• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3982 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲ دي

تحليلي دقيق از نظام اجتماعي و سياسي در امريكا

در آثار سياسي جهان، كتاب‌هاي توكويل مقامي قابل ملاحظه دارد. گفته مي‌شود «دموكراسي در امريكا»ي دوتوكويل همسنگ كتاب سياست ارسطو، كتاب‌هاي شش‌گانه جمهوري بُدن و روح القوانين منتسكيو به شمار مي‌رود. اما قدرت پيش‌بيني سياسي توكويل خاص خود او است. دوتوكويل پدر فلسفه سياسي معاصر است. به يك اعتبار جان كلام دو توكويل اين است كه انسان‌ها از دو طريق متفاوت به بردگي، بندگي كشيده مي‌شوند. اولي علاقه به رفاه و آسايش است كه آنان را از دخالت در امور سياسي منع مي‌كند و دومي عشق سوزان به خوشگذراني است كه ايشان را تبديل به وابستگان كوته‌نظر مي‌كند. دوتوكويل معتقد بود كه شهروندان را بايد به حقوق و مسووليت‌هاي‌شان آگاه كرد و لذا تاكيد داشت كه تعليمات مدني در مدارس تدريس شود. 
جلد اول كتاب «دموكراسي در امريكا» با ترجمه بزرگ ناردزارد در يك مجلد منتشر شده بود. اينك مدتي است كه اين مترجم دست به ترجمه جلد دوم آن برده است. اما اين‌بار و برخلاف جلد اول، به صورت دفترهاي مجزا توسط انتشارات فرهنگ جاويد منتشر مي‌شود كه تاكنون دو دفتر آن به بازار كتاب رسيده است. توكويل در اين كتاب مهم و دوران ساز خود درباره قانونگذاري و شيوه زندگي در ايالات متحده امريكا به داوري جامع مي‌پردازد و آنها را با موقعيت كشورهاي اروپاي كهن به ويژه فرانسه از انقلاب كبير به بعد مقايسه و مقابله مي‌كند. 
به گواه پاره‌اي از عالمان علم سياست، اين كتاب دقيق‌ترين تحليل در باب نظام اجتماعي و سياسي امريكاست. 

رو ش تحقيق از نگاهي ديگر

برخلاف نگرش حاكم بر روش‌شناسي تحقيق كه معتقد است روش‌هاي كمي و كيفي پژوهش صرفا ابزاري در خدمت فرضيات برآمده از رويكردهاي نظري هستند، كتاب «روش تحقيق معاصر در علوم انساني» نشان مي‌دهد كه روش‌هاي تحقيق برخاسته از جهان‌بيني‌ها و موقعيت‌هاي زيست جهان ما هستند كه درك و تفسير ما را از جهان شكل مي‌دهند. از اين رو فنون پژوهش پيش از آنكه ابزار تحليل داده‌هاي اجتماعي به شمار روند، شيوه‌هاي مواجهه ما را با جهان به نمايش مي‌گذارند. بدين‌سان روش‌شناسي از مجراي پرسش و پاسخ يا مراوده مستمر ما با جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم رابطه‌اي تنگاتنگ با «هستي‌شناسي» پيدا مي‌كند. «روش تحقيق معاصر در علوم انساني» روش‌هاي تحقيق را شيوه‌هايي براي نگريستن به جهان با بودن در آن و مواجهه با مسائل پيشاروي انسان و معضلات فلسفي، اجتماعي، سياسي و غيره مي‌داند و بدين وسيله با تعريف‌هاي طبيعت‌گرايانه و ذات گرايانه مرسوم در روش‌شناسي علوم‌انساني مخالفت مي‌ورزد. اين كتاب با بررسي بستر شكل‌گيري برخي از مهم‌ترين جريان‌هاي نظري و عملي در علوم انساني معاصر و برجسته كردن سويه‌هاي هستي‌شناختي و معرفت‌شناختي آنها، فهم متفاوتي از روش تحقيق و كاربرد معاصر آن به خواننده ارايه مي‌دهد و مي‌كوشد مواجهه او را با پديده‌هاي اجتماعي در افقي وسيع‌تر ميسر سازد.
هايدگر به زبان ساده

مارتين هايدگر، يكي از برجسته‌ترين فيلسوفان قرن بيستم است. علاقه به تفكر و شخصيت او همچون گذشته ادامه دارد. دريدا، فوكو، بلومنبرگ و دلوز كه خود همگي از متفكران نامدارند مشتاقانه و نقادانه به بررسي آثار هايدگر پرداخته‌اند. آثار هايدگر به واسطه ساختار زباني جزو پيچيده‌ترين متن‌ها شمرده مي‌شوند. كساني كه مايل به مطالعه مستقيم اثر مهم او – هستي و زمان – نيستند، در كتاب «مارتين هايدگر» تا حدودي پاسخ‌هايي براي مهم‌ترين پرسش‌ها خواهند يافت كه به شيوه‌هاي جذاب، روشن و قابل فهم نوشته شده‌اند. تمايز هستي و دازاين در چيست؟ مرگ نزد هايدگر چه نقشي بازي مي‌كند؟ تكنيك چه نقشي بازي مي‌كند؟ تكنيكي كه هايدگر آن را تحت عنوان «گشتل» به عنوان ديدگاه بنيادي ما نسبت به جهان مي‌فهمد چه نقشي دارد؟ چرا او با نازي‌ها همكاري كرد؟ «مارتين هايدگر» كتابي است از مجموعه كتاب‌هاي «فلسفه براي نوآموزان» كه توسط انتشارات ققنوس منتشر مي‌شود. اين كتاب نوشته راينر روفينگ است كه به همت طالب جابري به فارسي برگردانده شده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون