• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

سيدعلي خرم در گفت‌وگو با «اعتماد»:

حضور صالحي و فريدون به معناي عبور از برخي مشكلات است

گروه ديپلماسي| دور جديد ديدارهاي هيات مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان با ديگر هيات‌هاي عضو 1+5 در حالي از روز جمعه آغاز شده است كه اين دور از مذاكرات با دورهاي قبلي تفاوتي اساسي دارد و آن، حضور علي‌اكبر صالحي رييس سازمان انرژي اتمي و حسين فريدون دستيار ارشد در روند مذاكرات است. حضور اين دو تن تحليل‌هاي بسياري را موجب شده است و بسياري بر اين گمان هستند كه حضور اين دو بيانگر نزديك‌تر شدن براي رسيدن به تفاهم سياسي است. سيدعلي خرم در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد است كه حضور رييس سازمان انرژي اتمي و دستيار ارشد رييس‌جمهور نشان از اين دارد كه طرفين مي‌خواهند طرح‌هايي كه در سطح سياسي مطرح شده‌اند را بررسي كنند. وي بيان مي‌كند كه حسين فريدون نيز نقش پيام‌آور و پيام‌بر را در مذاكرات ايفا مي‌كند. مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» با سيدعلي خرم در پي‌مي‌آيد:

 در اين دور از مذاكرات، آقايان علي‌اكبر صالحي و حسين فريدون، محمدجواد ظريف را همراهي مي‌كنند. دليل اين همراهي چيست؟

مشخص است كه طرفين در مذاكرات هسته‌اي از مشكلاتي عبور كرده‌اند و اكنون مي‌خواهند به شكلي جدي به راه‌حل‌هاي مورد نظر دو طرف دست پيدا كرده و به توافق برسند بنابراين حضور آقاي صالحي به عنوان رييس سازمان انرژي اتمي و وزير انرژي امريكا در اين مذاكرات باعث مي‌شود تا بسياري از طرح‌هايي كه در سطح سياسي مطرح شده‌اند اما نياز به تبادل‌نظر رو‌در‌رو براي انتخاب شدن دارند، بررسي شوند.

 پس حضور رييس سازمان انرژي اتمي را به دليل مسائل فني مي‌دانيد؟

بله. دليل حضور ايشان به دليل مسائل فني است.

 ايشان پيش از اين نيز وزير امور خارجه بوده‌اند. آيا حضور ايشان در روند ديپلماتيك مساله هم اثر دارد؟

ايشان شأن ديپلماتيك احترام‌آميزي دارند اما به خاطر مسائل ديپلماتيك در مذاكرات حضور ندارند و به دليل مسائل فني براي حضور در اين مذاكرات دعوت شده‌اند.

 نظرتان درباره حضور حسين فريدون، دستيار ارشد رييس‌جمهور در مذاكرات چيست؟

نقش آقاي فريدون مرتبط با شخص رييس‌جمهور است كه در اين مذاكرات حضور دارند تا اگر پيام مهمي در اين مذاكرات وجود داشت را به شخص رييس‌جمهور يا شوراي عالي امنيت ملي با بازگشت‌شان انتقال دهند. بايد يادآوري كنم كه من اين نقش را در سال 69 زماني كه با برادر صدام در ژنو درخصوص قطعنامه 598 و قرارداد الجزاير مذاكره مي‌كرديم، ايفا مي‌كردم كه پيام‌ها را با بازگشت به تهران مستقيما به شوراي عالي امنيت ملي مي‌بردم و سپس پيام‌ها را به ژنو بازمي‌گرداندم. هم‌اينك نيز آقاي فريدون نقش پيام‌آور و پيام‌بر را در مذاكرات ايفا مي‌كنند.

 احتمال رسيدن به تفاهم سياسي در اين مذاكرات وجود دارد؟

بله. شانس رسيدن به تفاهم سياسي در اين دور از مذاكرات ميان طرفين وجود دارد.

 شانس اين مساله را به چه ميزان مي‌بينيد؟

از نظر كارشناسي شانس رسيدن به توافق وجود دارد اما از نظر سياسي اين مساله به طرف مقابل برمي‌گردد.

 طرف مقابل اراده سياسي براي رسيدن به توافق را دارد؟

بله. نشانه‌اي براي نداشتن اين اراده وجود ندارد.

 اگر اين اراده سياسي وجود دارد پس چرا تفاهم سياسي شكل نگرفته است؟ اين مساله در تناقض با يكديگر نيست؟

نه. از نظر كارشناسي چنين چيزي مي‌تواند وجود داشته باشد اما رهبران سياسي رسيدن به توافق يا هر‌چيز ديگري را صلاح ندانند.

 هم‌‌اكنون مذاكرات دوجانبه و چندجانبه در حال صورت گرفتن است. به نظر شما اين ديدارها چقدر مي‌تواند در روند مذاكرات اثرگذار باشد؟

اين ديدارها تاثير بالايي در رسيدن به توافق دارند و مي‌توانند بسترساز مذاكرات جمعي باشند و تا به حال نيز ايران سعي كرده است از اين ظرفيت استفاده كند و به همين دليل، ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه متعددي با اعضاي 1+5 برگزار كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها