• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3988 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۹ دي

حمايت ادامه‌دار‌ از آشغال‌هاي دوست‌داشتني و فروش رمان زويا پيرزاد

روزهاي ابتدايي دي ماه با خبر درگذشت علي رامز، بازيگر پيشكسوت تلخ شد. از سوي ديگر همچنان حاشيه‌هاي فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ادامه دارد و اين‌بار محمدمهدي عسگرپور، كارگردان سينماي ايران كه سابقه مديريتي در سينماي ايران را هم در كارنامه خود دارد از نمايش اين فيلم دفاع كرده است. بد نيست بدانيد كه كنسرت همايون شجريان به دليلي كه در صفحه اينستاگرامش مطرح شده است در پاريس لغو شده است وخبر خوب حوزه ادبيات چاپ 84 كتاب «چراغ‌ها را من خاموش مي‌كنم» اثر زويا پيرزاد است.

 

چاپ هشتاد و چهارم «چراغ‌ها را من خاموش مي‌كنم»

هر چند تعداد زيادي از فرهيختگان و روشنفكران در گفت‌وگوهاي شفاهي يا مطبوعاتي و رسمي از پايين بودن سرانه مطالعه و شمارگان اندك كتاب گله‌مند و دل‌افسرده‌اند اما در همين ايران ما هستند كتاب‌هايي كه در فاصله‌اي نه چندان طولاني به چاپ‌هاي چندم مي‌رسند و همين موضوع خود كورسوي اميدي است براي روزهاي نوميدي فرهنگ. به گزارش «اعتماد» رمان «چراغ‌ها را من خاموش مي‌كنم» يكي از همين آثار است. رماني كه زويا پيرزاد 16 سال پيش آن را منتشر كرد و حال در آمار تازه‌اي كه خبرگزاري كتاب ايران منتشر كرده، آذر امسال چاپ هشتاد و چهارم همين رمان در قفسه كتابفروشي‌ها قرار گرفته است. در اين نوشتار كوتاه قرار نيست دلايل موفقيت اين رمان را بررسي كنيم و شايد مهم‌ترين هدف از بازنشر اين خبر اين نكته باشد كه در بازار نه چندان پر رونق كتاب، هستند كتاب‌هايي كه اينچنين گوي موفقيت را مي‌ربايند و در صدر پر فروش‌ها قرار مي‌گيرند.

درست است كه صرف فروش بالاي يك اثر دليل بر ارزش هنري و ادبي آن نيست اما اين نكته را هم نبايد از نظر دور داشت كه رماني همچون «چراغ‌ها را من خاموش مي‌كنم» هم جايزه ادبي هوشنگ گلشيري را از آن خود كرده، هم جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي را و هم جايزه ادبي يلدا را دريافت كرده است. هم استادان دانشگاه از آن به عنوان نمونه‌اي موفق ياد مي‌كنند و هم زنان خانه‌دار از خواندش لذت مي‌برند و هم مدرسان داستان نويسي، خواندن آن را به نوآموزان خود توصيه مي‌كنند. به ديگر سخن، اثري است كه توانسته خوشايند مخاطب عام باشد و نظر مخاطب خاص را نيز جلب كند.

زويا پيرزاد كه با چاپ اين اثر، اولين رمان خود را در اسفند سال 1380 منتشر كرد، پيش‌تر مجموعه داستان‌هايي مانند «طعم گس خرمالو»، «مثل همه عصرها» و «يك روز مانده به عيد پاك» را به نگارش درآورده بود و شايد خود نيز پيش‌بيني نمي‌كرد كه اولين رمانش چنين موفقيتي را به ارمغان آورد. نكته جالب در تجديد چاپ اين كتاب اين است كه اين اثر در سال جاري 9 بار تجديد‌چاپ شده و به طور متوسط هر ماه يك نوبت چاپ شده است. زويا پيرزاد نويسنده ارمني‌تباري است كه مدتي را هم در جنوب ايران سپري كرده و گاه در ميان سطور داستان‌هايش مي‌توان نشانه‌هايي از زندگي مردم جنوب ايران به ويژه شهر آبادان را سراغ گرفت.

 

«تئاتر نصر» شنبه تحويل شهرداري مي‌شود

به نظر مي‌رسد كه پس از مدت‌ها بلاتكليفي شهردار تهران تكليف تئاتر نصر تهران را مشخص مي‌كند. محمدعلي نجفي كه به مراسم اختتاميه ششمين جشنواره تئاتر شهر رفته بود از تعيين تكليف تئاتر نصر تهران خبر داد و گفت: طي قراردادي كه با كميته امداد امام خميني(ره) و جهاد دانشگاهي منعقد كرديم، روز شنبه تئاتر نصر تحويل شهرداري تهران خواهد شد و بلافاصله فعاليت‌هاي عملياتي براي تبديل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر انجام خواهد شد. به گزارش ايسنا، شهردار تهران برگزاري شش دوره جشنواره تئاتر شهر به عنوان يك اقدام بسيار شايسته ياد كرد و گفت: اين جشنواره در حوزه مسووليت‌هاي مستقيم مديريت شهري براي دستيابي به شهري براي زندگي قابل تعريف است كه اميدوارم در سال‌هاي آينده با ابعاد بزرگ‌تر، نتايج عميق‌تر و تاثيرات بيشتري برگزار شود.

 

لغو كنسرت همايون شجريان در پاريس

همايون شجريان در صفحه اينستاگرامش خبر از لغو كنسرت جديد خود در شهر پاريس داد.

به گزارش «اعتماد» او در صفحه اينستاگرام خود نوشت كنسرت «سيمرغ» در پاريس به دليل مشكلات هماهنگي با سالن، عدم هماهنگي برنامه‌گذار با مديريت اركستر به زمان ديگري موكول شد: «دوستان و علاقه‌مندان گرامي، متاسفانه بايد به اطلاع‌تان برسانيم، كنسرت سيمرغ، كه قرار بود در سالن يونسكوي پاريس برگزار بشود، باوجود آمادگي گروه براي حضور و اجراي اين كنسرت به دليل مشكلات هماهنگي با اين سالن و عدم هماهنگي برنامه‌گذار با مديريت اركستر سيمرغ، جهت انتخاب سالني جديد و مناسب و در شأن شما عزيزان برگزار نخواهد شد.»

 

دفاع كارگردان سرشناس از «آشغال‌هاي دوست‌داشتني»

اين روزها موضوع حضور فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» ساخته محسن اميريوسفي در سي‌و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر بحث داغ بيشتر محافل هنري و سينمايي است و سينماگران و مسوولان سينمايي متعددي در اين باره اظهارنظرهاي متفاوتي كرده‌اند. اين پنجمين مرتبه است كه «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» متقاضي حضور در جشنواره فيلم فجر مي‌شود، با اين تفاوت كه در چهار دوره گذشته نداشتن پروانه نمايش عاملي براي نپذيرفتن اين فيلم بوده است، امسال فيلم اميريوسفي موفق به كسب پروانه نمايش شده است و اين كارگردان در موعد مقرر براي حضور در جشنواره فجر ثبت نام كرد اما اظهارات ضد و نقيضي از سوي هيات انتخاب و دبيرخانه جشنواره سي وششم درباره حضور اين فيلم مطرح شده است كه سرنوشت آن را در هاله‌اي از ابهام قرار مي‌دهد. محمدمهدي عسگرپور، كارگردان سينماي ايران هم درباره حضور «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در جشنواره فيلم فجر امسال به خبرآنلاين گفت: «حضور فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» در جشنواره حق طبيعي كارگردان آن است و زمينه نمايش اين فيلم براي هيات انتخاب جشنواره بايد مهيا شود.»او با بيان اينكه اين فيلم از نظر كيفي سطح قابل توجهي دارد گفت: «من فيلم را ديده‌ام و به گمانم يكي از فيلم‌هاي بسيار مهم سال‌هاي اخيراست.»عسگرپور افزود: «آشغال‌هاي دوست‌داشتني منعي براي حضور در جشنواره ندارد و نمايش ندادن آن براي هيات انتخاب بدون دليل موجه شايسته نيست. »

 

اعلام مراسم خاكسپاري علي رامز

پيكر مرحوم علي رامز، بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون يكشنبه دهم دي تشييع مي‌شود. هادي مرزبان، نويسنده و كارگردان تئاتر و همكار قديمي علي رامز در مورد زمان تشييع پيكر او كه پنجشنبه هفتم دي درگذشت به ايسنا گفت: «پيكر مرحوم رامز ساعت 9:30 صبح يكشنبه، دهم دي از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا (س) تشييع مي‌شود.»علي رامز، بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون متولد ۱۳۰۶ بود. او به‌واسطه آشنايي با افرادي چون عزت‌الله انتظامي و هوشنگ بهشتي به تئاتر تهران آن زمان راه پيدا كرد. حضور او روي صحنه تئاتر تا همين سه سال پيش ادامه داشت. او پس از گذراندن دوره طولاني بيماري، پنجشنبه 7 آبان بر اثر كهولت سن و نارسايي كبد، در سن 90 سالگي دارفاني را وداع گفت.

 

جوايزي به نام امير نادري و ناصر تقوايي طراحي شود

پنجاه و هشتمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان در حالي به پايان رسيد كه در اين رويداد سينمايي از امير نادري و ناصر تقوايي ياد شد. به گزارش «اعتماد» ايسنا نوشت: غلامرضا رمضاني در مراسم اختتاميه اين جشنواره گفت: اميدوارم در جشنواره‌هاي آتي اروند، جوايز ويژه‌اي به نام امير نادري و ناصر تقوايي (فيلمسازان آباداني) تدارك ديده شود. اين دو فيلمساز بيش از 50 سال بهترين سينماگران اين مملكت بودند.

اين جشنواره منطقه‌اي در طول برگزاري اين رويداد مراسم بزرگداشت از امير نادري را برگزار كرده بود و طهماسب صلح‌جو و غلامرضا رمضاني به بيان ويژگي‌هاي آثار و خاطرات خود از امير نادري پرداختند. رمضاني سابقه همكاري با اميرنادري را با عنوان مدير تهيه و دستياري كارگردان در فيلم «دونده» داشته است، ضمن بيان خاطراتي از همكاري با اين فيلمساز، تفكر، جديت و تلاش را ازجمله مهم‌ترين عوامل موفقيت وي برشمرد. صلح‌جو نيز ضمن تمجيد از آثار امير نادري آن‌دسته از فيلم‌ها را كه از خاطرات و حديث نفس خود وي برآمده، موفق‌تر و ماندگارتر توصيف كرد. آيين اختتاميه پنجاه و هشتمين جشنواره منطقه‌اي سينماي جوان «اروند» شامگاه چهارشنبه ششم دي‌ با حضور جمعي از مسوولان، مديران و هنرمندان در سينما مهر آبادان برگزار شد و در بخش‌هاي فيلم‌نامه، فيلم، عكس، تدوين، كارگرداني، صدا، بهترين پژوهش وجايزه ويژه هيات داوران برگزيدگان خود را شناخت. سيدصادق موسوي، مديرعامل انجمن سينماي جوان حبيب ايل‌بيگي و جعفر صانعي‌مقدم مديرعامل پيشين اين انجمن، مجيد برزگر،(فيلمساز) توفان نهان‌قدرتي، يوسف كارگر محمد حمزه‌اي از اعضا هيات داوران اين جشنواره دراين مراسم حضور داشتند.

 

«فروشنده» در ليست گاردين

منتقدان گاردين با انتخاب ۵۰ فيلم برتر سال ۲۰۱۷، از «فروشنده» فيلم برنده اسكار ساخته اصغر فرهادي نيز در اين ميان نام بردند. به گزارش مهر و به نقل از گاردين، از فيلمي كه درباره بزرگ شدن است تا فيلمي كه كمتر درباره آن حرف زده شده در فهرستي جاي دارند كه از نظر منتقدان گاردين با توجه به فيلم‌هايي كه سال ۲۰۱۷ در امريكا نمايش داده شده‌اند، به عنوان بهترين فيلم‌هاي سال انتخاب شده‌اند. «فروشنده» ساخته اصغر فرهادي فيلم برنده جايزه اسكار ۲۰۱۷ نيز در اين فهرست جاي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون