• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3996 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ دي

«اعتماد» ابعاد كتاب منتشر شده عليه رييس جمهور امريكا را بررسي كرد

«آتش و خشم» عليه ترامپ

ميثم سليماني

«در بعد از ظهر روز هشتم نوامبر 2016، كليان كانوي در دفتر شيشه‌اي خود در برج دونالد ترامپ مستقر شد. مكاني كه در هفته‌هاي آخر رقابت‌هاي انتخاباتي مركز مبارزات بي‌رحمانه كمپين دونالد ترامپ بود. پوسترهاي انتخاباتي با شعارهاي مختلف دفتر او را نسبت به ساير دفترهاي اداري متمايز مي‌كرد. كانوي، مدير كمپين انتخاباتي ترامپ بود كه خلق و خويي به‌خصوص و متغير داشت. دونالد ترامپ در انتخابات شكست خورده بود. او از اين موضع مطمئن بود.» اين جملات آغازين كتابي است كه اين روزها در سراسر امريكا و حتي جهان سروصداي بسيار زيادي به پا كرده است. «آتش و خشم» كتابي از مايكل وولف كه از ساعات پاياني انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 آغاز مي‌شود و يك سال از عمر دونالد ترامپ و اطرافيان وي در كاخ سفيد را مورد بررسي قرار مي‌دهد. در بخش اول كتاب نيز در همان جملات نخست پرده از اختلاف كليان كانوي رييس كمپين ترامپ و رينس پريبيوس رييس كميته جمهوريخواهان بر مي‌دارد كه كانوي به‌شدت مخالف پيوستن او به كمپين بوده است و حتي منتظر بوده تا پس از انتخابات و شكست ترامپ انتقادهاي خود عليه پريبيوس و جمهوريخواهان را آغاز كند. از طرفي ديگر نويسنده در ابتداي كتاب اين تصور از تيم و اطرافيان ترامپ را نمايان مي‌كند كه انگار هيچ‌كس توقع پيروزي ترامپ را نداشته است و همگي به نوعي شكست او را پذيرفته بودند.
از همان ابتدا ترامپ در مورد مبارزات انتخاباتي خود، بر اين باور بود كه چرا تا اين حد بد شانس است. زماني كه در ماه آگوست حدود 12درصد از هيلاري كلينتون فاصله داشت، حتي براي پيروزي انتخاباتي يك سناريوي جدي نداشت. زماني كه رابرت مرسر، ميلياردر معروف و پشتيبان تد كروز به سختي 5 ميليون دلار به كمپين ترامپ كمك كرد، او ناراحت شد. آنها حتي زماني كه بنن و كانوي را به ترامپ معرفي كردند او براي اين پذيرش مقاومت نكرد. وقتي كه بنن به عنوان مدير اجرايي كمپين وارد عمل شد خانواده ترامپ را در اولين قدم متقاعد كرد كه براي پرهيز از شكست بايد پول خرج كنند و كمپين ترامپ را تا حدودي به سمت پيروزي سوق داد.
همين نكات اوليه از كتاب آتش و خشم به خوبي نشان مي‌دهد كه از همان ابتدا چه وضعيتي بر كمپين ترامپ حاكم بود و چه افرادي بر اين پيروزي تاثيرگذار بودند. در بخش‌هايي از اين كتاب آمده است: وقتي كه در ساعت هشت شب به وقت محلي رفته رفته نتايج انتخابات روشن شد و دونالد ترامپ نشانه‌هاي پيروزي را مشاهده كرد، جرد كوشنر، ايوانكا ترامپ، رينس پريبيوس، استيو بنن، مايك پنس و شخص ترامپ به همراه همسرش ملانيا كنار هم حضور داشتند. پيش از اعلام نتايج به ملانيا تقريبا اطمينان داده بودند كه دونالد ترامپ در انتخابات پيروز نمي‌شود، اما وقتي كه نتايج اعلام شد ملانيا هرچند اشك ريخت ولي از سر خوشحالي نبود. دونالد ترامپ كه نوع نگاه خود را تغيير داده بود، گفت كه شايسته اين پيروزي و رييس‌جمهوري ايالات متحده بوده است. نكته‌اي كه در اين كتاب در خصوص تركيب و نوع چيدمان كاخ سفيد وجود دارد نيز جالب توجه است. مايكل وولف در اين كتاب عنوان مي‌كند كه دونالد ترامپ پس از پيروزي به دولت و رياست‌جمهوري فكر كرد. هر پيشنهاد در خصوص چگونگي گردآوري كارمندان و اداره كاخ سفيد بارها به تصويب رسيد. تصميماتي كه ترامپ و مشاوران ارشد او در چند ماه اول گرفته بودند را مي‌توان عامل هرج و مرج و اختلال در عملكرد يكسال گذشته كاخ سفيد دانست كه بسياري از تصميم‌هاي اشتباه نيز در همان دوران اتخاذ شد.
به عنوان مثال در خصوص انتخاب رييس كاركنان كاخ سفيد افرادي كه براي تيم انتقالي انتخابات شده بودند اصرار داشتند فردي كه در اين سمت قرار مي‌گيرد با واشنگتن آشنايي كامل داشته باشد تا بتواند به بهترين نحو كارها را انجام دهد. برخي از جمله رابرت آيليس معتقد بودند بايد يك فرد عوضي در اين سمت قرار گيرد تا با ساختار واشنگتن همخواني بيشتر داشته باشد. اما ترامپ علاقه‌اي به اين كار نداشت. ترامپ ابتدا تلاش كرد فردي مانند جرد كوشنر (دامادش) را در اين سمت قرار دهد كه بي‌حاشيه باشد اما در همان قدم اول با اين تصميم مخالفت شد و افراد حقوقي اعلام كردند كه ترامپ نمي‌تواند بستگان خود را استخدام كند. ترامپ در گام بعدي استيو بنن را براي اين سمت پيشنهاد كرد، اما نزديكان او مانند روپرت مرداك، غول رسانه‌اي امريكا و دوست صميمي ترامپ وي را از اين تصميم منصرف و به او گفت اين انتخاب بسيار خطرناك است و در نهايت با لابي پل رايان، رييس مجلس نمايندگان و ميچ مك كانل، رهبر اكثريت سنا رينس پريبيوس رييس كميته جمهوريخواهان به اين سمت گمارده مي‌شود تا آنها بتوانند به نوعي ترامپ را در داخل كاخ سفيد كنترل كنند اما همين موضوع به تنش در دفتر رياست‌جمهوري امريكا دامن زد. هرچند استيو بنن در آن دوران به سمت استراتژيست ارشد كاخ سفيد منصوب شد و از لحاظ چارت مديريتي پريبيوس سمتي بالاتر از وي بود، ولي او به حدي تضعيف شده بود كه عملا برخي افراد مانند بنن و حتي كوشنر، پريبيسون را به حساب نمي‌آوردند. پريبيوس حتي نشان داد كه هيچ توانايي در مديريت ديدارهاي ترامپ چه در دوره انتقالي و چه در شش ماه حضور خود در كاخ سفيد نداشت.
نكات بالا تنها بخش‌هايي از كتابي است كه دونالد ترامپ از انتشار آن به‌شدت نگران است و مي‌تواند دوره رياست‌جمهوري او را تحت تاثير قرار دهد. بخش‌هايي از كتاب كه در رسانه‌هاي مختلف منتشر شده نشان مي‌دهد بسياري از صحبت‌هايي كه در خصوص دونالد ترامپ و شرايط داخل كاخ سفيد مطرح مي‌شد حقيقت دارد و رسانه‌ها روز به روز در حال كشف ابعاد جديدي از اين كتاب هستند. هر چقدر دونالد ترامپ تلاش كند نوشته‌هاي اين كتاب را خيال‌پردازي عنوان كرده و ادعا كند كه اين كتاب از سر عناد و كينه نوشته شده است اما بسياري از اطلاعات آن تنها مهر تاييد گمانه‌زني‌هايي است كه در طول يك سال گذشته در خصوص جريان‌هاي داخلي كاخ سفيد مطرح شده و بارها بارها مقام‌هاي كاخ سفيد آنها را تكذيب كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون