• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3980 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۹ آذر

رييس‌جمهور احتمالي آينده آفريقا مشخص شد

رامفوزا به جاي زوما

گروه جهان| روز گذشته سيريل رامفوزا، معاون رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي توانست با پيروزي بر رقيب خود رهبر حزب حاكم آفريقاي جنوبي ANCشود. رامفوزاي 65 ساله كه يك بازرگان است احتمالا در انتخابات سال 2019 به دليل قدرت حزب او در آفريقا مي‌تواند به عنوان رييس‌جمهور آينده انتخاب شود. با اين وجود به نظر مي‌رسد كه بازارهاي آفريقاي جنوبي به‌شدت نسبت به انتخاب رامفوزا روي خوش نشان دادند. به گزارش رويترز، پيروزي رامفوزا در انتخابات درون‌حزبي آفريقاي جنوبي چشم‌انداز يك تغيير سياست در اين كشور را نمايان كرده است كه مي‌تواند اعتماد به نفس بيشتري به حزب و به بازار كسب و كار اين كشور دهد. به خصوص اقتصادي كه در طول سال‌هاي اخير با مشكلات زيادي مواجه بوده و از اعتبار اقتصادي اين كشور نيز كاسته شده است. رامفوزا، رييس سابق اپراتور مخابراتي MTN در آفريقا بوده است كه توسط رهبران كسب و كار مورد اعتماد است كه او مي‌تواند اقتصاد شرايط كشور را بهبود ببخشد. توليد ناخالص داخلي آفريقا در سال جاري كمتر از يك درصد رشد داشته است، در حالي كه نرخ بيكاري در كشور حدود 28 درصد بوده است. بانكداران آفريقاي جنوبي نيز معتقدند كه رامفوزا مي‌تواند به مشكلات دولت پايان دهد و اطمينان را براي سرمايه‌گذاري مستقل در كشور بازگرداند. مايك براون، مديرعامل ندبانك در آفريقاي جنوبي به رويترز گفت: اين مهم است كه ما سياست‌هاي پايدار و منطقي داشته باشيم و محيطي را براي رشد شركت‌ها و تشويق افراد براي سرمايه‌گذاري داشته باشيم.
گفتني است رامفوزا توانست بر دلاميني زوما، همسر جاكوب زوما رييس‌جمهور كنوني آفريقا پيروز شود. هرچند دلاميني زوما از حمايت رييس‌جمهور برخوردار بود ولي به نظر مي‌رسيد اقبال عمومي به خصوص اميد اقتصاد آفريقا به سمت رامفوزا گرايش داشت. به گونه‌اي كه بلافاصله بعد از انتخاب رامفوزا بازار سهام آفريقا رشد قابل توجهي پيدا كرد. حتي گروه‌ها و لابي‌هاي كسب و كار محلي در آفريقاي جنوبي نيز از انتخاب رامفوزا استقبال و اعلام كردند كه به او فرصتي براي حل موضوع نابرابري، بيكاري و فقر داده شد.
اكنون جاكوب زوما در اواخر دوره رياست‌جمهوري خود به‌شدت در داخل حزب تحت فشار است و بسياري شكست نماينده زوما يعني همسرش در انتخابات را شروع روند اصلاح خطاهاي حكومت او مي‌دانند. بسياري اميدوارند پيروزي رامفوزا به سمت پيروزي كامل در برابر زوما منتهي شود كه دوره حكومت او با فساد بسيار زياد و ركود اقتصادي روبه‌رو بود كه افشاي فسادهاي اقتصادي او موجب خشم تمام‌عيار در حزب و مردم عليه زوما شد و حالا بسياري به رامفوزا اميد بستند تا به اين شرايط پايان دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون