• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4032 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲ اسفند

استراتژي متناقض

صباح زنگنه

با وجود گذشت حدود 7 سال از ورود گروه‌هاي تروريستي به سوريه و مطالبه امريكا، تركيه، عربستان، قطر و امارات و ديگر كشور‌ها در مورد كنار رفتن بشار اسد از حكومت و با وجود همه تخريب‌ها و خون‌هايي كه در سوريه ريخته شد و ميليون‌ها انساني كه آواره شدند اما همچنان امريكا هيچگونه اراده‌اي از خود براي شناخت واقعيت‌هاي سوريه نشان نداده است، بلكه برعكس با تلاش‌هايي كه در دوره حكومت آقاي ترامپ انجام داده عملا به افزايش تنش‌ها و بي‌ثباتي‌ها كمك كرده است.

با وجود اينكه كشورهايي مانند ايران، تركيه و روسيه تلاش كردند مناطقي مانند كاهش تنش و مناطق بدون درگيري در خاك سوريه ايجاد كنند، اما امريكا كه به نظر مي‌رسد استراتژي ويژه‌اي ندارد و مسوولان اداره امريكا نيز نمي‌دانند كدام استراتژي را دنبال كنند، در حال حاضرعملا تيري در تاريكي انداختن تبديل به سياست آنها شده است و هرروز به دنبال ايجاد تنش در منطقه و درگيري با كشوري هستند. روزي اعلام مي‌كردند كه امريكا نيرو به سوريه اعزام نخواهد كرد و روز ديگري چندين هزار نيروي نظامي در شمال، شرق و جنوب سوريه مستقر مي‌كنند. روزي اعلام مي‌كنند با روسيه به دنبال راه‌هاي مناسبي براي حل بحران سوريه هستند، اما در روزي ديگر نيروهاي روسي مستقر در داخل خاك سوريه كه به صورت قانوني در اين كشور حضور دارند را بمباران مي‌كنند. روزي عنوان مي‌كنند مايل به تجزيه نيستند اما رفتارهاي اخير آنها نشان مي‌دهند كه به دنبال ايجاد مناطق متنوعي در سوريه هستند. اقداماتي كه در شرق فرات انجام دادند چيزي غير از تلاش براي تجزيه سوريه نيست. از طرفي ديگر با حمايت از كردهاي سوريه به اقدامات متناقضي دست زدند كه كردهاي سوريه اولا عليه مردم عرب و قبايل عرب رقه و شرق سوريه را به جنگ وا داشتند و به وسيله نيروهاي كرد اين منطقه را اشغال كردند و  عملا عرب‌ها كه صدها سال در آن مناطق ساكن بودند را آواره كردند. روز ديگري با همين نيروهاي كرد كه نيروهاي چپ و تفكرات سوسياليستي و كمونيستي مبارزه مي‌كنند زير چتر بزرگ‌ترين دولت سرمايه‌داري و كاپيتاليستي جهان قرار مي‌دهند. روزي به تركيه تعهد مي‌دهند كه نيروهاي كرد را مسلح نخواهند كرد و روز ديگر سلاح‌هاي سنگين علاوه بر سلاح‌هاي سبك به آنها مي‌دهند. اكنون نيز در مقابل تعارض جدي‌تري قرار گرفتند و آن، درگيري عوامل كرد خود با متحد ناتوي خود كه تركيه باشد در خاك سوريه قرار گرفتند. اين تناقض‌ها به غير از افزايش تنش و بي‌ثباتي، معني ديگري ندارد و عملا هم متحدان امريكا و هم نيروهاي جنگجوي نيابتي امريكا را در منطقه به باد فنا خواهند داد.

در حال حاضر نيز اقداماتي كه در تجهيز و مسلح كردن كردها از يك طرف و اشغال سرزمين‌هاي سوريه از طرف ديگر و همچنين بمباران كردن نيروهاي دولتي سوريه و نيروهاي روس در خاك سوريه اقداماتي كاملا خصمانه محسوب مي‌شوند كه يك نوع با آتش بازي كردن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون