• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3187 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند

خبر كوتاه

امكان بازنگري آژانس در اسناد مربوط به برنامه هسته‌اي ايران

شبكه خبري بلومبرگ گزارش داد: با توجه به افشاي اسنادي كه نشان مي‌دهد سازمان سيا تلاش كرده اسناد مربوط به ساخت تسليحات را در برنامه هسته‌اي ايران وارد كند ممكن است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اسناد مربوط به برنامه هسته‌اي ايران بازنگري كند. به گزارش ايسنا، شبكه خبري بلومبرگ روز جمعه گزارش داد كه جزييات مربوط به فعاليت‌هاي سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در سال 2000 كه در جريان بررسي يك پرونده در اين كشور فاش شده ممكن است ناظران آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را وادار كند تا برخي از اين شواهد را مورد ارزيابي مجدد قرار دهند. در دادگاهي كه چندي پيش براي بررسي اتهامات جفري استرلينگ، كارمند سابق سازمان سيا برگزار شد اسنادي منتشر شده كه نشان مي‌دهد اين سازمان حدود 15سال پيش تلاش كرده است اسنادي ساختگي و دستكاري شده را كه مربوط به ساخت تسليحات هسته‌اي است وارد برنامه ايران كند. بلومبرگ به نقل از دو ديپلمات غربي كه خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشت: اين اسناد ممكن است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را وادار كند تا اطلاعات دريافتي درباره برنامه هسته‌اي ايران را مورد ارزيابي مجدد قرار دهند. بخشي از اتهاماتي كه آژانس عليه فعاليت‌هاي ايران مطرح مي‌كند بر اساس اطلاعاتي است كه توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي مختلف در اختيار آژانس قرار گرفته است. پتر جنكينز، نماينده سابق انگليس در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين باره گفت: اين داستان نشان مي‌دهد كه احتمال دارد آژانس‌هاي اطلاعاتي متخاصم با ايران تصميم گرفته باشند تا يك اسلحه تازه شليك كرده را (سندي كه نشان مي‌دهد تخلف صورت گرفته است) در برنامه هسته‌اي ايران بگنجانند و در اختيار آژانس قرار دهند كه يك مساله بزرگ به نظر مي‌آيد.

قدرداني فواد معصوم از حمايت‌هاي ايران

رييس‌جمهور عراق از كمك‌هاي نظامي و انساني تهران در دفاع از كشورش قدرداني كرد. به گزارش ايسنا، فواد معصوم در گفت‌وگو با يك برنامه تلويزيوني درباره حضور ايران در عراق بيان كرد: ايران كشور همسايه است كه مرزهاي مشتركي بيش از هزار كيلومتر بين آن و عراق وجود دارد. وي در ادامه روابط ميان ملت‌هاي ايران و عراق را روابطي خوب توصيف كرد و افزود: از ابتداي پيدايش پديده داعش در عراق، تهران كمك‌هاي نظامي و انساني به عراق داشته است و ما از اين (كمك‌ها) قدرداني و استقبال مي‌كنيم. معصوم همچنين از همه كشورهايي كه در راستاي دفاع از عراق در امر مبارزه با اين گروه همكاري دارند، قدرداني و استقبال كرد.

الزهار: روابط حماس با تهران رو به بهبود است

يك عضو دفتر سياسي جنبش حماس اعلام كرد كه روابط اين جنبش با جمهوري اسلامي ايران «رو به بهبود» است. به گزارش ايسنا، محمود الزهار در گفت‌وگو با خبرگزاري فلسطين اليوم وابسته به جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت كه روابط با ايران در حال بهبودي مستمر و همگام با پروژه ايجاد امت واحده است. اين در حالي است كه بعد از ايجاد تنش‌هايي ميان حماس و تهران در مساله سوريه، چند ماه پيش هياتي از حماس براي فراهم كردن مقدمات سفر خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس به تهران آمد اما هنوز زمان دقيقي براي انجام اين سفر مشخص نشده است. هرچند بعضا اخبار و مصاحبه‌هايي از سوي برخي مسوولان اين جنبش در خصوص سفر قريب الوقوع مشعل به تهران منتشر مي‌شود اما هنوز زمان انجام اين سفر نهايي و اعلام نشده است. بنا بر اعلام برخي رسانه‌هاي عربي، جنبش حماس براي سفر مشعل شرط و شروط‌هايي قرار داده است اما مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران هفته گذشته در نشستش با خبرنگاران اظهار داشت: روابط ايران با گروه‌هاي مقاومت خوب است و سطح آن در مقطع كنوني مطلوب و گفت‌وگو و تماس‌ها ميان دوطرف برقرار است. مذاكرات و برنامه‌ريزي‌ها براي سفر خالد مشعل نيز در جريان است. آنچه رسانه‌هاي مختلف در رابطه با اين موضوع مطرح مي‌كنند گمانه‌زني رسانه‌اي و نگرش‌هاي صرف سياسي است. وي افزود: روابط ايران و حماس خوب است و مشكل ويژه‌اي وجود ندارد و اين سفر هم در زمان مناسب خود انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها