• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4012 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ بهمن

ترامپ تشكيلات خودگردان را تهديد به قطع كمك‌هاي مالي كرد

ميز مذاكره بدون فلسطين

ميثم سليماني

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در حالي روز پنجشنبه وارد داووس سوييس شد تا در مجمع اقتصاد جهاني شركت كند كه هرچند سعي كرد سخناني را درراستاي حمايت از مواضع خود در خصوص اقتصاد بيان كند و تا حدودي بگويد كه قصد دارد سياستي پيشگام را درراستاي اقتصاد جهاني دنبال كند، اما حواشي صحبت‌هاي سياسي او بيش از سخنان اقتصادي بود. ترامپ در اين سفر تشكيلات خودگردان فلسطيني را تهديد به قطع كمك‌هاي امريكا كرد و تمام شايعه‌ها مربوط به تنش در روابط ميان ايالات متحده با بريتانيا را رد كرد و آن را كار رسانه‌هاي جعلي دانست.
دونالد ترامپ در حالي به داووس رفت كه طي
18 سال گذشته هيچ يك از روساي جمهور امريكا به اين نشست نرفته بودند و آخرين بار بيل كلينتون در سال 2000 در اين نشست حاضر شده بود. بسياري حتي متعجب از حضور دونالد ترامپ در اين نشست بودند و برخي نيز با نگراني منتظر سخنان ترامپ در خصوص شرايط اقتصاد جهان بودند. ترامپ سفر خود را نشانه‌اي از شرايط مثبت اقتصادي امريكا دانست. دونالد ترامپ در مصاحبه خود با سي ان بي‌سي عنوان كرد: وقتي تصميم گرفتم به داووس بروم، به تفكر و ديدگاه نخبگان و جهانگرايان فكر نكردم. از نظر من تعداد زيادي مي‌خواستند پول زيادي را در امريكا سرمايه‌گذاري كنند و همه آنها مي‌خواهند به ايالات متحده بازگردند.
يكي از پرحاشيه‌ترين ديدارهاي ترامپ در داووس ديدار وي با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل بود. يكي از نزديك‌ترين همپيمانان امريكا براي اولين‌بار بود كه دو نفر پس از اعلام رسمي بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم اسراييل از سوي ترامپ با يكديگر ديدار كردند. موضوعي كه نتانياهو را خوشحال و فلسطيني‌ها را خشمگين كرد. نتانياهو به تازگي نيز با مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي ديدار كرد. اما سخنان ترامپ در مقابل دوربين‌ها عليه فلسطيني‌ها كاملا نشان داد كه او تا چه حد از آنها خشمگين است.
ترامپ گفت: آنها يك هفته پيش ما را ناديده گرفتند و اجازه ندادند معاون اول بزرگ ما با آنها ديدار كند و ما باز هم به آنها صدها ميليون دلار كمك مي‌كنيم. اين پول به آنها نمي‌رسد مگر اينكه آنها بنشينند و بار ديگر در مورد صلح مذاكره كنند. نتانياهو نيز در صحبت‌هاي خود مدعي شد: «اعلام اخير رييس‌جمهور در مورد بيت‌المقدس تصميمي تاريخي است كه براي هميشه در قلب مردم ما مي‌ماند.» نبيل ابوردينه، سخنگوي دولت خودگردان فلسطين در واكنش به اين سخنان گفت: زبان ديكتاتورمآبانه غيرقابل قبول است.
به گزارش تايمز، روساي جمهور پيشين امريكا هرچند رهبران فلسطيني را تحريك مي‌كردند تا به پاي ميز مذاكره بيايند اما هيچ يك از دولت‌هاي امريكا تاكنون به هيچ عنوان تهديد نكرده‌اند كه اگر فلسطيني‌ها پاي ميز مذاكره با اسراييل نيايند كمك‌هاي نقدي خود را متوقف مي‌كنند.
از اواسط دهه 1990 ميلادي امريكا بيش از 5 ميليارد دلار كمك‌هاي اقتصادي و امنيتي به فلسطيني‌ها كرده است. كمك‌هاي سالانه اقتصادي از سال 2008 نيز به‌طور ميانگين 400ميليون دلار بوده است كه بيشتر آنها به پروژه‌هاي توسعه‌اي اختصاص پيدا كرده است. هدر نائورت، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در اين باره گفت: هرگونه كمك دوجانبه به فلسطيني‌ها از جمله كمك‌هاي امنيتي و اقتصادي در صورتي كه فلسطيني‌ها به ميز مذاكره نيايند در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
هرچند دونالد ترامپ عنوان مي‌كند كه فلسطيني‌ها بايد پاي ميز مذاكره بيايند و عملا شرايط را به سمتي سوق داده كه آخرين راه را پيش روي فلسطينيان قرار داده اما واقعيت اين است كه هنوز طرح صلحي از سوي امريكا كه به عنوان توافق قرن مطرح است ارايه نشده و تنها بخش‌هايي محدود از آن به‌طور غيررسمي در رسانه‌ها منتشر شده است و مجموعه شرايط به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ قصد دارد رسما اين توافق را به فلسطيني‌ها تحميل كند و آنها را مجبور كند كه آن را بپذيرند.
هشام زوملوت، نماينده تشكيلات خودگردان در امريكا در سخنراني خود در موسسه خاورميانه در واشنگتن با اشاره به سخنان رييس‌جمهور در نشست اقتصادي داووس گفت: ايالات متحده از موقعيت داووس براي سخن در خصوص بيت‌المقدس و بازگشت به ميز مذاكره استفاده كرد. وي با كنايه به سخنان ترامپ گفت: شما بيت‌المقدس را از روي ميز برنداشتيد بلكه شما كل ميز را برداشتيد. چرا كه هيچ فلسطيني دور آن ننشسته است. وي توضيح داد كه رهبري فلسطين در ابتدا انتخاب ترامپ را به عنوان يك فرصت براي صلح در خاورميانه مي‌ديد، هرچند كه او در دوره مبارزات انتخاباتي وعده داده بود كه سفارت ايالات متحده را به بيت‌المقدس منتقل كند. هشام زوملوت همچنين عنوان كرد كه همه اظهارات ما در برابر دولت امريكا تا روز 6دسامبر مثبت بود و با وجود همه نگراني‌ها ما نسبت به آن با ديد مثبت نگاه مي‌كرديم. وي تاكيد كرد، تصميم ترامپ در خصوص بيت المقدس بوسه خداحافظي بر روند صلح بود.
گفتني است دونالد ترامپ در سخنان خود در داووس عنوان كرد كه بيت المقدس يك مشكل عمده در مذاكرات شناخته مي‌شد كه اجازه پيشرفت را در آن نمي‌داد و اكنون ما آن را از روي ميز برداشتيم تا طرفين با يكديگر مذاكره كنند، اما اين ادعا از سوي ترامپ رويكردي ناآگاهانه از سمت ايالات متحده نسبت به مساله فلسطين را نشان مي‌دهد. از طرفي ديگر رهبري فلسطين اعلام كرده است كه ديگر اعتقادي در خصوص اينكه ايالات متحده مي‌تواند به عنوان يك ميانجيگر در مذاكرات حضور داشته باشد، ندارد. اين در حالي است كه امريكا كماكان تلاش مي‌كند خود را به عنوان ميانجي نشان دهد. اما محمود عباس هفته گذشته به مقر اتحاديه اروپا در بروكسل رفت تا از آنها براي مقابله با تصميم ترامپ كمك بگيرد و آنها نيز قول مساعد در راستاي حمايت از تشكيل دو دولت در خاك فلسطين دادند. هرچند مقام‌هاي ايالات متحده تاكيد مي‌كنند كه تصميم ترامپ در انتقال سفارت و به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي تاثير زيادي بر مذاكرات صلح ندارد و اكنون نيز ترامپ از برداشتن بيت‌المقدس از روي ميز مذاكره سخن مي‌گويد اما واقعيت اين است كه اگر دولت جديد امريكا متوجه ارزش بيت المقدس براي مسلمانان مي‌شد مي‌توانست درك كند كه چرا با اين اقدام خود عملا فلسطين را از ميز مذاكره كنار گذاشته است و اكنون امريكا و اسراييل تنهايي دور ميز نشسته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون