• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3984 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ دي

خودروهاي سنگيني كه هواي شهر را آلوده مي‌كنند

گروه اجتماعي| پژوهش‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه در حال حاضر بيش از 85 درصد از آلودگي تهران مديون انواع وسايل نقليه متحركي است كه در شهر تردد مي‌كنند. خودروهايي كه نه توليدشان در اختيار شهرداري است و نه نظم بخشي آنها بردوش اين سازمان است. براساس آمار منتشر شده خودروهاي ديزلي و موتو‌سيكلت‌ها بيشترين سهم را در انتشار آلاينده‌ها دارند و پس از آنها اتوبوس‌هاي بخش خصوصي و اتوبوس‌هاي شهرداري.
يكي ديگر از منابع توليد آلايندگي در تهران، تردد شبانگاهي خودروهاي سنگين است. با اين وجود برخي از منتقدان، اين نظريه را ساخته فكر و ذهن مديران شهري مي‌دانند. اما برخلاف نقطه نظرات اين منتقدين، پژوهش‌هاي انجام شده نيز حكايت از تاثير خودروهاي سنگين بر روي افزايش آلاينده‌ها در تهران دارد. پژوهشگران دانشگاه شريف با بررسي غلظت آلاينده‌ها در شب‌ها اعلام كرده‌اند كه مقدار اين آلاينده‌ها در ساعت‌هايي كه مردم در خواب هستند، به شكل قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌يابد به طوري كه در دو ايستگاه دانشگاه شريف و ستاد بحران ميانگين غلظت‌ها در بازه شب به ترتيب 1/97 و 1/86 برابر مي‌شوند. بدين‌ترتيب اين روند نشان مي‌دهد كه حضور ناوگان ديزلي سنگين در سطح شهر مستقيما بر غلظت كربن سياه موجود در هوا موثر است و اقدامات كنترلي بر اين ناوگان مي‌تواند موجب كاهش غلظت اين آلاينده در هواي تهران شود. شروع اين افزايش در غلظت كربن سياه در دو ايستگاه حدود 7 شب است، يعني به نظر مي‌رسد كاميون‌هاي سنگين به تدريج در اين ساعت وارد شهر مي‌شوند. اما با اين وجود شهروندان تهراني همچنان شهرداري را مسبب آلودگي هواي تهران مي‌دانند و از شهردار اصلاح‌طلب آن انتظار دارند تا كم‌كاري‌هاي 12 ساله شهردار پيشين را جبران كند. آن هم در شرايطي كه سهم ارزش افزوده‌اي كه بايد از سوي خزانه دولت به شهرداري پرداخته شود، متوقف شده و شهرداري در كنار بدهي 30 هزار ميلياردي خود به دنبال آن است كه تراكم‌فروشي و وابستگي درآمدهاي شهر به كسب درآمد از ساختمان‌ها را به حداقل برساند. درچنين شرايطي شهردار تهران اعلام كرده كه طرح ويژه‌اي را در دست تدوين دارد كه مي‌تواند راهگشاي گره كور آلودگي هواي پايتخت باشد. گرچه تاكنون چيزي از جزييات اين طرح منتشر نشده است ولي به نظر مي‌رسد حذف محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد و همچنين افزايش قيمت بنزين نسبت به ساير شهرها، بخش‌هايي از طرح ياد شده باشند. در همين خصوص ديروز يكي از نمايندگان مجلس نيز خبر از پيشنهادي داد كه براساس آن شهرداري تهران پيشنهاد كرده كه قيمت بنزين در تهران 150 تومان بيشتر از ساير شهرها افزايش پيدا مي‌‌كند. به گفته وي اين پيشنهاد از سوي سميع‌الله حسيني مكارم، معاون اقتصادي و توسعه شهرداري تهران است و قرار است مابه‌التفاوت اين افزايش قيمت، صرف كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها و همچنين تامين درآمد پايدار شهرداري‌ها شود. پيشنهادي كه معلوم نيست آيا به تصويب نمايندگان مجلس برسد يا خير.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون