• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4030 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ بهمن

ديدار بارزاني و عبادي در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ

روز گذشته در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ حيدرالعبادي، نخست‌وزير عراق و نچيروان بارزاني نخست‌وزير اقليم خودمختار كردستان عراق با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. بسياري اميدوار بودند كه خروجي اين نشست، دو طرف را به سمت يك توافقنامه سوق دهد كه به گزارش روداوو اين موضوع خواسته اروپايي‌ها از هر دو طرف بوده است. گفتني است اين سومين نشست ميان دو نخست‌وزير در ماه گذشته ميلادي پس از قطع روابط ميان اقليم كردستان و بغداد پس از برگزاري رفراندوم استقلال اين منطقه در 16 اكتبر بوده است.

روداوو گزارش داد كه عبادي با لهجه مصري يك جمله را به عربي به شوخي بيان و يك جوك تعريف كرد. لازم به ذكر است كه مسرور بارزاني، رييس شوراي امنيتي اقليم كردستان نيز در هيات كردي كه به مونيخ آمده حضور دارد. مسرور بارزاني، فرزند مسعود بارزاني رييس پيشين اقليم است. بعد از ديدار با عبادي مسرور بارزاني به خبرنگاران گفت: ما نظر خود را به هيات عراقي ارايه داده و به صحبت‌هاي آنها را گوش داديم.

مقامات كرد به عبادي اعلام كرده‌اند كه اين ضروري است اقليم در عراق باقي بماند. مقامات كرد همچنين اعتراض خود را به عبادي در خصوص اينكه او مي‌خواهد دولت منطقه‌اي را دور بزند و مستقيما استان را كنترل كند، اعلام كردند. اما مسرور بارزاني در گفت‌وگو با روداوو تاكيد كرد كه اقليم كردستان در موقعيت خود باقي خواهد ماند. با اين حال رييس امنيتي اقليم كردستان از نقطه عطف در بن‌بست روابط ميان اقليم و دولت مركزي خبر داد و اعلام كرد نسبت به شرايط خوش‌بين است.

وي تاكيد كرد كه اگر حسن‌نيت وجود داشته باشد، نبايد در خصوص بازگرداندن پروازهاي بين‌المللي به اقليم مشكلي وجود داشته باشد. گفتني است ممنوعيت پروازهاي بين‌المللي از پايان سپتامبر اعمال شد و تا تاريخ 28 فوريه نيز تمديد شده است. اورسولا فون در لاين، وزيردفاع آلمان اعلام كرد كه از گفت‌وگو‌ها ميان دو طرف حمايت مي‌كند و اعلام كرد كه توافق اغلب بهترين راه براي پيشبرد آينده است. وي تاكيد كرد كه اين موضوع خوبي است كه كردستان آماده است كه وارد يك گفت‌وگويي شود كه زمينه‌هاي آن پيش‌تر نيز فراهم بود. وي عنوان كرد كه اين بسيار مهم است كه دو طرف با يكديگر در تماس باشند و گفت‌وگو‌ها باقي بماند زيرا هيچ مشكلي بين اربيل و بغداد وجود ندارد كه با گفت‌وگو حل نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون