• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3996 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ دي

«اعتماد» گزارش مي‌دهد

مجلس ؛ از كميته پيگيري تا نشست غير علني

آرامش به كشور بازگشته است. اين اطمينان را مسوولان امنيتي در جلسه غيرعلني ديروز به نمايندگان مردم دادند. هرچه باشد، چند روز ناآرامي در سراسر كشور موضوعي نيست كه مجلس در مقابل آن سكوت كند.

از همين رو نمايندگان مجلس صبح ديروز ميزبان عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور، محمود علوي وزير اطلاعات، دريابان علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، سردار سلامي معاون سپاه پاسداران، سردار اشتري فرمانده نيروي انتظامي و علي عسگري رييس سازمان صدا و سيما بودند و مسائل اخير را از زواياي مختلف بررسي كردند. اينطور كه بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس مي‌گفت در اين جلسه نمايندگان توضيحات مقامات مسوول را شنيده و نقطه نظرات خود را بيان كرده‌اند.

پشت صحنه اتفاقات

همانطور كه انتظار مي‌رفت، نمايندگان بررسي‌هاي خود را از بررسي زمينه‌هاي بروز حوادث اخير شروع كردند. گويا گزارش مقامات مسوول نيز گمانه در كار بودن دست بيگانگان را تقويت كرده است؛ چنانچه نعمتي در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به اينكه پشت صحنه اين اتفاق‌ها برخي سرويس‌هاي جاسوسي در منطقه و به ويژه سرويس جاسوسي امريكا بود، ديدگاه‌ها و نقطه نظرات مختلفي مطرح شد و در ادامه مسوولان در واكنش به نقطه نظراتي كه از سوي برخي از نمايندگان مطرح شد تاكيد كردند با انجام پيگيري‌هاي تكميلي مسائل را مورد بررسي قرار داده و در اسرع وقت گزارش تكميلي به مجلس شوراي اسلامي ارايه شود.»

اين طور كه معلوم است، وكلاي ملت در جلسه ديروز گمانه دخيل بودن برخي جريان‌هاي داخلي را چندان جدي نگرفتند. از همين رو وقتي در پايان جلسه خبرنگاري از نعمتي در مورد صحت اظهارات سردار جعفري مبني بر دخيل بودن سايت منسوب به يكي از مسوولان سابق كشور پرسيد؛ سخنگوي هيات رييسه پاسخ داد: «در اين جلسه آقاي سردار سلامي از سپاه حضور داشته و به تفصيل مسائلي را مطرح كرد كه اين مسائل شامل اقدامات
صورت گرفته بود.

واقعيت اين است كه هم نيروي انتظامي و هم برادران بسيج زحمت بسيار كشيدند اما با توجه به فضايي كه وجود دارد بسياري به دنبال آن بودند كه پاي سپاه را به اين ماجرا بكشانند اما با توجه به وظيفه ذاتي نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات، عملا سپاه پاسداران دخالتي در اين راستا نداشته است. اين مسائلي كه عنوان مي‌شود نيز در جلسه مطرح نشد چرا كه آقاي سردار سلامي حضور داشتند و سردار جعفري
حضور نداشتند.»

 

تاكيدات لاريجاني

ريشه يابي وقايع اخير و ممانعت از تكرار آن يك روي سكه است و رسيدگي و تعيين تكليف بازداشت‌شدگان روي ديگر. مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز به مبحث دوم نيز ورود كرده است. بهروز نعمتي در اين باره توضيح داد: «آقاي لاريجاني در پايان جلسه نكاتي مبسوط را مدنظر قرار داد و گفت كه با توجه به فضاي فعلي كشور هم موضوعات و مسائل داخلي بايد مورد توجه قرار گيرد. لازم است مسوولان دولتي اين مسائل را در دستور كار داشته باشند.»

به گفته نعمتي، رييس مجلس با تاكيد بر لزوم وحدت و همبستگي در جامعه، ادامه داد: «اگر احيانا كسي در اين برهه مرتكب خطايي ناخواسته شده لازم است با دقت بيشتر بررسي شود تا خداي ناكرده حقي ضايع نشود.»

 

تعداد بازداشتي‌ها اعلام نشد

تعداد بازداشت‌شدگان در اتفاقات هفته اخير هنوز مشخص نيست و انتظار مي‌رفت كه در جلسه ديروز عدد و رقمي در اين زمينه ارايه شود اما اين طور نشد. نعمتي در پاسخ به سوالات خبرنگاران در اين باره گفت: « وزير كشور در اين جلسه عدد مشخصي را به عنوان تعداد بازداشت‌شدگان مطرح نكردند. به هر حال به‌طور طبيعي تعدادي در جريان اين ناآرامي‌ها بازداشت شدند كه هنوز عدد دقيق آن اعلام نشده اما قرار شد در جلسه بعدي مسوولان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران گزارشي به كميسيون امنيت ملي ارايه كنند.»

 

وزارت اطلاعات مامور پيگيري وضعيت دانشجويان

تعدادي از بازداشت‌شدگان هفته اخير دانشجو هستند و برخي از آنها با پيگيري‌هاي انجام شده طي روزهاي گذشته، آزاد شدند. نعمتي نيز ديروز پيرامون وضعيت دانشجويان توضيح داد: « يكي از بحث‌هايي كه هم از سوي نمايندگان مجلس و هم از جانب آقاي لاريجاني رييس مجلس مورد تاكيد قرار گرفت بحث دانشجويان بازداشتي بود كه قرار شد دوستان در وزارت اطلاعات مساله را بطور جدي پيگيري كنند و گزارش نهايي را ظرف هفته آينده به كميسيون امنيت ملي مجلس ارايه دهند.»

سخنگوي هيات رييسه مجلس همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره احتمال برگزاري جلساتي با وزراي علوم و آموزش و پرورش براي رسيدگي به وضعيت دانشجويان و دانش‌آموزان بازداشت شده نيز گفت: «قرار است كميسيون امنيت ملي و كميسيون آموزش و تحقيقات متولي رسيدگي به وضعيت دانشجويان و دانش‌آموزان بازداشت شده باشند.»

 

از قصور صدا و سيما تا فيلتر تلگرام

اطلاع‌رساني و ارتباطات يكي ديگر از محورهاي جلسه ديروز نمايندگان و مسوولان امنيتي بود؛ از فيلتر كردن تلگرام گرفته تا عملكرد مورد انتقاد رسانه ملي. نعمتي در پاسخ به خبرنگاران در مورد چگونگي انتقال انتقادها به علي‌عسگري، رييس سازمان صدا و سيما، گفت: «صدا و سيما در همان ابتداي راه گزارش شفافي در اختيار مردم نگذاشت و اين مساله باعث شد برخي سايت‌هاي معاند پيشگام شوند. در نهايت با توجه به توضيحات خوبي كه از سوي آقاي علي عسگري عنوان شد قرار است اگر قصوري هم در اين راستا صورت گرفته از اين پس تكرار نشود.»

حساب تلگرام اما جداست و به اين سادگي‌ها رفع فيلتر نخواهد شد. شرط مسوولان براي رفع محدوديت اين پيام‌رسان تعهد دادن اين شركت است. نعمتي پيرامون اين مساله توضيح داد: «با توجه به آنكه دوستان در شوراي عالي امنيت ملي اين وظيفه را بر عهده داشتند كه فيلترينگ تلگرام انجام شود قرار بر اين است كه با اتخاذ تمهيدات لازم رفع فيلترينگ صورت گيرد و بنده نيز فكر مي‌كنم رفع فيلترينگ وابسته به تعهدات شركت تلگرام به كشور ما است. اين تعهدات الزامي بوده و با توجه به شرايط خاص كشور و از آنجا كه اقدامات يكي از جريان‌هاي معاند عليه كشور كه در بستر تلگرام صورت گرفت دريافت اين تعهدات از شركت تلگرام الزامي است و در اين جلسه نيز از مجموعه دولت و وزارت ارتباطات خواسته شد كه تعهدات الزام‌آور را براي رفع فيلتر تلگرام دريافت كنند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون