• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4011 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ بهمن

انتخابات زودهنگام رياست‌جمهوري در ونزوئلا

مجلس موسسان ونزوئلا اعلام كرد كه انتخابات رياست‌جمهوري در اين كشور بايد تا پيش از ۳۰ آوريل (۱۰ ارديبهشت) برگزار شود. به‌طور عادي اين انتخابات بايد پايان سال جاري ميلادي برگزار مي‌شد. انتخابات رياست‌جمهوري در ونزوئلا كه به طور معمول بايد پايان سال جاري ميلادي برگزار مي‌شد، جلو افتاده است. مجلس موسسان ونزوئلا كه جايگزين پارلمان اين كشور شده، دستور برگزاري انتخابات زودرس را تا پايان ماه آوريل داده است. شوراي عالي انتخابات تاريخ دقيق برگزاري آن را اعلام خواهد كرد. دولت كنوني ونزوئلا به رياست‌جمهوري نيكولاس مادورو در ماه اوت، پارلمان اين كشور را منحل كرد و به جاي آن مجلس موسسان را تشكيل داد. در اين مجلس بر خلاف پارلمان كه اپوزيسيون در اكثريت بودند، طرفداران دولت اكثريت را در دست دارند. اپوزيسيون از برگزاري انتخابات زودرس انتقاد كرده است. راموس آلوپ يكي از نمايندگان اپوزيسيون در مجلس اين دستورالعمل را «نوعي انتقام‌گيري و واكنش نسبت به اعمال تحريم ‌از سوي اتحاديه اروپا» دانسته است. او به فقدان تفكيك قوا در ونزوئلا اعتراض كرده است.
اتحاديه اروپا آغاز هفته جاري تحريم‌هايي را عليه هفت مقام بلندپايه ونزوئلا اعمال كرد. در ميان اين افراد نام ديوسدادو كابلو، نايب‌رييس حزب اتحاد سوسياليستي ونزوئلا نيز به چشم مي‌خورد. طرح اوليه دستورالعمل انتخابات زودرس از سوي كابلو تهيه شده بود. او همچنين تاييد كرده كه نيكولاس مادورو رييس‌جمهوري كنوني در انتخابات آينده نيز نامزد خواهد بود. انتظار مي‌رود كه مادورو براي دومين دور پياپي رييس‌جمهور ونزوئلا شود. او گفته، آماده است تا يك پيروزي بزرگ را با طرفدارانش جشن بگيرد.
در انتخابات فرمانداري‌ها كه در ماه اكتبر برگزار شد، اپوزيسيون ناچار به پذيرش شكست سختي شد. نامزدهاي حزب اتحاد سوسياليستي (حزب حاكم) در ۱۷ استان از ۲۳ استان ونزوئلا برنده شدند. اپوزيسيون ونزوئلا و بسياري از كشورهاي ديگر اين انتخابات را سالم ندانسته‌اند. بيش از يك سال است كه جنگ قدرت ميان دولت سوسياليستي ونزوئلا و اپوزيسيون جريان دارد و اين كشور در بحران اقتصادي و سياسي عميقي گرفتار شده است. اپوزيسيون مادورو را متهم مي‌كنند كه با منتقدان به عنوان خلافكاران و قانون‌شكنان برخورد كرده و راه ديكتاتوري را در پيش گرفته است. در مقابل مادورو برخي از رهبران اپوزيسيون را متهم كرده كه كشور را ناآرام كرده و با كمك امريكا در حال زمينه‌سازي براي كودتا هستند. در جريان اعتراضات ونزوئلا در فاصله ماه آوريل تا ژوئن سال گذشته ميلادي ۱۲۰ نفر جان خود را از دست دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون