• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4025 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۳ بهمن

رهبر كره شمالي رييس‌جمهور كره جنوبي را به پيونگ يانگ دعوت كرد

ديپلماسي به‌جاي جنگ

ميثم سليماني

 

حدود دو دهه از قرن 21 مي‌گذرد و كمتر زماني در طول اين دوران بوده است كه يك رويداد ورزشي به‌شدت سياسي شود. اما حالا در المپيك زمستاني پيون چانگ كره اين اتفاق رخ داده است. شروع المپيك زمستاني در كره جنوبي بهانه‌اي شد تا پس از سال‌ها تنش در روابط ميان پيونگ يانگ و سئول، دو طرف بر سر يك ميز بنشينند و با يكديگر مذاكره كنند. از طرفي حضور كيم يوجونگ، خواهر رهبر كره شمالي در حاشيه بازي‌هاي پيون‌چانگ باعث شد نگاه‌ها به سمت وي چرخيده و تقريبا مذاكرات دو كره از حاشيه به اصلي‌ترين اتفاق المپيك بدل شود و عملا اصل مسابقات را به حاشيه براند. اكنون رسانه‌هاي كره جنوبي و حتي رسانه‌هاي مختلف جهان به شكل بي‌سابقه‌اي روي مذاكرات تمركز كرده‌اند. رسانه‌ها كاملا حركت‌ها و رفتارهاي خواهر رهبر كره شمالي را زيرنظر گرفته‌اند. بسياري انتظار داشتند چندان روي گشاده‌اي را از سوي كيم يو جونگ دريافت نكنند اما او دايما با لبخند در محافل عمومي حضور پيدا مي‌كند و اين موضوع نيز مورد توجه مردم كره جنوبي قرار گرفته است. در طول روزهاي اخير نيز حضور كيم يو جونگ به همراه رييس‌جمهور كره جنوبي، مون جائه اين در محافل عمومي توجه‌هاي زيادي را جلب كرده است. دو طرف حتي در مكالمات كوتاه خود با لبخند صحبت مي‌كنند. برخي تحليلگران در تلاش هستند زبان بدن كيم يو جونگ را در واكنش به صحبت‌ها تجزيه و تحليل كنند ولي او در اكثر مواقع لبخندي ملايم و يكنواخت بر لب دارد.
كيم يو جونگ يكي از اعضاي با نفوذ خانواده كيم است اما تا پيش از اين شخصيت او كمتر شناخته شده و كمتر در ملأعام ديده مي‌شد. اما حالا اين شخصيت راز آلود توجه بسياري را در كره جنوبي به خود جلب كرده است. او تا پيش از اين هيچگاه مركز توجه نبوده است و در اكثر موارد در پس زمينه عكس‌هاي برادرش حضور داشته و كمتر كسي به او توجه كرده است. تحليل‌ها تا پيش از اين مبني بر آن بود كه كيم يو جونگ نقش مشاور برادرش را ايفا مي‌كند. اكنون نيز حضور وي در خاك كره جنوبي و آزادانه عمل كردن او نشان از نفوذ و قدرت او در دل حاكميت كره شمالي دارد.
برخي حتي انتظار داشتند كه كيم يو جونگ در اتفاقي تاريخي با مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده ديدار و گفت‌وگو كند اما به نظر مي‌رسيد با وجود تمايل از سوي مقام‌هاي كره شمالي اين كار در نهايت صورت نگرفت و پنس شنبه شب پيون‌چانگ را پس از يك ديدار كوتاه با رييس‌جمهور كره جنوبي ترك كرد. اين در حالي است كه روز شنبه رييس‌جمهور كره جنوبي ميزبان هيات كره شمالي به صرف ناهار بود و سپس دو طرف به مركز سئول رفتند و به تماشاي تئاتر نشستند. همچنين مون جائه اين به همراه رييس كميته المپيك و كيم يو جونگ به تماشاي بازي هاكي تيم كره رفتند. در اين بازي تشويق‌كنندگان كره شمالي به جمع تشويق‌كنندگان كره جنوبي پيوستند و به صورت يكپارچه تيم كره را تشويق كردند.
كماكان سوالات زيادي در خصوص روابط كره شمالي و جنوبي مطرح است. هنوز مشخص نيست كه آيا مي‌توان به بهبود شرايط اميدوار بود يا خير و آيا روابط دو طرف و مذاكرات فراتر از عكس گرفتن در جلوي دوربين‌ها مي‌رود يا خير. اما نفس حضور كيم يو جونگ به عنوان عضو تيم مذاكره‌كننده در كره جنوبي انتظارات از اتفاقات پيش رو را بالا برده است. همچنين گزارش‌ها حاكي از آن است كه كيم جونگ اون از طريق هيات مذاكره‌كننده نامه‌اي را به رييس‌جمهور كره جنوبي فرستاده و وي را براي سفر به پيونگ يانگ دعوت كرده است كه در صورت پذيرش اين دعوت چنين اقدامي مي‌تواند يك اتفاق تاريخي در روابط ميان دو كره باشد.
در اين بين اما يك چيز مشخص نيست. اينكه موضع امريكا در قبال اتفاقاتي كه ميان كره شمالي و كره جنوبي در حال رخ دادن است چيست. تحليلگران معتقدند با پيشنهاد مذاكره از سوي كره شمالي و حضور تيم مذاكره‌كننده از شمال در جنوب كره موجب شده است تا تحريم‌هاي دولت ترامپ و تهديد به حمله پيشگيرانه تا حد زيادي كمرنگ و به حاشيه رانده شود و حتي حضور خواهر رهبر كره شمالي در پيون‌چانگ نيز يك اقدام غافلگير‌كننده براي امريكا به حساب آمد. او با شور و شوق فراوان تيم هاكي متحد كره را در كنار رييس‌جمهور كره جنوبي تشويق كرد و حتي نشان داد تا چه حد مي‌تواند در جلسات شوخ‌طبع و تاثيرگذار باشد و همين موضوع مذاكرات را مثبت نشان مي‌دهد. اين ژست كاملا مخالف چارچوبي است كه امريكا تا پيش از آن تعريف كرده و حتي تا چندي پيش صحبت از حمله اتمي پيشگيرانه به كره شمالي مطرح بود. اين اتفاقات اكنون باعث شده است تا روايت‌هاي ترامپ از كره شمالي نيز تا حد زيادي تحت‌الشعاع قرار گيرد چرا كه او تا چندي پيش در خصوص ديوانه بودن كيم جونگ اون سخن مي‌گفت و مدعي بود كه حكومت كره شمالي مردم خود را شكنجه مي‌كند و قصد دارد لس‌آنجلس و نيويورك را مورد حمله اتمي قرار دهد. حضور كره شمالي در المپيك زمستاني تا حد قابل توجهي فشارهاي دونالد ترامپ را تضعيف كرد. حتي تا زماني كه اين رويداد ورزشي به پايان برسد، برخي تحريم‌ها نيز موقتا به حالت تعليق در آمده است. كيم جونگ اون نيز قصد دارد با دعوت رييس‌جمهور كره جنوبي به نوعي نظريه خود مبني بر بازدارندگي سلاح‌هاي هسته‌اي خود در برابر امريكا را تقويت كند.  در حال حاضر يك ابهام در اين جريان وجود دارد كه آيا ايالات متحده و كره جنوبي مي‌توانند در حفظ فشار بر كره شمالي متحد باقي بمانند يا خير. در حال حاضر اين احتمال وجود دارد از محدوديت‌هاي صادرات بر كره شمالي كاسته شود و واردات سوخت به اين كشور مجدد آغاز شود. اكنون و در حالي كه ترامپ و برخي مشاورانش به دنبال متوقف كردن كيم جونگ اون با سلاح هسته‌اي هستند، اما مون جائه اين، رييس‌جمهور كره جنوبي به دنبال جلوگيري از جنگ است كه مي‌تواند نه تنها كره شمالي بلكه سراسر منطقه را تحت تاثير قرار دهد و ويران كند. آندره لانكوف، مورخ در دانشگاه سئول در گفت‌وگو با بلومبرگ عنوان كرد كه پيشنهاد كيم براي دعوت مون جائه اين به پيونگ يانك يك مانور ديپلماتيك درخشان بود. اگر رييس‌جمهور كره جنوبي بخواهد اين كار را انجام دهد، قطعا باعث خشم امريكا و ترامپ خواهد شد و اگر قبول نكند كره جنوبي و ايالات متحده تبديل به كشورهايي غيرخردمند و جنايتكار مي‌شوند. لانكوف افزود: پيشنهاد سفر و همچنين حضور كره شمالي در بازي‌ها نشان مي‌دهد كه كره شمالي آماده صحبت كردن است. اين نشانه نيز مي‌تواند به مخالفان عمليات نظامي عليه كره شمالي در واشنگتن كمك بسيار زيادي كند. اما آنچه مشخص است دولت ايالات متحده چندان از شرايط موجود بين دو كره راضي نيست.

 

پيشنهاد جايزه صلح نوبل

آنگلا روگيرو، ورزشكار سابق هاكي روي يخ امريكا كه 4 مدال طلاي المپيك را در اختيار دارد و اكنون نيز از اعضاي بلند پايه كميته بين‌المللي المپيك شناخته مي‌شود به خبرگزاري رويترز گفت كه پيشنهاد مي‌دهد دوازده بازيكن تيم كره كه از اعضاي كره شمالي نيز تشكيل شده است را به عنوان نامزد جايزه صلح نوبل معرفي كنند. گفتني است دو كشور كماكان از نظر فني در شرايط جنگ به سر مي‌برند. وي افزود: من دوست دارم به اين تيم جايزه صلح نوبل تعلق گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون