• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3968 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ آذر

نامه‌هاي پرويز شاپور به پسرش كاميار منتشر شد

كتاب «خودنويسم را از آفتاب پر مي‌كنم» در بر دارنده نامه‌هاي پرويز شاپور به پسرش كاميار با گردآوري و تنظيم فرناز تبريزي و كاميار شاپور در ۱۹۱ صفحه در نشر مرواريد منتشر شده است.
در مقدمه كتاب به قلم فرناز تبريزي مي‌خوانيم: «نامه‌ها حكايت هشت‌ سال دوري شاپور از كاميار است كه براي ادامه تحصيل به تشويق خود او راهي كشور انگلستان شده بود. از نظر من نامه‌هاي شاپور حرف‌هاي صميمانه پدري است كه قصد دارد در زندگي پسرش حضور داشته باشد و نمي‌گذارد دوري راه بين‌شان فاصله ايجاد كند، ديگر آنكه با توجه به بازه زماني نسبتا طولاني نگارش آنها مي‌شود حدود يك دهه از تاريخ معاصر و روند زندگي برخي از هنرمندان آن دوره را به شكل ضمني و گزارشي دنبال كرد.
دانستن و خواندن روايت شخصي او از جهان پيرامونش كه صدالبته به جهت ويژگي آن به خودي‌خود جذاب است نيز، داراي نكاتي آموزشي براي رسيدن به اهداف شخصي خواننده است.
نمونه‌اي از نامه پرويز شاپور در پشت جلد كتاب آمده‌ است: ... از حال بابات بخواهي بد نيست و سلامت هستم كه بزرگ‌ترين نعمت است و كار مي‌كنم و خط مي‌كشم. البته از تو چه پنهان نوشته‌ها بيشتر توانسته‌اند جاي خودشان را بين مردم باز كنند، ولي فكر مي‌كنم طرح‌ها هم دير نشده. اگر چندتاي آنها را مجلات معتبر هنري دنيا چاپ بزنند در اين‌جا هم آنها را حسابي تحويل‌ خواهند گرفت. ضمنا باز از شما چه پنهان موضوعي كه نوشته و طرح‌ها را در نظر من اهميت مي‌دهد اين است كه كار كردن روي اين دو رشته بيكاري جهنمي را تبديل به لحظات بهشتي مي‌كند و همين امر نهايت اهميت را براي من دارد، زيرا من وقتي كار مي‌كنم متوجه گذشت زمان و بدهكاري‌هايم (توضيح‌ ناراحتي‌هايم) نمي‌شوم و روزهايي كه بيشتر كار كرده‌ام خوشحال‌ترم و از خودم بيشتر خوشم مي‌آيد و خلاصه بيشتر خودم را دوست دارم و روزي كه كار نكنم از خودم متنفر مي‌شوم و كار به بالاتر هم كشيده مي‌شود؛ يعني روزي كه كار نكنم با خودم دشمن مي‌شوم...
پرويز شاپور، نويسنده ايراني است كه شهرت او به دليل نگارش كاريكلماتور است. نوشته‌هاي كوتاه (اغلب تك خطي) است كه ظرافت و ديدي شاعرانه و طنزآميز دارند. علاوه بر آفرينش كاريكلماتورها، در طراحي سياه‌قلم نيز توانا بود. وي در سي سال نخست نه نوشت و نه نگاشت، اما در ۴۶ سال بعدي آثار كم‌حجم ولي پرمحتوايي برجاي گذاشت. آثارش تاكنون در ۱۲ جلد منتشر شده‌اند. اين نويسنده همسر فروغ فرخزاد بود كه ازدواج‌شان به جدايي رسيد. اين كتاب با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قيمت ۱۸ هزار تومان از سوي نشر «مرواريد» منتشر شده است. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون