• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4031 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ بهمن

نايب‌رييس كميسيون عمران در پاسخ به نقد ساخت فرودگاه‌هاي متعدد:

امكانات بايد براي همه باشد

گروه اجتماعي| مجيد كيانپور، نايب‌رييس كميسيون عمران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگوي پيش رو به مهم‌ترين انتقاد سال‌هاي اخير مبني بر اينكه فرودگاه‌هايي در كشور ساخته شده‌اند كه از نظر موقعيت جغرافيايي بسيار پرمخاطره هستند و در عين حال از نظر اقتصادي نيز، توجيهي ندارند، پاسخ داده است. فرودگاه خرم‌آباد كه يك بار سقوط يك هواپيمايي ياك42 را تجربه كرده و اينك فرودگاه ياسوج از اين جمله‌اند. در اين گفت‌وگو اين سوال از كيان‌پور پرسيده شد كه به اصرار نمايندگان مجلس برخي فرودگاه‌ها ساخته شده است اما او اين موضوع را قبول ندارد. مشروح نظراتش را در ادامه مي‌خوانيد.

 

در حال حاضر 54 فرودگاه در كل كشور وجود دارد و گفته مي‌شود كه خيلي از اين فرودگاه‌ها به دليل فشار نمايندگان مجلس آن شهر يا استان ساخته شده‌اند. از آن طرف ساخت فرودگاه‌ها نه صرفه اقتصادي آنچناني دارد و نه امكانات و خدمات به حدي است كه بتوانيم به درستي اين فرودگاه‌ها را ساپورت كنيم.

اين را شما مي‌گوييد؟ چه كسي مي‌گويد؟

يعني به نظر شما صرفه اقتصادي دارد؟

خيلي‌هاي‌شان دارند.

بله، خيلي‌هاي‌شان دارند اما خيلي‌ها هم ندارند.

بالاخره سياست دولت هميشه اين است كه بتواند به تمام نقاط خدمات ارايه كند. اصل سه قانون اساسي مي‌گويد كه امكانات بايد براي همه باشد.

در چه شرايطي براي همه باشد؟ قرار نيست كه امكانات را تحت هر شرايطي به مردم بدهيم.

در شرايط استاندارد ديگر.

دقيقا. به نظرتان ما در تمام فرودگاه‌هاي‌مان و پروازهاي‌مان شرايط استاندارد داريم؟

قطعا داريم. چرا نداشته باشيم؟ تا استانداردها فراهم نشوند مگر كاري انجام مي‌شود؟

يعني استفاده از هواپيماي 25ساله، شرايط استاندارد است؟

نه. شما در مورد فرودگاه صحبت مي‌كنيد يا هواپيما؟

هر دو مورد مهم است. وقتي 54 فرودگاه ساخته مي‌شود، مجبور هستيد براي آن فرودگاه‌ها پرواز بگذاريد و مجبوريد براي آن پروازها هواپيما تامين كنيد.

به نظر شما براي هشتاد ميليون نفر 54 فرودگاه زياد است؟

بحث زياد بودن تعداد فرودگاه‌ها نيست. من مي‌گويم قبول، ساخت 54 فرودگاه در نقاط مختلف كشور بسيار هم عالي است اما بايد استانداردها را رعايت كرد يا نه؟

تا استاندارد نباشد سازمان هواپيمايي كشوري اجازه پرواز نمي‌دهد. مي‌دهد؟

اگر استاندارد هستند پس اين حادثه‌ براي چيست؟

يعني شما مي‌گوييد بدون استاندارد به هواپيما اجازه پرواز مي‌دهند؟

من نمي‌گويم بدون استاندارد اجازه پرواز مي‌دهند. اما استاندارد بين‌المللي وجود دارد كه بسياري از هواپيماهاي ما در آن استاندارد رد مي‌شوند.

قطعا استاندارد لازم، گواهي كيفيت و مجوز هواپيمايي را دارند كه پرواز مي‌كنند. اگر مجوز پرواز نداشته باشند اجازه نمي‌دهند كه هواپيما از روي باند تكان بخورد.

پس شما معتقديد كه نه فرودگاه‌هاي ما مشكل دارند و نه هواپيماهاي ما؟

من اين را نمي‌گويم. شما مي‌گوييد هواپيما مشكل دارد، من مي‌گويم اگر مشكل داشته باشد اجازه پرواز نمي‌دهند.

الان بحث من مشخصا هواپيمايي كه حادثه ديده نيست. چون ما هنوز نمي‌دانيم هواپيما مشكلي داشته يا نه.

من مي‌گويم كه يك هواپيما تا مجوز پرواز نداشته باشد، نمي‌تواند پرواز كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون