوش قرار دهد.
«واقعيت نمايي و بداهت» اثري است كه هم قرائت سينمايي نانسي را مشهود مي‌كند و هم علاوه بر بررسي هفت فيلم از عباس كيارستمي، تعامل انديشه‌هاي فيلسوف پست مدرنيست فرانسوي و نگاه سينمايي عباس كيارستمي را جلوه‌گر مي‌كند.
مولف اين كتاب تلاش كرده به تبيين تاويل‌هاي فلسفي در سينماي كيارستمي بر پايه آراي فلسفي ژان لوك نانسي بر پايه مفهوم‌هاي «بداهت، ذات واقع و نگاه و تصوير» و در انتها «معناي زندگي» و نيز به بررسي لايه‌هاي فلسفي سينماي كيارستمي و تاويل‌هاي آن بر اساس روش و متد نانسي و امكان‌پذيري فلسفه سينما بر اساس آرا و انديشه‌هاي موجود در سينماي ايران بپردازد.
نويسنده اين كتاب معتقد است سينماي ايران مي‌تواند راه و منش جديدي در تفكرات فلسفي به خصوص با پشتوانه معرفتي، فرهنگي و تمدني كه دارد بازگشايي كند، در اين كتاب نيز سعي بر آن است كه با بررسي سينماي كيارستمي و تاويل‌هايي كه از سوي ژان لوك نانسي صورت گرفته اين سينما را مورد بازانديشي قرار داد. بنا بر باور نويسنده اين كتاب ما مي‌توانيم بر اساس روش‌ها و بينش‌هاي فلسفي آثار هنري را مورد بررسي قرار دهيم و با طرح ايده‌هاي نوين راهي به سوي خلق آثار هنري با مباني فلسفي بگشاييم.
نوع مواجهه نانسي با سينماي كيارستمي، نه مواجهه‌اي از سرذوق و نه از سر برخورد اتفاقي بود، او آثار كيارستمي را به اين دليل انتخاب كرد كه بداهت فيلم با آنكه خودش را بر من قبولانده بود و عزم من براي گزيدن فيلمي كه تا سرحد امكان تازه باشد، دلم نمي‌خواست برگردم به تاريخ سينما و نوعي تاريخ بنويسم چون از يك سو شناخت من از اين تاريخ زياد از حد اندك است و از سوي ديگر نگاه‌هاي واپس‌نگر به سينما به نظر من اغلب يك گوشه‌شان نشاني از حسرت خوشايندي نسبت به گذشته دارد.
كتاب حاضر از هشت فصل تشكيل شده كه در ابتدا زندگي و آراي عباس كيارستمي و ژان لوك نانسي بررسي شده است. سپس در فصول بعدي اين عناوين مورد بررسي قرار گرفته است: كيارستمي در مقام سينماگر انديشمند، نسبت فلسفه و فيلم، تاويل‌هاي سينمايي و پديدارشناسي، سينماي بداهت، تامل و درنگي در فلسفه ذات واقع در سينما، حركت در سينما، نوعي نگاه و زندگي ادامه دارد.  مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون