• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4030 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

نقش 13شخص و سه نهاد روس در انتخابات امريكا

ترامپ نقش منفي روسيه را پذيرفت

ميثم سليماني

 

 

ابعاد پرونده تحقيقات دخالت روسيه در انتخابات امريكا به مرحله‌اي رسيده است كه اطلاعات آن قطره‌چكاني و به صورت رسمي به رسانه‌ها و مردم امريكا ارايه مي‌شود. وزارت دادگستري امريكا روز جمعه اعلام كرد كه رابرت مولر در تحقيقات خود به 13 فرد روسي رسيده است و سه نهاد در روسيه نيز براي مداخله در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 متهم شدند. اين 13فرد به همراه سه سازمان به اتهام توطئه كردن در ايالات متحده محكوم شده‌اند. طبق اطلاعاتي كه راد روزن اشتاين، معاون وزير دادگستري از تحقيقات مولر ارايه داد، مشخص شد كه در اين چارچوب سه نهاد روسي درگير ايجاد توطئه و حتي انجام تقلب بودند كه در اين بين 5تن از افراد متهم به جعل هويت افراد هستند. طبق گفته معاون دادستان كل، متهمان جنگ اطلاعاتي را عليه ايالات متحده با هدف گسترش بي‌اعتمادي نسبت به نامزدهاي انتخاباتي و سيستم انتخاباتي امريكا به راه انداختند.

طبق گزارش‌ها مولر اكنون يك هيات منصفه بزرگ را تشكيل داده است تا بتواند بخشي از تحقيقات و هرگونه دخالت روسيه در انتخابات و ارتباط آنها با تيم انتخاباتي ترامپ را به آنها منتقل كند تا آنها روند پرونده را به شكلي قانوني ادامه دهند. اين محكوميت و اتهامات گسترده نشان از اقدامي بي‌سابقه از سوي روسيه براي نفوذ در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 امريكا دارد و در مجموع نتيجه‌گيري نهادهاي اطلاعاتي امريكا را تاييد مي‌كند. اين در حالي است كه ترامپ در طول يك سال اوليه دوره رياست‌جمهوري خود تلاش مي‌كرد تا اين تحقيقات را زير سوال ببرد و تاكيد كند كه چنين مداخله‌اي رخ نداده است. حتي سي‌ان‌ان به تازگي گزارش داد كه ترامپ هنوز متقاعد نشده است كه روسيه در انتخابات دخالت كرده است. با اين وجود براي اولين‌بار در طول بيش از يك سال گذشته ترامپ در توييتر خود هرچند دخالت روسيه در انتخابات را تاحدودي پذيرفت اما سعي كرد، تاكيد كند كه اين موضوع هيچ ربطي به كمپين انتخاباتي او نداشته است. او در توييتر خود نوشت: روسيه در سال 2014 كمپين ضدامريكايي خود را آغاز كرد و اين مدت‌ها قبل از آن بود كه من رسما اعلام كنم كه مي‌خواهم وارد كارزار رياست‌جمهوري شوم. از همين رو چنين موضوعي نتايج انتخابات را تحت‌تاثير قرار نداده است. وي تاكيد كرد كه كمپين ترامپ هيچ كار اشتباه و تباني انجام نداده است. در بيانيه‌اي كه كاخ سفيد نيز در خصوص اين گزارش منتشر كرد نيز آمده است كه ترامپ بسيار خوشحال است كه تحقيقات بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا نشان مي‌دهد كه هيچ ارتباطي ميان كمپين ترامپ و روسيه وجود ندارد و نتيجه انتخابات تغيير نكرده است.

در ادامه اين بيانيه آمده است، اين نكته از هميشه مهم‌تر است كه امريكايي‌ها باهم متحد شوند. ما بايد به عنوان يك امريكايي متحد باشيم تا از تماميت دموكراسي و انتخابات‌مان حمايت كنيم. يكي از مقامات كاخ سفيد به سي‌ان‌ان گفت كه روزن اشتاين و كريستوفر ري، مدير اف بي‌اي در روز جمعه صبح و پيش از ارايه اين تحقيقات با رييس‌جمهور جلسه‌اي داشتند و ترامپ را از اصل موضوع مطلع كردند. اما پس از اعلام اين خبر كاخ سفيد اعلام كرد كه ري در جلسه حضور نداشته است.

جزييات اتهام‌ها

طبق گزارشي كه وزارت دادگستري امريكا ارايه داده است، آژانس تحقيقات اينترنتي روسيه در اين تحقيقات متهم به دخالت در نظام سياسي ايالات‌متحده از جمله انتخابات سال 2016 شده است. متهمان به ظاهر به عنوان افراد امريكايي خود را جا زده‌اند. شخصيت‌هايي دروغين كه در ايالات متحده زندگي مي‌كنند و صفحات و فعاليت مستقل در شبكه‌هاي اجتماعي براي جذب مخاطبان از ايالات متحده طراحي شده بودند تا بر آنها تاثيرگذار باشند. گفته مي‌شود دو تن از اين روس‌ها در سال 2014 به ايالات متحده سفر كرده‌اند تا اطلاعات را براي عمليات خود گردآوري كنند. هدف اصلي اين آژانس يك هدف استراتژيك در نظام سياسي ايالات متحده از جمله انتخابات است. روس‌ها در عمليات‌هاي خود اطلاعاتي محرمانه و موهن را در مورد تعدادي از نامزدها مطرح كردند. آنها با تزريق پول در برخي از تبليغات نامزدها تاثيرگذار شدند و با برخي افراد به شكل غيرعمدي و ناخواسته در مبارزات انتخاباتي ترامپ مرتبط شدند تا فعاليت‌هاي سياسي هماهنگ‌شده‌اي را ترتيب دهند. اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه در فوريه سال 2016 كارمندان آژانس تحقيقات اينترنتي پيامي را در فضاي مجازي منتشر كردند كه محتواي سياسي داشت و در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌چرخيد. نامه‌اي با اين محتوا كه از هر فرصتي براي انتقاد از هيلاري و باقي افراد استفاده كنيد. البته به غير از برني سندرز و دونالد ترامپ ما از آنها حمايت مي‌كنيم. اشاره به برني سندرز سناتور ورمونت كه در انتخابات درون حزبي، حزب دموكرات قصد داشت تا كلينتون را به چالش بكشد. همين موضوع نشان مي‌دهد كه روسيه از ابتدا قصد جهت‌دهي به انتخابات و مخالف با هيلاري كلينتون بوده است.

دوازده تن از متهمان مشغول به كار براي اين آژانس تحقيقاتي بودند. روزن اشتاين در گزارش خود تاكيد مي‌كند كه در اين خصوص هيچ ادعايي مبني بر اينكه امريكايي‌ها آگانه در اين فعاليت شركت داشته‌اند، وجود ندارد. وي افزود: در اين پرونده هيچ اتهامي وجود ندارد. روزن اشتاين در ادامه تاكيد كرد كه تحقيقات بازپرس ويژه كماكان ادامه دارد.

تاكتيك‌هاي رسانه‌اي

بر اساس اين گزارش روس‌ها يك آدرس ايميل به نام allforusa@yahoo.com ايجاد كردند تا به عنوان فردي امريكايي بتوانند اخبار را نشر دهد و حتي در ماه ژوئن 2016 خبرهايي را در حمايت از ترامپ براي رسانه‌ها ارسال كرده است. متهمان از طريق حساب فيس بوك متعلق به يك فرد امريكايي به نام مت اسكيبر استفاده كردند كه در آن با شهروندان واقعي امريكايي ارتباط برقرار مي‌كنند و افراد را براي شكل دادن تظاهرات استخدام مي‌كردند. آنها حتي پيشنهاد ارايه پول براي چاپ پوسترها و حتي پيشنهاد خريد يك تلفن هوشمند هم به سازمان‌دهندگان تظاهرات ارايه مي‌دادند. آنها دوجانبه عمل مي‌كردند. از يك طرف كلينتون را حامي اسلام مي‌دانستند و از طرفي ديگر شعار مرگ بر هيلاري را ترويج مي‌دادند. آنها همچنين با دزديدن هويت اشخاص امريكايي سعي داشتند از كمپين‌هاي ترامپ نيز كمك دريافت كنند. طبق گزارش‌ها بودجه آژانس تحقيقاتي روسيه براي اجراي اين عمليات 73 ميليون روبل يا چيزي بيش از 25/1 ميليون دلار بوده است.

حمله ناجوانمردانه

پل رايان، رييس مجلس نمايندگان امريكا در واكنش به اين گزارش آن را توطئه‌اي براي فرار از تحريم‌ها از سوي روسيه ناميد كه هدف اصلي اين اقدام دموكراسي امريكا بوده است. وي افزود: ما مي‌دانيم كه روس‌ها در انتخابات دخالت مي‌كنند اما اين متهمان جزييات زيادي از دامنه فعاليت روسيه را مشخص مي‌كنند. رايان تاكيد كرد: روس‌ها حمله نظام‌مند و ناجوانمردانه‌اي به سيستم سياسي ما انجام دادند. اين يك توطئه بود كه دموكراسي ما را نشانه رفته است. نانسي پلوسي، رهبر اقليت مجلس نمايندگان نيز در بيانيه‌اي گفت: كاملا واضح است كه روس‌ها سعي در تاثيرگذاري بر انتخابات رياست‌جمهوري براي حمايت از مبارزات ترامپ بوده است و همچنان قصد دخالت در انتخابات را دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون