• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3983 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳ دي

كتابخانه

بحران‌هاي غزالي و راهكار او

در سي و چند سالگي استاد پرافتخار دانشگاه زمان خود شد و شهرتي فراوان يافت. ظاهرا همه چيز بر وفق مراد بود؛ دانش، مقام، شهرت و ثروت. اما ديري نگذشت كه دچار بحران دروني و بيروني شد و از دانشگاه (مدرسه نظاميه بغداد) فرار كرد و 12 سال را به سفر دروني و بيروني گذراند و پس از سال‌ها تدريس و تاليف ده‌ها كتاب تاثيرگذار در كنار مدرسه‌اي كه در زادگاهش بنا كرد به خاك سپرده شد. تاثير او عظيم بود و حتي بر جريان فكري در غرب نيز اثر گذاشت. برخي معتقدند كه بحران شكاكيت او، حاكي از بحران تمدني بود كه از ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي خود دور شده بود.
«غزالي و دعا» اثر استاد ممتاز دانشگاه توكيو – كوجيرو ناكامورا- پژوهشي تطبيقي است در باره راه‌حل غزالي براي برون رفت از اين بحران. پروفسور فردريش هايلر مولف كتاب درخشان «نيايش» و دكتر آنه ماري شيمل نيز بر اين كار نظارت داشته‌اند.
«غزالي و دعا» با ترجمه شهاب‌الدين عباسي توسط نشر كتاب پارسه منتشر و به تازگي روانه بازار كتاب شده است. زندگي غزالي، احياء علوم‌الدين، توحيد در مقام وحدت الهي، توحيد در مقام فنا، ذكر، دعا و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

 

ترجمه كتابي ديگر از گادامر

هانس گئورگ گادامر، فيلسوف آلماني و از معروف‌ترين شاگردان مارتين هايدگر بيش از هر چيز به خاطر كتاب «حقيقت و روش» شناخته مي‌شود.
اما او پيش و پس از انتشار اين كتاب مشهور، بارها و بارها به پرسش در باره دين و اخلاق پرداخت كه برخي از آنها در كتاب «هرمنوتيك دين و اخلاق» منتشر شدند. نوشتارهاي اين كتاب براي نخستين بار پژوهش ژرف گادامر را در معناي هرمنوتيكي اين موضوعات نشان مي‌دهد. او در اينجا از منظر ديني به موضوع نپرداخته است. چون پروژه اصلي زندگي خود را پژوهش در مورد فهم مي‌داند. او در اين كتاب سعي مي‌كند نشان بدهد كه تفسير متون ديني قابل صرف نظر يا فروكاستن به متون ديگر نيست. زيرا اين متون نه فقط در زمينه هرمنوتيك كلامي حرف‌هايي براي گفتن دارند بلكه مسائلي از هرمنوتيك غيرديني را نيز آموزش مي‌دهند.
«هرمنوتيك دين و اخلاق» نوشته گادامر با ترجمه شهاب‌الدين اميرخاني توسط نشر «كتاب پارسه» به تازگي منتشر شده است.
كانت و يك پرسش، در باره امكان يك فلسفه اخلاق، اسطوره در علم، تاملاتي در باره رابطه دين و علم و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

لطيفه پس از شام

کاریل چرچیل (1938) نمایشنامه نویس و فعال اجتماعی بریتانیایی و از نسل جوانان دهه شصت میلادی است. او یکی از نویسندگان موثر مارکسیست- فمنیست در نیمه دوم قرن بیستم به شمار می‌آید و نمایشنامه هایش بازتاب حوادث سیاسی و اجتماعی و تاریخی عصر اویند.  لطیفه پس از شام از آثار نوشته شده چرچیل برای تلویزیون است که روایتی نو از موسسات خیریه بین المللی را به نمایش می گذارد
لطيفه پس از شام يكي از نمايشنامه‌هاي چرچيل است كه هرچند سبك نگارشي آن متفاوت از آثار تئاتري اوست (از آن رو  كه براي نمايشي تلويزيوني نوشته بود و عواملي چون حضور دوربين و فيلمبرداري و ارايه آن از طريق يك رسانه جمعي پرمخاطب بر نگارش آن تاثير مي‌گذاشت، اما مضامين اجتماعي و سياسي نوماركسيستي- فمينيستي آن همان است كه او به كرات در ديگر آثارش به آنها پرداخته است. از اين روست كه چرچيل، با محور قرار دادن آگاهي، آموزش و تغيير، آنچه برشت در تئاتر حماسي به دنبال آن بود، تئاتري ارايه مي‌كند كه به دنبال تاثيرگذاري و تداوم اين تاثير در خارج از ديوارهاي سالن تئاتر (و در اين مورد خاص، خارج از ديوارهاي خانه) باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون