• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

بازنشستگي اجباري براي معاون اف‌بي‌آي در راه است

تلاش ترامپ براي كنار گذاشتن مخالفان

ميثم سليماني

شرايط دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در داخل امريكا مثل يك نمودار سينوسي است. گاهي توجه‌ها به سمت مسائل داخلي امريكا سوق پيدا مي‌كند كه دونالد ترامپ در آن دخيل است يا روي مسائل خارجي امريكا متمركز است كه بازهم دولت دونالد ترامپ در آن دخالت دارد. حالا پس از يك دوره تمركز بر سياست خارجي كه بيشتر روي موضوع به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل متمركز بود و پس از آن به بحث كاهش نرخ ماليات كشيده شد، يك بار ديگر نوبت به پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا رسيده است. ترامپ بسيار علاقه‌مند است به هر نحوي كه مي‌تواند براي تضعيف روند تحقيقات در اين پرونده گام بردارد و افراد مرتبط با آن را نيز از گردونه تحقيقات خارج كند. اندرو مكابي، معاون رييس اف‌بي‌آي يكي از اين افراد است. او بيش از يك سال است كه مورد انتقاد جمهوريخواهان قرار دارد اما كماكان چند ماه فرصت دارد تا واجد شرايط دريافت مزاياي كامل بازنشستگي شود. مكابي هفته گذشته نيز در كنگره ساعت‌ها حضور يافت و در پشت درهاي بسته به سوالات اعضاي سه كميته مختلف پاسخ داد. جمهوريخواهان كماكان از پاسخ‌هاي مكابي ناراضي بودند. مكابي 49 ساله داراي موقعيت منحصر به‌فردي در اف‌بي‌آي است. او معاون جيمز كومي، رييس سابق اف‌بي‌آي بود كه پس از تغيير رييس كماكان در سمت خود باقي ماند. او عملا دست راست جيمزكومي، رييس سابق اف‌بي‌آي بود و در بسياري از پرونده‌هاي مهم در اين نهاد قضايي دخيل بود. از جمله اصلي‌ترين پرونده‌هايي كه تحت بررسي وي قرار داشت پرونده افشاي ايميل‌هاي محرمانه هيلاري كلينتون و استفاده وي از سرور شخصي بود كه در نهايت كلينتون تبرئه شد و در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا نيز نقش مهمي در گردآوري اطلاعات ايفا كرد. با اين وجود مكابي تا اوايل ماه مارس واجد شرايط بازنشستگي نخواهد شد. برخي از نزديكان مكابي عنوان كردند كه او قصد دارد پس از رسيدن به موعد مقرر بازنشسته شود. حدود 90 روز به زمان مورد نظر باقي مانده است كه چند روزي از آن در تعطيلات سپري خواهد شد و در طول اين مدت وي مي‌تواند بازنشسته شود. سخنگوي مكابي كه به طور همزمان سخنگوي اف‌بي‌آي نيز هست اين ادعا را رد كرد. ولي با اين وجود دونالد ترامپ در يك پست توييتري اعلام كرد كه زمان بازنشستگي با مزاياي كامل فرا رسيده است. گفتني است زماني كه ترامپ جيمز كومي رييس سابق اف‌بي‌آي را از سمت خود اخراج كرد، مكابي اداره اف‌بي‌آي را بر عهده داشت تا زماني كه مدير جديد در محل كار خود حضور پيدا كرد و در اين مدت تصميم‌هاي رييس سابق خود را ادامه داد.
جان پريستول معاون سابق اف‌بي‌آي در دوره رابرت مولر، به واشنگتن پست گفت: اندي در حال حاضر در موقعيت بسيار دشواري قرار دارد. چرا كه اكنون او در يك محيط به‌شدت حزبي قرار گرفته است. وي افزود، مكابي در يك هواي توفاني قرار دارد و اين نااميد‌كننده است كه مي‌بينيم به منظور تضعيف اعتبار تحقيقات مولر اف‌بي‌آي به هر نحو ممكن مورد انتقاد قرار مي‌گيرد. آنها فهميده‌اند كه نمي‌توانند شكافي در ميان افراد ايجاد كنند، از همين رو تلاش مي‌كنند به هر وسيله حفره‌اي در اين مسير ايجاد كنند. گفتني است دونالد ترامپ در طول روزهاي اخير انتقادهاي شديدي در خصوص روند كند تغييرات در اف‌بي‌آي عنوان كرده است و در توييتي اعلام كرد كه اف‌بي‌آي بايد دوباره ساخته شود و به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ قصد دارد افرادي را كه به نحوي مخالف او در راس اين نهاد نظارتي هستند را در هر صورت كنار بگذارد كه از جمله اين افراد نيز اندرو مكابي است. مكابي از جمله افراد با سابقه در اف‌‌بي‌اي است كه در داخل اين نهاد مورد ستايش افراد است. با اين حال او در ميان محافظه‌كاران امريكايي محبوب نيست و همواره در ليست جمهوريخواهاني قرار داشت كه معتقد بودند بايد در اف‌بي‌آي تغييراتي ايجاد شود. از طرفي جمهوريخواهان براي اينكه دليلي براي كنار گذاشتن مكابي پيدا كنند، در طول هفته گذشته او بيش از 9ساعت به سوالات كميته‌هاي قضايي و نظارتي مجلس نمايندگان پاسخ داده است. آنها قصد دارند افرادي كه با كومي بر سر پرونده گردآوري اطلاعات در خصوص دونالد ترامپ همكاري داشتند را تحت فشار قرار دهند. از طرفي جمهوريخواهان در حال فشار روي كناره‌گيري مكابي از سمت خود هستند و دموكرات‌ها از او مي‌خواهند كه در برابر خواست آنها مقاومت كند. از همين رو به‌شدت بوي يك دخالت سياسي جدي در اين روند به مشام مي‌رسد. دونالد ترامپ نيز روز گذشته در توييتر خود نوشت كه همسر مكابي از كمپين هيلاري كلينتون پول دريافت كرده است؛ ادعايي كه مشخص نيست تا چه حد واقعيت دارد.

 

بنن عليه جوانكا

استيو بنن، استراتژيست ارشد سابق كاخ سفيد، ايوانكا ترامپ، دختر و جرد كوشنر، داماد دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده را به عنوان رهبر همه تصميم‌هاي بد در كاخ سفيد دانست و به آنها حمله كرد. بنن در مصاحبه خود با نشريه ونيتي فير لقبي جديد ساخت و ايوانكا ترامپ و جرد كوشنر را با عنوان مخفف «جوانكا» معرفي كرد. او گفت، ايوانكا در طول كمپين انتخاباتي توصيه‌هاي بدي را مطرح كرد و مدعي شد كه او يك‌بار ايوانكا را به عنوان ملكه درز اخبار معرفي كرده بود. ونيتي فير همچنين در گزارش خود به نقل از بنن عنوان كرد كه جرد كوشنر نخبه‌اي است بدون تجربه سياسي كه در سرتاسر دوره انتخابات خارج از كمپين ترامپ فعاليت مي‌كرد. بنن گفت: در پشت تمام تصميمات بد جوانكا قرار دارند. وي افزود اين كوشنر بود كه ترامپ را تشويق كرد تا جيمز كومي رييس سابق اف‌بي‌آي را اخراج كند. به گزارش ونيتي فير، بنن در گزارش‌هاي خصوص خود عنوان كرده است كه ترامپ تنها 30 درصد احتمال پايان دوره رياست‌جمهوري خود را دارد زيرا ممكن است تحت اصلاحيه 25 قانون اساسي امريكا از سمت خود كنار گذاشته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون